پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سیدنصیر حسینی

حوزه/حجت‌الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی با ابراز تاسف از اینکه در ساخت و سازها به معماری ایرانی و اسلامی بها داده نمی‌شود، گفت: معماری غنی اسلامی داریم، اما کمتر به آن پرداخته‌ایم و در ساخت و سازها از این معماری باشکوه استفاده‌ای نکرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد با حجت‌الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی‌فقیه در استان دیدار و گفت‌وگو کردند.

نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در این دیدار با اشاره به وظیفه مهم نظام مهندسی ساختمان در پایین آوردن خسارت‌های ناشی از بحران‌ها به ساختمان‌ها، اظهار کرد: کشور و استان ما از استحکام پایین ساختمان‌ها کم آسیب و خسارت ندیده است.

حسینی ادامه داد: اگر در ابنیه ما قواعد و مقررات مهندسی به درستی رعایت نشود کم خسارت نخواهیم دید که باید نظام مهندسی ساختمان دقت نظر و نظارت بیشتری بر روند ساخت و سازها در استان داشته باشد.

امام جمعه شهر یاسوج با بیان اینکه بخشی از کار هم به فرهنگ‌سازی در ساخت و سازها برمی‌گردد و نظام مهندسی ساختمان نباید از این امر غافل شود، افزود: نظام مهندسی در این خصوص فرهنگ‌سازی کند تا مردم این مجموعه را بیشتر باور کنند.

حسینی با ابراز تاسف از اینکه در ساخت و سازها به معماری ایرانی و اسلامی بها داده نمی‌شود، ادامه داد: معماری غنی اسلامی داریم، اما کمتر به آن پرداخته‌ایم و در ساخت و سازها از این معماری باشکوه استفاده‌ای نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در ساخت و ساز منازل مسکونی باید چارچوب های اسلامی رعایت شود و به فرض مثال در تعبیه آشپزخانه‌ها به چنین موضوعی توجه نکرده‌ایم، یادآور شد: به خانه‌ها، مساجد، تکایا و حسینیه‌های تاریخی که نگاه کنیم شکوه و عظمتی خاص در آن‌ها دیده می‌شود زیرا معماران قدیم ما همه جوانب امر را در ابنیه‌ها در نظر می‌گرفتند.

این استاد حوزه‌ به نمونه‌ای از بافت‌های تاریخی و معماری باشکوه ایرانی اسلامی در شهر شیراز اشاره کرد و گفت: اگر بافت قدیم دهدشت به تاراج نرفته بود، اکنون سبک معماری مخصوص به استان خود داشتیم، اما به دلایلی در حال حاضر از سایر استان‌ها در زمینه معماری ایرانی و اسلامی عقب‌تریم.

وی ادامه داد: برای نمونه در یکی از مساجد استان هر چه معماران و مهندسین ما برای طراحی و ساخت یک هلالی تلاش کردند به نتیجه نرسیدند. باید این عیب‌ها را برطرف کرد و با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی، استان را در خصوص معماری ایرانی و اسلامی توانمند کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha