جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست مدیران مدارس علمیه خواهران استان یزد دی ماه 99

مدیر حوزه علمیّه خواهران استان یزد، در جمع مدیران مدارس علمیه خواهران استان گفت: از ابزارهای مهم موفقیت برای مدیران سعه صدر، حلم و رفق و مدارا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی در نشست مدیران مدارس علمیه خواهران استان که در سالن امام خمینی(ره) مدیریت حوزه علمیه خواهران یزد برگزار شد، به آیات ۲۵ تا ۲۸ از سوره مبارکه «طه» اشاره کرد و افزود: خداوند در قران می فرماید:« موسی عرضه داشت :  قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یفْقَهُواْ قَوْلِی .»

وی در تبیین این آیات گفت:  وقتی خداوند به موسی(علیه السلام)  فرمان داد که مبارزه با فرعون را شروع کند، موسی(علیه السلام) در برابر فرمان الهی کاملاً تسلیم بود و بدون آن که سخنی در موافقت یا مخالفت گوید، درخواست های خود را بیان کرد و وسایل مبارزه را از خداوند خواست و یکی از درخواستهای موسی همین آیات است که گفت: «پروردگارا! سینه ام را برایم بگشا؛ و کارم را برایم آسان گردان؛ و گره از زبانم بگشای؛ تا سخن مرا به طور عمیق بفهمند.»

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی افزود: یکی از ابزار های موفقیت برای مدیران سعه صدر است، با سعه صدر می شود بسیاری از مشکلات را حل و با این نکته کلیدی می توان بسیاری از افراد را به سوی اسلام و اهل بیت و حوزه های علمیه هدایت و راهنمایی کرد. بنابراین اگر مدیران ما با سعه صدر با طلاب وهمکاران و سایرین برخورد کنند، توفیق بیشتری در جذب خواهران به حوزه علمیه وتربیت درست آنها ، بدست می آورند و اگر خدای نکرده از این سعه صدر بی بهره باشیم گاهی نتیجه عکس خواهد داد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان در ادامه افزود: درباره مقوله سعه صدر روایات بسیاری از ائمه اطهار(علیهم السلام) نقل شده است؛ در روایتی از حضرت علی(علیه السلام) در کتاب نهج البلاغه (قصار۱۷۶) آمده است: « آلة الرّیاسة سعة الصّدر» ابزار ریاست دارا بودن قدرت تحمّل مشکلات است.

وی با اشاره به اینکه  ما باید تمام تلاش خود را دراین جهت انجام دهیم  و این ویژگی را در خود تقویت کنیم، تصریح کرد:  سعه صدر خود دارای علاماتی است و در روایتی از امام علی(علیه السلام) حضرت فرمود: «الحِلمُ رأسُ الرِّئاسَةِ؛ بردباری، رأس ریاست و سروری است» بنابراین ما به عنوان مدیر یک مجموعه باید این حلم و سعه صدر را در راس امور خود قراردهیم و بدانیم؛ در این مسیری که ما حرکت می کنیم انواع مشکلات وجود دارد و حرفهای ثواب و ناثوابی ممکن است به ما زده شود و شاید در خیلی از جاها حق به جانب ما باشد ولی آنچه سبب موفقیت بیشتردر حل مشکلات می شود صبر و بردباری در برابر این مشکلات و ناملایمت‌هاست.

این مقام مسئول با بیان روایتی از امام علی(علیه السلام) که فرمودند: « إِنَّمَا اَلْحَلِیمُ مَنْ إِذَا أُوذِیَ صَبَرَ وَ إِذَا ظُلِمَ غَفَر؛ بردبار کسی است که هرگاه آزار بیند، شکیبایی کند و هر گاه ستم شود، درگذرد»، تأکید کرد:  حلیم به کسی گفته می شود که اگر از طرف کسی آزار دید، او در برابر آزار آن فرد شکیبایی خرج دهد و حتی اگر ظلمی و ستمی به او شد از آن شخص بزرگوارانه درگذرد و او را مورد عفو خود قرار دهد.

وی افزود: باید بدانیم دانش آموزانی که از آموزش و پرورش و یا جاهای دیگر وارد حوزه می شوند با افرادی که سال‌ها در حوزه و محیط طلبگی بوده اند و دارای تجربه هستند، متفاوتند و نباید انتظار داشت و مدیر  وقتی می تواند در آموزش و تربیت آنها موفق شود که در برابر این افراد با حلم و بردباری عمل کند.

حجت الاسلام و المسلمین کارگرشورکی با بیان اینکه یکی دیگر از ابزارهای موفقیت، رفق و مداراست گفت: یک مدیر موفق لازم است دارای ویژگی مدارا  باشد و مدیری که سیاست خود را بر رفق ومدارا قرار دهد امورات مدرسه را راحت‌تر و بهتر پیش خواهد برد همانطور که امام علی(علیه السلام) فرمود« رَأسُ السِّیاسَةِ استِعمالُ الرِّفقِ » پایه سیاست، مدارا است.

 وی ادامه داد: بر اساس روایات، یکی از بافضیلت ترین اعمال رفق و مدارا کردن با مردم است؛ در عین حال ما باید همیشه از خداوند متعال بخواهیم در این راهی که قدم برداشته ایم ما موفق گرداند و این دعاهای که حضرت موسی از خداوند درخواست کرد در حق ما اجابت فرماید تا بتوانیم در راه خدمت به اسلام و انقلاب و خدمت به طلاب، موفق تر عمل کنیم.

در پایان این نشست، هر کدام از مدیران مدارس به طرح و بررسی مشکلات و ارائه پیشنهادات پرداخته و درباره راهکارهای حل مشکلات پیش رو و برنامه های مدارس علمیه خواهران استان به بحث و گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha