جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خطبه فدکیه

حوزه/ خطبه فدکیه به دلیل دربرداشتن مواضع سیاسی حضرت زهرا سلام الله علیها علیه نظام حاکم، مقابله با فتنه‌گران و سرزنش غاصبان فدک و خلافت و همچنین تأکید او بر ایجاد وحدت در جامعه اسلامی و دوری از تفرفه و نفاق، ذیل پذیرش امامت و ولایت اهل بیت (علیهم‌السلام) دارای اهمیت دانسته‌ شده که امور فرهنگی خواهران آستان بانوی کرامت به معرفی بخشی از فرازهای این خطبه پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،، امور فرهنگی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها همزمان با ایام فاطمیه و سالروز شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها اقدام به نشر و ترویج بخشی از معارف خطبه فدکیه در کانال مجازی آستان مهر به نشانی«astanehmehr@» با عنوان «گوهر های فاطمی» ویژه بانوان سراسر کشور کرده است.

خُطبه فدکیه یا خطبة لُمَّة سخنرانی حضرت فاطمه سلام الله علیها در مسجد النبی است که در اعتراض به غصب فدک ایراد شد.

ابوبکر پس از رسیدن به خلافت‌ با منسوب کردن روایتی به پیامبر صلی الله علیه و آله مبنی بر اینکه پیامبران از خود ارث برجای نمی‌گذارند، دهکده فدک را که پیامبر صلی الله علیه و آله به حضرت زهرا سلام الله علیها بخشیده بود، به نفع خلافت مصادره کرد.

حضرت زهرا سلام الله علیها پس از بی‌ثمر بودن دادخواهی‌اش به مسجد پیامبر رفت و خطبه فدکیه را ایراد کرد.

حضرت زهرا سلام الله علیها در این خطبه بر مالکیتش درباره فدک تصریح کرد.

همچنین به دفاع از حق امام علی علیه السلام درباره خلافت پرداخت و مسلمانان را به خاطر سکوت در مقابل ستم به اهل بیت (علیه‌السلام) سرزنش کرد.

خطبه فدکیه مجموعه‌ای از معارف در زمینه‌های خداشناسی، معادشناسی، نبوت و بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله عظمت قرآن، فلسفه احکام و ولایت را دربردارد.

متن این خطبه در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده است و سید عزالدین حسینی زنجانی، حسینعلی منتظری و مجتبی تهرانی بر این خطبه شرح نوشته‌اند.

خطبه فدکیه به دلیل دربرداشتن مواضع سیاسی حضرت زهرا سلام الله علیها علیه نظام حاکم، مقابله با فتنه‌گران و سرزنش غاصبان فدک و خلافت و همچنین تأکید او بر ایجاد وحدت در جامعه اسلامی و دوری از تفرقه و نفاق، ذیل پذیرش امامت و ولایت اهل بیت (علیه‌السلام) دارای اهمیت دانسته‌ شده است.

این خطبه به دلیل اینکه شامل مجموعه‌ای از معارف در زمینه‌های توحید، معاد، نبوت و بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله عظمت قرآن، فلسفه احکام و ولایت است از نفیس‌ترین میراث‌های دینی حضرت زهرا سلام الله علیها معرفی شده است.

هم‌تراز دانستن خطبه فدکیه با خطبه‌های امام علی علیه السلام از نظر فصاحت و بلاغت و استفاده از شاخصه‌های منطقی مشهور در فن خطابه، از دیگر دلایل اهمیت این خطبه دانسته شده از این‌رو در کتاب بلاغات النساء این سخنرانی جزء سخنرانی‌های دارای بلاغت و فصاحت معرفی شده است.

کانال مجازی آستان مهر در آخرین مطلب منتشر شده با عنوان «گوهرهای فاطمی» به این فراز از خطبه فدکیه اشاره می کند: «یا ابْنَ أَبِی قُحَافَةَ، أَ فِی کتَابِ اللَّهِ أَنْ تَرِثَ أَبَاک وَ لَا أَرِثَ أَبِی؟! لَقَدْ جِئْتَ شَیئاً فَرِیّا. أَ فَعَلَی عَمْدٍ تَرَکتُمْ کتَابَ اللَّهِ وَ نَبَذْتُمُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِکمْ إِذْ یقُولُ: وَ وَرِثَ سُلَیمانُ داوُدَ ¹؟! وَ قَالَ فِیمَا اقْتَصَّ مِنْ خَبَرِ یحْیی بْنِ زَکرِیا -علیه السلام- إِذْ قَالَ: فَهَبَّ لِی مِنْ لَدُنْک وَلِیا یرِثُنِی وَ یرِثُ مِنْ آلِ یعْقُوبَ ²» ای فرزند ابو قحافه! خداوند گفته که تو از پدرت ارث بری و من از پدرم #ارث نبرم؟ «چه سخن ناروایی!» آیا از سر عناد و لجاج کتاب خدا را ترک و به پشت سر افکنده‌ای؟ در حالی که او می‌فرماید: «سلیمان از پدرش داود ارث برد.» و یا آنجا که داستان یحیی فرزند زکریا- که درود خداوندی شاملشان باد- را بازگو می‌کند، می‌فرماید: «مرا از جانب خود فرزندی عطا کن که وارث من و خاندان یعقوب باشد»

(و همچنین آیاتی دیگر از قرآن کریم که حضرت،در بحث ارث به آنها استشهاد فرمودند) این فراز از سخنرانی حضرت زهرا سلام الله علیها خطاب به ابوبکر بیان می‌کند که چگونه فرزندان تمامی انبیاء از آنها ارث می‌برند به جز حضرت زهرا سلام الله علیها که به بهانه فدک از ایشان غصب شده است.

بانوان علاقه‌مند سراسر کشور برای دریافت معارف فاطمی و اطلاع از برنامه‌های آستان مقدس بانوی کرامت می‌توانند در کانال مجازی آستان مهر «astanehmehr@» عضو شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha