شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دفاع پایان نامه

حوزه/ پایان‌نامه سطح ۳ حوزه علمیه خراسان با عنوان « تحوّل دیدگاه متکلمین در صفات خبریه خداوند» به دو صورت حضوری و مجازی دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه ار مشهد، جلسه دفاع پایان‌نامه سطح ۳ حجت ‌الاسلام رضا محمودی با عنوان « تحوّل دیدگاه متکلمین در صفات خبریه خداوند» به همت اداره مدارج علمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان با ارزیابی حجج‌اسلام محمدرضا عطایی قوچانی و رامین گلمکانی در مقام اساتید داور برگزار شد.

تدوینگر این پایان‌نامه بابیان اینکه اصل توحید از اساسی‌ترین اصول دعوت پیامبران، به‌ویژه خاتم‌الانبیاء محمد مصطفی(ص) است، گفت: از مهم‌ترین مراتب توحید، توحید اسماء و صفات است؛ چنان‌که به لحاظ فضیلت نیز بعد از معرفت توحید ذات، شریف‌تر از علم «اسماء» و «صفات»، علمی نیست.

وی با اشاره به اینکه ازجمله صفاتی که خداوند در قرآن کریم به خود نسبت داده، صفات خبری می‌باشد که مجال بحث و اختلاف‌نظرهای مبنایی و عمیق را بین متکلمان ایجاد کرده است، افزود: صفاتیه قائل به اثبات صفات برای خداوند بوده و غالباً صفات خدا را به صفات ذات و صفات فعل تقسیم می‌کنند که اهل حدیث و اشاعره در این گروه جای می‌گیرند اما غیر صفاتیه مذاهبی همچون امامیه و معتزله، قائل به صفات زائد بر ذات نبوده بلکه قائل به عینیت صفات با ذات می‌باشند.

حجت‌الاسلام محمودی ادامه داد: اگر توحید به‌صورت صحیح معرفی نشود آثار منفی فراوانی در عقاید دیگر و اعمال و امور فردی و اجتماعی در پی خواهد داشت ازاین‌رو آن دسته از وهابیان که توحید آمیخته با تشبیه و تجسیم را تبلیغ و ترویج می‌کنند، گمراه هستند. پس لازم است که مسلمانان برای معرفی توحید، به قرآن و سنت نبوی، اهل‌بیت و عقل پیراسته از اوهام مراجعه کنند تا گمراه نشوند.

وی با بیان اینکه در پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه‌های متکلمان فرق کلامی مسلمین، در باب صفات خبری خداوند و همچنین به دلایل عقلی و نقلی اثبات یا انکار آن پرداخته‌شده است، ابراز کرد: این تحقیق درصدد آن است که ضمن بررسی دیدگاه‌های متمایل به تشبیه و تجسیم و همچنین به دیدگاه‌های متکلمان امامیه در نقد و ردِّ صفات خبریِ به معنایِ ظاهری، بپردازد؛ و سعی بر این شده تا از منابع اصلی و دست‌اول دیدگاه هر فرقه در صفات خبری گزارش گردد.

طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه هیچ دانشمند متفکر و اهل بحثی که کارش غور و تعمق در مسائل کلی علمی است، در این تردید ندارد که مسئله توحید، از همه مسائل علمی دقیق‌تر و تصور و درک آن از همه دشوارتر و گره آن از همه پیچیده‌تر است، در پایان گفت: متکلمان مسلمان به دلیل داشتن اصول و پایه‌های عقیدتی، گستره‌ی فکری و اندیشه‌های کلامی در طول تاریخ اسلام، هر یک شیوه خاصی را در تفسیر صفات خبری دنبال کرده‌اند؛ اگرچه در برخی موارد تفسیر مشترکی ارائه داده‌اند و این نتیجه به‌دست‌آمده که متکلمان و مفسّرانی که در تفسیرشان، متشابهات را به محکمات ارجاع داده‌اند و با ادله عقلی و نقلی و تأویل آن‌ها، خالق را از اوصاف خلقِ او منزه دانسته‌اند، نسبت به سایر متکلمان و مفسران دقیق‌تر و جامع‌تر سخن گفته‌اند.

گفتنی است، دکتر محمدمهدی دیانی در مقام استاد راهنما و حجت‌الاسلام جواد ایروانی به عنوان استاد مشاور، تدوینگر این پایان‌نامه را هدایت و راهنمایی کرده‌اند.

لازم به ذکر است، در نظر گرفتن جنبه‌ی قلم و نگارش، ساختاردهی و آدرس منابع و ... از امتیازات این پایان‌نامه توسط اساتید داور مطرح شد و بررسی و پژوهش برای در مورد موضوعات روز نیز مورد تأکید قرار گرفت.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha