جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ زاکزاکی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نقشه علمی حوزه علمیه تصویب شد

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در بیست و دومین اجلاسیه اساتید عالی، خارج، مراکز تخصصی و سطح یک حوزه که به صورت مجازی در سالن آیت الله حائری  مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، گفت: محدودیت های دوره های کرونایی موجب شد این اجلاسیه را ممتایز تر از اجلاسیه دیگر به صورت مجازی و با حضور همه اساتید برگزار کنیم. معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: سال گذشته همراه با اتفاقات تلخ، اتفاقات خوب نیز رخ داد و آن طرح تکریم اساتید با تلاش مدیر حوزه های علمیه و دفتر رهبر معظم انقلاب بعد از دو سال به ثمر نشست. وی بیان داشت: پس از حدود ۴ سال کار کارشناسی با حضور و مساعدت ۵۰۰ استاد از مراکز تخصصی و فقهی، نقشه علمی حوزه نهایی شد. این نقشه در پاسخ گویی به نیازها جامعه، نظام و با توجه به کار ویژه روحانیت است که به تصویب رسید. حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: این میدان ویژه ای است که تنها با مشارکت اساتید قابل اجرا است. معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: در اجلاسیه سابق، کمیسیون هایی تشکیل می شد و امسال به دلیل تغییر وضعیت از آراء و نظر اساتید استفاده شد. ابتدا از ۱۵۰  استاد با سابقه خوب به صورت مکتوب و بعضی به صورت حضوری نظر خود را در مورد موضوع برگزاری اجلاسیه ارائه دادند. وی بیان داشت: در قسمت مدارس علمیه، اساتید با سابقه انتخاب شدند و نظر خود ارائه دادند. حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: کرونا با همه تلخی ها برکاتی هم به همراه داشت، چرا که در همان ابتدای شیوع کرونا بحث آموزش و درس را تبدیل به بحران کرد، دلیل این امر عدم آماده بودن زیرساخت ها بوده است، ولی به سرعت همه امکانات برای رفع مشکلات و بارگذاری صوت ها در پیشخوان حوزه، بسیج شد و خود این امکانات و ابزار نوینی بود که توانست به سرعت به کمک حوزه بیاید و قرار است از این امکانات در ادامه کار استفاده شود. معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: در همین رابطه گنجینه ای از صوت اساتید گردآوری شد و چند آزمون به صورت مجازی برگزار شد، ولی نگرانی در بحث تربیت و ارائه مباحث اخلاقی است و امید است این مشکلات هرچه زودتر به پایان برسد.

بعثه مقام معظم رهبری سیاه پوش شد

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجواد مظلومی، معاون فرهنگی و در دوره جدید معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری، پس از مدتی درگیری و ابتلا به بیماری سرطان ریه رحمت حق را لبیک گفت. حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، با صدور پیامی درگذشت عالم فرزانه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجواد مظلومی را تسلیت گفت. متن پیام بدین شرح است: هو الحی القیوم الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ  وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا (أحزاب ۳۹) خداوند رئوف روح عبدصالح و دانشمند بسیجی و مبلغ مخلص دین جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد مظلومی طاب ثراه را در منزلگاه عند ربهم پذیرا شد. ایشان عالمی پارسا، آگاه به زمان و نیازهای آن، مسلط به لوازم حوار و دلداده معصومین علیهم السلام بود. کلاس‌های درس او، تلاش نورانی‌اش در مراکز علوم و معارف اسلامی نور و فضای مجازی و نقش‌آفرینی در خدمت صادقانه به ضیوف الرحمان و زائران اعتاب مقدسه و تبلیغات بین‌المللی دین هر کدام ذخیره گران‌سنگی است که خواستگاه الطاف الهی است. اینجانب با قلبی حزن‌آلود این ضایعه سنگین را به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری مدظله، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید، خانواده مکرم، والدین ،فرزندان، همکاران بعثه و سازمان، دوستان و مردم ولایتمدار زنجان تسلیت می‌گویم و رحمت و رضوان الهی را برای این روحانی فرهیخته از خداوند بزرگ خواهانم.

همایش کتاب سال حوزه مجازی شد

حجت‌الاسلام «ابوالقاسم مقیمی‌حاجی» معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه به منظور معرفی و تقدیر از صاحبان برترین کتاب‌ها، پایان‌نامه‌های سطح ۴ و مقالات علمی پژوهشی حوزویان داخل و خارج کشور، از ساعت ۹:۳۰ صبح پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۹۹ در قم آغاز به کار می‌کند. او در ادامه افزود: هم‌زمان در این مراسم، برگزیدگان چهارمین جشنواره مقالات علمی حوزه نیز معرفی شده و از نویسندگان آن تجلیل می‌شود. دبیر همایش کتاب سال حوزه اظهار کرد: در این مراسم از مقام علمی شخصیت‌های پیشرو در عرصه تألیف و نگارش علوم آل‌محمد(ص)، ناشران و مراکز پژوهشی برتر نیز تجلیل می‌شود. مقیمی‌حاجی تاکید کرد: به منظور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، این همایش برای عموم، به صورت مجازی برگزار می‌شود و تنها با حضور برخی فرهیختگان و رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی، از صاحبان آثار برتر تکریم خواهد شد.

محاکمه شیخ زکزاکی به تأخیر افتاد

محاکمه شیخ «ابراهیم زکزاکی»، دبیر کل جنبش اسلامی نیجریه به روزهای هشتم و دهم ماه آینده میلادی (مارس) موکول شد. بنا به این گزارش، دادگاه عالی استان «کادونا» نیجریه این تصمیم را که قرار است در تاریخ ۱۸ و ۲۰ اسفند اجرایی کند، اتخاذ کرده است. دفتر جنبش اسلامی نیجریه امروز در توئیتی اعلام کرد که پلیس این کشور با شلیک چندین گلوله، اقدام به سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز وابسته به جنبش «زکزاکی را آزاد کنید» در منطقه «مایتاما» استان ابوجا کرده است که در پی آن یک نفر از معترضان به شهادت رسیده است. دولت نیجریه تاکنون از آزادی زکزاکی به بهانه‌های مختلف جلوگیری کرده و حتی به وی امکان دسترسی به خدمات درمانی را نداده است. اخیراً که وضع جسمانی زکزاکی رو به وخامت گذاشته، نهادهای حقوق بشری بارها خواهان آزادی رهبر شیعیان نیجریه شدند. مردم نیجریه نیز بارها با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار آزادی شیخ زکزاکی شده‌اند، اما نیروهای امنیتی نیجریه هر بار این تظاهرات را سرکوب کرده‌اند.

لهستان روز اسلام را برگزار کرد

کلیسای کاتولیک در لهستان «روز اسلام» را برای برقراری پیوند با مسلمانان و غلبه بر تعصبات در جامعه برگزار می کند. «روز اسلام» در روز 26 ژانویه یعنی (سه شنبه 7 بهمن) از سوی کلیسای کاتولیک لهستان برگزار می شود. اسقفی که بر گفتگوی کاتولیک ها و مسلمانان در لهستان نظارت می کند در این باره گفت: «روز اسلام» که سالیانه از سوی کلیسای کاتولیک لهستان برگزار می شود فرصتی برای غلبه بر تعصبات است. اسقف «Henryk Ciereszko» افزود: این بزرگداشت در روز 26 ژانویه برای غلبه بر انزجار و تعصبات و تاکید بر آنچه مسلمانان و مسیحیان را متحد می کند و به این مسئله کمک می کند،برگزار می شود. نماینده اسقف های لهستان برای گفتگوی کاتولیک ها و مسلمانان خاطر نشان کرد که شعار مراسم امسال «مسیحیان و مسلمانان: محافظت از مکانهای عبادی با کمک یکدیگر» است. وی افزود: این امر بر اهمیت و نقش مکان های عبادی، کلیساها و مساجد و به طور کلی جاهایی که محل دعا و عبادت پروردگار است تاکید می کند. روز اسلام به طور سنتی پس از هفته دعای وحدت مسیحیت که در بازه زمانی 18 تا 25 ژانویه برگزار می شود ، جشن گرفته می شود. این بیست و یکمین سالی است که کلیسای لهستان روز اسلام را که برای اولین بار در سال 2001 میلادی برگزار شد ،جشن می گیرد.

آفریقای جنوبی ممنوعیت حجاب را ملغا کرد

بر اساس تغییرات جدید در مقررات مربوط به پوشش که توسط نیروهای دفاعی ملی آفریقای جنوبی (SANDF) صورت گرفت، نظامیان زن مسلمان در ارتش آفریقای جنوبی دیگر می‌توانند روسری سر کنند. ارتش آفریقای جنوبی پس از مبارزه سه ساله سروان «فاطمه آیزاک» که در اعتراض به کشف حجاب از این ارتش شکایت کرده بود، تغییرات جدید در مقررات مربوط به لباس انجام داد. سرتیپ «مافی مگبوزی» سخنگوی ارتش این کشور طی نشست خبری اعلام کرد که مقررات مربوط به لباس ارتش به شکل تغییر یافت که یک زن مسلمان می‌تواند روسری سر کند. فاطمه آیزاک در گفت‌وگو با روزنامه کیپ تایمز اظهار داشت: این تصمیم نه تنها برای او بلکه برای هر کسی که به دلیل مذهب خود قربانی می‌شود، یک پیروزی است. گفتنی است ارتش آفریقای جنوبی از فاطمه آیزاک در ژوئن سال 2018 به دلیل مخالفت وی با کشف حجاب شکایت و سپس این پرونده را در ژانویه 2020 لغو کرده بود. آیزاک بیش از 10 سال در ارتش انجام وظیفه می‌کند، تصمیم به سر کردن روسری زیر کلاه سربازی خود گرفته بود ولی به دلیل این امر نیز مجازات شده بود.

عربستان یک مداح و ۸ جوان شیعه را به حبس محکوم کرد

دادگاه کیفری دمام عربستان روز گذشته «محمد بوجباره» مداح اهل بیت علیهم السلام را به ۹ ماه حبس محکوم کرد. دادگاه کیفری دمام همچنین هشت نفر دیگر از جوانان شیعه این منطقه و از همراهان این مداح را به چهار ماه حبس محکوم کرد. این در حالی است که فعالان حقوقی می گویند: محمد بوجباره هیچ جرمی مرتکب نشده و تنها نسبت به انجام شعایر دینی در اربعین امام حسین(ع) اقدام کرده است. محمد بوجباره چهارم اکتبر سال گذشته به همراه هشت نفر از جوانان شیعه منطقه شرق عربستان که اقدام به برگزاری مراسمی به مناسبت اربعین امام حسین(ع) کرده بودند، دستگیر شدند. ناظران می گویند که دستگیری این مداح و شیعیان منطقه شرق عربستان دارای انگیزه های فرقه گرایانه علیه پیروان مذهب شیعه است. یکی از فعالان محلی که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: بازداشت این افراد تنها انگیزه های فرقه گرایانه علیه پیروان مذهب شیعه را نشان می دهد که از سوی رژیم آل سعود دنبال می شود. او می گوید: محمد بوبجاره و همراهانش هیچ جرمی را مرتکب نشده اند و مرتکب هیچ اقدام خلاف قانونی نشده اند. آنها فقط شعایر دینی را در اربعین امام حسین(ع) در ماه صفر بجا آورده اند اما سرویس های امنیتی آنها را برای بازجویی احضار کردند واز آن زمان تاکنون در زندان به سر می برند. منابع محلی می گویند: قبل از بازداشت، هیچ حکم جلبی علیه بوجباره و همراهانش صادر نشده بود و آنها بدون صدور هیچ گونه حکم جلب بازداشت و راهی زندان شدند که این موضوع با ماده سوم قانون مجازات عربستان سنخیت ندارد. براساس این قانون، بازداشت افراد تنها پس از ثابت شدن محکومیت جایز است. گفته می شود تاکنون شانزده روحانی شیعه توسط نیروهای امنیتی عربستان دستگیر شده است که برخی از آنها به دلیل مخالفت با جنگ یمن و محکوم کردن اعدام شیخ نمر النمر بوده است.

حوزه علمیه برای کمک به مجلس دست به کار شد

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین میرمعزی ظهر امروز در آیین افتتاح مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دفتر قم طی سخنانی اظهارداشت: باید از ظرفیت علمی حوزه برای وضع قوانین بر مبنای اسلامیت حکومت استفاده بیشتری شود. رئیس کمیته تخصصی اقتصاد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دفتر قم، بیان کرد: بیش از ۳ هزار استاد سطوح عالی در حوزه علمیه وجود دارد و ۳۰۰ کرسی خارج از فقه در حال برگزاری است. وی ادامه داد: حوزه علمیه با دارا بودن ۶۸ مرکز تخصصی، ۳ هزار پژوهشگر، ۲۰۰ مرکز پژوهشی، ۲۱ انجمن علمی و ۱۸۸ نشریه ظرفیت بالایی در کمک کردن به مجلس شورای اسلامی در وضع قوانین دارد. مسئول مرکز بررسی های راهبردی و مطالعات حوزه و روحانیت، افزود: هر سال یک هزار پایان نامه در سطح حوزه علمیه دفاع می شود و در طول ۴۰ سال گذشته میلیونها مقاله توسط طلاب و اساتید حوزوی نوشته شده است. حجت الاسلام و الملسمین میرمعزی خاطرنشان کرد: اگر نخبگان حوزوی احساس کنند پژوهش های آنها در وضع قوانین موثر است ورود جدی و با انگیزه ای به آن خواهند کرد و مسیر اسلامی سازی قانون گذاری را هموارتر خواهند کرد. وی گفت: برخی افراد از وجود دو مرکز تحقیقات اسلامی و مرکز پژوهش های مجلس، اظهار نگرانی می کنند که این دو مرکز به رقیب همدیگر تبدیل نشوند و باید برای این مساله هم تدبیری اندیشیده شود.

مسجد بلکبرن بازگشایی شد

مسجد بلکبرن در لنگشایرانگلستان که هفته گذشته به دلیل شیوع دوباره ویروس کرونا، تعطیل شده بود، است این هفته برای نمازگزاران بازگشایی گردید. مسجد رضا دیروز اعلام کرده بود که نمازگزاران از نماز صبح فردا به داخل ساختمان باز می‌گردند. این مسجد یک هفته پیش به دنبال مرگ دو نمازگزار تعطیل شد، اکنون بازگشایی می‌شود. دیروز در بیانیه‌ای آمده بود: الحمدلله با لطف خداوند متعال خوشحالیم که به شما اطلاع دهیم، پس از تعطیلی کوتاه، مسجد از چهارشنبه ۲۷ ژانویه بازگشایی خواهد شد. این سازمان گفت که ملزومات مربوط به ویروس کرونا از جمله حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک صورت با دقت در این مسجد رعایت خواهد شد. این بیانیه همچنین می‌افزاید: سلامتی و ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین ترتیب باید متوجه این مسئله باشیم و از خدا می‌خواهیم که او ما را در برابر همه بیماری‌ها محافظت کند و به ما سلامتی دهد. در حال حاضر ، قانون دولت اجازه می‌دهد که عبادتگاه ها در انگلیس باز بمانند به شرطی که افراد هنگام حضور در آنجا فاصله اجتماعی را رعایت کنند.. بلکبرن بیش از ۵۰ مسجد دارد و مسجد رضا دومین مسجد بزرگ بود که به حالت تعطیل درآمد.

جایزه عالی هندوستان به روحانی برجسته شیعه رسید

رئیس جمهور هند دومین جایزه عالی غیر نظامی این کشور (پادما بوشن) را به عالم فقید شیعه دکتر کلب صادق نقوی اهدا کرد. "نارندرا مودی" نخست وزیر هندوستان با انتشار پستی در توئیتر، دریافت کنندگان جائزه "پادما" اعلام کرد که جوایز پادما برای سال ۲۰۲۱ در آستانه روز ملی این کشور اعطا می گردد. برای اعطای جایزه پادما بوشن، دومین جایزه عالی غیرنظامی هند، علاوه بر دکتر سید کلب صادق، عالم برجسته شیعه، نه نفر دیگر هم انتخاب شده اند. طبق گفته وزارت کشور، تصمیم گرفته شده است که از ۱۰۲ چهره مشهور دیگر با جایزه "پادما شری" تجلیل شود. جایزه معتبر این کشور روز دوشنبه به مناسبت روز ملی هند اعلام شد. این جوایز هر ساله به خاطر دستاوردهای برجسته در زمینه های مختلف اعطا می شود. لازم به ذکر است که این جایزه به دلیل "خدمات برجسته بدون تمایز نژاد، شغل، موقعیت یا جنسیت" اعطا می شود. این معیارها شامل "خدمات در هر زمینه از جمله خدمات ارائه شده توسط کارمندان دولت" است اما افرادی که با عنوان تعهد در بخش دولتی کار می کنند، به استثنای پزشکان و دانشمندان ، شامل این معیارها نمی شوند.

پیکر مطهر طلبه شهید در ترکالکی تشییع شد

سرگرد علی محمدی، جانشین فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج گتوند، ۱۰ بهمن‌ماه در سخنانی گفت:  پیکر مطهر طلبه شهید محمدرضا اکبری در تاریخ یکم آذرماه ۹۹ در منطقه عملیاتی فکه تفحص و از طریق پلاک خود شناسایی شد. وی افزود: پیکر مطهر طلبه شهید اکبری پس از شناسایی به معراج شهدای اهواز انتقال داده شد سپس طی هماهنگی انجام شده، چهارشنبه، هشتم بهمن‌ماه خبر تفحص و شناسایی این شهید والا مقام توسط سردار سرتیپ محمد باقرزاده  فرمانده کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح و همراهی مسئولان شهرستان به خانواده این شهید گرانقدر ابلاغ شد. جانشین فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج گتوند بیان کرد: پس از ابلاغ به خانواده محترم شهید بلافاصله جلسات متعدد جهت هماهنگی برگزاری مراسم وداع و خاکسپاری با حضور مسئولان در دفتر امام جمعه و سالن جلسات ناحیه مقاومت بسیج گتوند انجام شد. محمدی یادآور شد: پس از انتقال پیکر مطهر طلبه شهید به شهرستان گتوند مراسم وداع با شهید با قرائت دعای کمیل در فاطمیه شهر ترکالکی با حضور پرشور اقشار مختلف مردم ولایت‌مدار و شهیدپرور برگزار شد. وی در پایان گفت: مراسم تشییع پیکر این شهید والامقام پس از اقامه نماز جمعه از درب مصلی امام خمینی(ره) شهرستان گتوند به سمت زادگاهش شهر ترکالکی برگزار وسپس در کنار همرزمان شهیدش در گلزار شهدای آستان مقدس امامزاده محمد بن زید(ع) بخش عقیلی به خاک سپرده شد.

باستان‌شناسان مسجد تاریخی را کشف کردند

باستان‌شناسان بعد از عملیات حفاری در منطقه طبریا در شمال سرزمین‌های اشغالی، بقایای مسجدی قدیمی را کشف کردند که تاریخ آن به دهه‌های آغازین اسلام باز می‌گردد. طبق گزارش روزنامه گاردین و واشنگتن پست، دانشگاه العبریه در فلسطین اشغالی که مسئولیت حفاری این عملیات را برعهده داشته، تأکید کرد: پی‌ها و شالوده‌های این بنا نشان می‌دهد که تاریخ احداث مسجد به یک نسل بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) برمی‌گردد. این امر باعث شده تا دانشمندان این مسجد را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین عبادتگاه‌های اسلامی درنظر بگیرند. کاتیا سیلورمن، کارشناس باستان‌شناسی دانشگاه صهیونیستی العبریه در این باره توضیح داد: این کشف تاریخی به مساجدی که در صدر اسلام تأسیس شده‌اند مانند مسجدالنبی در مدینه، مسجد کبیر در دمشق و مسجدالاقصی اضافه می‌شود. سیلورمن افزود: عملیات کاوشگری درباره مسجد طبریا فرصت نادری را برای بررسی و تحقیق در خصوص مهندسی عبادتگاه‌های اسلامی در مهد خودشان فراهم کرده و بیانگر تسامح و مدارای پیشوایان اسلام با دیگر ادیان است. طبق بررسی‌ها، سپاه اسلام در سال ۶۳۵ وارد طبریا شده و خلفای پیشین قصرهایی را در سواحل مشرف به دریاچه طبریه بنا کردند. این مسجد تقریباً حدود سال ۶۷۰ بعد از میلاد بنا شده است. سیلورمن می‌گوید: در آغاز حکومت اسلامی که عصر طلایی اسلام بود، جایگاه مسیحیان و یهودیان حفظ می‌شده است. عملیات حفاری این منطقه آغاز سال گذشته به دلیل‌ ویروس کرونا متوقف اما مقرر شده تا از ماه آینده این عملیات باستان‌شناسی از سر گرفته شود.

مسابقات بین‌المللی قرآن مصر آغاز شد

استادار پورت سعید با اعلام این خبر گفت: این دوره آزمون‌های مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن مصر شامل سنجش گروه خواهران از سراسر استان‌های مصر و رقابت بین برترین‌ حافظان خانم و آقای منتخب از استان پورت سعید است تا نمایندگان برتر مصری برای دوره چهارم مسابقات بین‌المللی مصر گزینش شوند. وی با بیان اینکه عبدالکریم صالح، رئیس کمیته بازنگری مصحف شریف در الازهر، عبدالفتاح طاروطی، قاری ممتاز این کشور و شیخ محمد رشاد زغلول، امام مسجد جامع الازهر اعضای کیمته داوری این آزمون مقدماتی هستند، گفت: احمد یسری و جودة محمد نیز مسئول هماهنگی با کمیته داوران هستند. استاندار پورت سعید افزود: شیخ جمال عواد، مدیر کل اوقاف پورت سعید، شیخ احمد قوطه مدیرکل تبلیغات و شیخ عبدالقادر مدیر اداره ارشاد دینی این استان نیز از دیگر دست‌اندرکاران برگزاری این آزمون مقدماتی هستند که به مدت یک هفته ادامه دارد. گفتنی است، چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و ابتهال دینی پورت سعید مصر به یاد مرحوم استاد محمود خلیل الحصری و با حضور همسر او یاسمین الحصری اواخر اسفند ۹۹ برگزار خواهد شد. سومین مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن و ابتهال در استان پورت سعید مصر با گرامیداشت استاد سید محمد نقشبندی، از مبتهلان برجسته مصر و جهان اسلام اسفند سال گذشته با حضور نمایندگان ۴۱ کشور از آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای لاتین از جمله کشورهای اندونزی، مالزی، انگلیس، روسیه و کشورهای عربی برگزار شده بود.

اجلاس خبرگان رهبری تغییر کرد

آیت الله سیداحمد خاتمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد: بر اساس مصوبه جدید هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، زمان برپایی هشتمین اجلاس رسمی خبرگان از ۱۴ بهمن به چهارم اسفند تغییر کرد. وی ادامه داد: این اجلاس با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی، یک روزه در ساختمان سابق مجلس برگزار می‌شود. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از نمایندگان این مجلس خواست رأس ساعت ۸ صبح دوشنبه چهارم اسفند در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی حضور یابند.

پاپ آماده دیدار زمستانی با آیت‌الله العظمی سیستانی شد

پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک در سفر اسفند ماه خود به عراق با حضرت آیت الله سیستانی دیدار خواهد کرد. بنا به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «لویس روفائیل اول ساکو» پاتریارک بابل کلدانیان و رئیس کلیسای کاتولیک کلدانی اعلام کرد که پاپ فرانسیس در سفر ماه مارس خود به عراق، با ایت‌الله علی سیستانی مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق دیدار می‌کند. به گفته این مقام واتیکان، دیدار رهبر کاتولیک‌های جهان با حضرت آیت‌الله سیستانی یک «دیدار خصوصی» است و آنها در این دیدار درباره «یک نوع از چارچوب برای محکوم کردن همه کسانی که به حق حیات و زندگی حمله می‌کنند»، صحبت خواهند کرد. وزارت امور خارجه عراق هفدهم آذرماه از سفر پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان به عراق در مدت زمان ۵ تا ۸ ماه مارس ۲۰۲۱ میلادی (اسفند ماه) به عراق خبر داده بود. پایگاه خبری واتیکان نیز در بیانیه ای با اشاره به اینکه پاپ برای یاری اقلیت هایی که در معرض مشکلات و کشتار از سوی گروهک های تروریستی قرار گرفتند به عراق سفر می کند، تأکید کرد: اقلیت های مسیحی و ایزدی به ویژه ساکنان نینوا و موصل و شهر های پیرامون در پی اعمال تروریستی داعش مجبور به آوارگی و رها کردن  خانه خود شدند. در این بیانیه آمده است: پاپ می خواهد از اوضاع آوارگان موصل بازدید کند و با سفر به شهر اربیل که بسیاری از آوارگان موصل و نینوا در آنجا ساکن هستند، آنان را به پایداری در سرزمین اجدادی خود تشویق کند. پاپ همچنین به موصل و قرقوش سفر خواهد کرد تا آنان را به بازگشت به سرزمین اجدادی خود تشویق کند. واتیکان با بیان اینکه پاپ به دنبال تقویت گفتگو و همزیستی مشترک میان تمامی اقشار دینی از طریق روابط اسلامی مسیحی است، افزود: هیچگونه گفتگوی مسیحی- سنّی وجود ندارد، امّا پاپ تمایل دارد همانند گفتگوی شیعه و مسیحی که از مدتها قبل وجود داشته است ، حرکت جدیدی در این زمینه صورت گیرد.  البته چندی قبل پاپ اعلام کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا، مطمئن نیستم که بتوانم در ماه مارس آینده به عراق سفر کنم. در سال گذشته مجبور شدم تعدادی از سفر ها را لغو کنم. اکنون نمی دانم که سفرم به عراق اتفاق خواهد افتاد یا خیر. زندگی تغییر کرده است.

آخرین وضعیت آیت الله نظری خادم الشریعه تشریح شد

حجت الاسلام محمود نظری، فرزند آیت الله نظری خادم الشریعه آخرین وضعیت بیماری این عالم ربانی را تشریح کرد. وی ضمن تقدیر و تشکر از محبت های فراوان مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید، علما، و اقشار مختلف مردم افزود: به لطف خداوند متعال و توسل به ذوات مقدسه معصومین(ع) و با تلاش کادر محترم درمان وضعیت عمومی آیت الله نظری خادم الشریعه نسبت به روزهای گذشته پایدارتر است. فرزند آیت الله نظری خادم الشریعه ادامه داد: طبق نظر پزشکان معالج، حال این عالم ربانی رو به بهبود است. حجت الاسلام نظری خادم الشریعه از عموم مردم درخواست کرد برای شفای همه بیماران خاصه این عالم ربانی دعا کنند. فرزند آیت الله نظری خادم الشریعه همچنین تصریح کرد: کلیه اخبار مربوط به روند بهبودی آیت الله نظری خادم الشریعه تنها از طریق دفتر و همچنین فرزندان ایشان اطلاع رسانی خواهد شد. گفتنی است، آیت الله نظری خادم الشریعه از روز یک شنبه به دلیل کسالت در یکی از بیمارستان های تهران بستری است.

دولت بلژیک امام جماعت ترک تبار را اخراج کرد

دولت بلژیک روز پنجشنبه یک امام جماعت ترک تبار را به خاطر نظرات ضدهمجنس‌گرایی در شبکه‌های اجتماعی، اخراج کرد. مقامات دولتی اعلام کردند که درخواست تجدید اجازه اقامت این امام جماعت را که در مسجدی در شمال بلژیک مشغول به کار بود رد کردند و به او ۳۰ روز مهلت دادند که این کشور را ترک کند. وزیر مهاجرت بلژیک گفت: به عنوان یک امام جماعت باید الگو باشید، مخصوصاً اگر به شما حق کار در بلژیک داده شده باشد. هرکسی که از احترام به ارزش‌های ما امتناع ورزد ، باید عواقب آن را متحمل شود.  وی گفت که این تصمیم ماه گذشته گرفته شده و پس از اینکه مقامات مهاجرت با امام جماعت در هفته گذشته صحبت کرده‌اند تایید شده است و قابل فرجام‌خواهی است. در بیانیه دولت آمده است که امام جماعت که نام وی اعلام نشده است، پیام‌های نفرت‌انگیزی علیه «جامعه دگرباشان جنسی» (همجنس‌گرایان) به ویژه در فیس بوک منتشر کرده است.

نماینده رهبری از آیت‌الله نظری دیدار کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی جویای حال آیت‌الله نظری خادم‌الشریعه شد. به گزارش خبرگزاری رسا، در پی کسالت آیت‌الله نظری خادم‌الشریعه و بستری شدن ایشان، حجت‌الاسلام  والمسلمین محمدی‌گلپایگانی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی جویای حال این عالم پارسا شد و ضمن ابلاغ سلام رهبر انقلاب، برای سلامتی و بهبود ایشان دعا کرد.

پیام آیت الله نوری همدانی به اجلاسیه اساتید حوزه ابلاغ شد

حضرت آیت الله نوری همدانی در پیامی تصویری به اجلاسیه اساتید سطح، سطوح عالی و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم با اشاره به اهتمام دین مبین اسلام برای تربیت افرادی که همواره حجت های الهی و مبانی دینی را تبیین کنند، گفت: همواره باید افرادی باشند تا مبانی دین را با دلیل و برهان به اثبات برسانند، از این رو حوزه های علمیه همواره به پرورش فقها اهتمام داشته و دارند. وی اهمیت فقه و فقاهت از دیدگاه روایات را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: حوزه های علمیه از آغاز تا کنون نسبت به تربیت فقها اهتمام داشته اند؛ فقها دارای مقام و موقعیت معنوی بالایی هستند و قادر هستند حقانیت اسلام را با دلیل و برهان در سراسر جهان اثبات کنند. حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه فقهای دین در روایات خلیفه خداوند در زمین و حجج الهی نسبت به دین دانسته شده اند، خاطرنشان کرد: افراد پس از آنکه به درجه فقاهت می رسند باید درصدد تربیت شاگردان بر آمده و این میراث گرانبها را به نسل های بعدی انتقال دهند. این مرجع تقلید با بیان اینکه فقها همواره سعی کرده اند افرادی شایسته و دارای ویژگی های بسیار بالا و شاگردان با عظمتی همچون خودشان تربیت کنند، بیان کرد: در این زمینه تأکیدات بسیاری بر خودسازی از طریق مناجات سحرگاهی، نماز شب، سحرخیزی و تهجد صورت گرفته است. وی عنوان کرد: در روایات، سحرخیزی و مناجات سحرگاهی از جمله خصائص علمای عاملین دانسته شده است و در سیره علما نیز مشاهده می کنیم که همواره نسبت به تهجد و شب زنده داری اهتمام ویژه ای داشته اند و حتی اگر یک شب این توفیق برایشان حاصل نمی شد بسیار ناراحت و اندوهگین می شدند. حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه فقها و علمای بزرگ امروز باید نسبت به تربیت شاگردان وارسته و فاضل اهتمام داشته باشند، مطرح کرد: جریان هایی در عالم اسلام پیش آمد که مبانی فقهی اهل بیت(ع) کنار زده شد، اما فقهای بزرگ ما هزینه هایی همچون از دست دادن جان خود را پرداختند و حتی قیام کردند تا این میراث گرانبها را حفظ کنند. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مجاهدت های علمی صاحب جواهر در حفظ میراث فقهی اهل بیت(ع) اظهار داشت: علمای بزرگ ما از طریق اهدای خون و جان، مناظره، تربیت شاگردان فاضل و قلم فرسودن این مسیر را ادامه داده اند و رفتارشان باید برای ما سرمشق باشد تا با الهام از سیره آنها معارف و موازین را در نظر گرفته و حقیقت را بیان کنیم؛ توصیه می کنم «کتاب الامام الصادق والمذاهب الاربعه» تالیف اسد حیدر را مطالعه داشته باشید تا ببینید در طول سالیان گوناگون چه بر سر فقه و معارف آورده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha