جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت ام البنین(س)

حوزه/ مدیر کل امور تربیتی جامعة الزهرا(س) تصریح کرد: بی شک حضرت ام البنین(س)، الگوی برجسته و ماندگار همه زنان و مادران متدین و انقلابی است.

سیده زهرا حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س)، مادر بزرگوار علمدار کربلا و نیز گرامیداشت روز تکریم مادران و همسران شهدا به همین مناسبت اظهار داشت: درباره منزلت و جایگاه والای حضرت ام البنین(س) بسیار سخن گفته شده، با این وجود آنچه مسلم است این که فضایل اخلاقی، کمالات انسانی، نیروی ایمانی، ولایت‌پذیری، پایداری، شکیبایی و بردباری، بصیرت و دانایی، نطق و سخندانی، ایشان را به شایستگی بانویی برجسته و تأثیرگذاری در تاریخ اسلام نموده و به معنای واقعی کلمه می‌توان مقام عبودیت را در ویژگی‌های رفتار و بینشی ایشان مشاهده کرد.

وی افزود: حضرت ام البنین(س) که مادر ۴ شهید و همسر شهید و از مبلغان و حافظان شعائر دین مبین اسلام و واقعه حماسی عاشورا بودند، در حقیقت الگویی مناسب برای زنان هستند و انتخاب  روز وفات ایشان به عنوان تکریم از مادران و همسران شهدا بسیار انتخاب شایسته‌ای است چرا که زنان جامعه‌ی اسلامی با تأسی بر صفات آن حضرت در میدان حاضر شده و با بردباری و بصیرت حامیان واقعی مبانی اسلام و انقلاب بوده‌اند.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به بُعد بسیار مهم ولایت‌پذیری و ولایتمداری ایشان گفت: از آنجا که یکی از مهم ترین ارکان اسلام، شناخت جایگاه امامت و ولایت و نیز اطاعت‌پذیری از ولی زمان در راستای اطاعت از خداوند تبارک و تعالی است، لذا حضرت ام البنین(س)، با شناخت این رکن مهم در بینش و عمل خود شناخت و حمایت از امام زمان خود را به منصه ظهور رساند.

وی ادامه داد: ایشان ضمن این که خود، در زمان امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن (ع) و نیز در زمان امام حسین (ع) جایگاه والای امامت و ولایت را تکریم می‌نمود،  ولایت‌پذیری در رفتار ایشان متبلور بوده، ضمن آن که در این مسیر فرزندان خود را نیز امام‌شناس و ولایت‌پذیر تربیت نمودند، به طوری که در آغاز سفر سیدالشهدا(ع)، فرزندانش را به حمایت، اطاعت و جانفشانی در راه امامشان توصیه نموده و از ابتدا با همین بصیرت و وفاداری آنها را تربیت کردند که ثمره آن حضور با معرفت و بصیرت سردار لایق سپاه امام حسین (ع)، قمر منیر بنی هاشم حضرت عباس (ع) است.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی دوم بصیرت و زمان‌شناسی این بانوی جلیل‌القدر است که تبلور این بصیرت را در محورهای مهمی چون تربیت فرزندان بصیر، شجاع و ولایتمدار، تبیین جایگاه امامت و ولایت و نیز پاسداری و زنده نگه داشتن یاد و خاطره عاشورا، ملاحظه می کنیم.

حسینی همچنین گفت: آن حضرت با بصیرت و زمان‌شناسی خود فرزندانی تربیت نمود که به موقع با حضور در جبهه‌ی حق، از اسلام و امام خود حمایت کردند و خاطره رشادت‌هایشان در همیشه تاریخ ماندگار شد.

وی افزود:  ایشان در موقعیت‌های گوناگون با قدرت بیان خود و با بصیرتشان جایگاه امام و ولی را برای دیگران تبیین می‌نمودند و دیگران را با رفتار و سخنان خود به حمایت از امام فرا می‌خواندند.

وی ابراز داشت: حضرت ام البنین(س) همچنین با شجاعت و قدرت بیان بالا و با بصیرت، با تمام توان پس از واقعه کربلا، یاد وخاطره آن را زنده نگه‌داشته و با زبان مرثیه همواره تلاش نمودند تا نگذارند در خفقان موجود در آن زمان این حماسه عظیم به فراموشی سپرده شود.

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا(س) در خاتمه گفت: با وجود این بانوان عظیم‌الشأن که به معنای واقعی کلام جایگاه حقیقی زن را چه در خانه و خانواده و چه در اجتماع به تصویر کشیده اند، می‌توان با معرفی آن ها و شناساندن ابعاد مختلف زندگی سراسر تقوا و عبودیتشان،  الگوی عملی برای زنان که در حال حاضر در جهان و جوامع مختلف دچار بحران هویت شده‌اند را معرفی نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha