سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
پرفسور ادریس هانی

حوزه/استاد الهیات دانشگاه رباط گفت: شهید مطهری معتقد است که در فرایند آموزش، تلقین کافی نیست بلکه باید امکانی فراهم شود که ملکات فرد شکوفا گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پرفسور ادریس هانی در آیین افتتاح همایش بین المللی «بازاندیشی آرای شهید مطهری در مواجهه با مسائل روز» که به صورت مجازی در حال برگزاری است، طی سخنانی افزود: حلقه فکری که مطهری از ارکان آن است میراثی فراتر از بازه زمانی او و حتی فراتر از توانمندی علما و بزرگان ارائه داد.

وی اظهار کرد: این حلقه دنبال این بودند که در هر موضوعی نظر قرآن را ارائه کنند. شهید مطهری نفاق را آفت جوامع می‌داند و راه‌حل آن را آگاهی‌ بخشی‌ معرفی می‌کند.

پرفسور هانی گفت: شهید مطهری وقتی در مورد جنبش‌های اسلامی سخن می‌گوید منظورش جنبش‌های اصلاح‌گرایانه است؛ لذا از مرحوم اسدآبادی و عبده سایر مصلحان نام می‌برد.

وی با بیان اینکه دنیای عرب از بی‌توجهی به اندیشه شهید مطهری متضرر شده است، افزود: هیچ حرکتی در اندیشه و تاریخ نمی‌تواند ایجاد شود، مگر اینکه مرحله اسکولاستیک را طی کند و ما شاهد نوعی نواسکولاستیک در اندیشه شهید مطهری هستیم که متأثر از حلقه استادش علامه طباطبایی است. مطهری نگاه تمدنی پیش روی ما گذاشت و به تفصیل به آن پرداخت؛ به گونه‌ای که وقتی هانری کربن به ایران آمد و با این حلقه و شخص علامه مواجه شد، با بار گرانی به سرزمین خود می‌رود و در کتاب «اسلام ایرانی» خود باعث تأثیرگذاری فکری شگرف می‌شود.

پرفسور هانی با اشاره به نظریه تربیت شهید مطهری، تصریح کرد: ایشان معتقد است که در فرایند آموزش تلقین کافی نیست بلکه باید امکانی فراهم شود که ملکات فرد شکوفا شود؛ او از فرمایش امام علی(ع) آغاز کرد که «العلم علمان، علم مطبوع و علم مسموع»؛ بنابر این علم مسموع و شنیداری همان دریافتی است، ولی علم مطبوع علمی است که به صورت ملکه با انسان به وجود و ابتکار از این رهگذر به دست می‌آید؛ او معتقد است اگر آموزش نتواند این ملکات را شکوفا کند با شکست روبرو شده است.

وی تصریح کرد: شهید مطهری مغز انسان را به معده تشبیه کرده که هر اندازه غذا به معده بدهیم بدون آنکه فرصت هضم داشته باشد دچار سوءهاضمه می‌شود و اگر معلوماتی به ذهن بدهیم بدون آنکه در آن تفکر کند، ذهن هم دچار سوءهاضمه در تفکر می‌شود.

مشاور جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه اقدام دیگر مطهری آگاهی‌بخشی بود، اظهار کرد: او همان طور که در عدل الهی نظریه داد، در عدل اجتماعی هم نظریه‌پردازی کرد؛ عدل در دیدگاه شهید مطهری، معیار اندیشه دینی است؛ لذا معتقد است که مکاتب دینی که ظلم را به خدا نسبت می‌دهند شکست خورده‌اند.

هانی با بیان اینکه او آفت جوامع را نفاق می‌داند، تصریح کرد: امام علی(ع) در وصیت به محمدبن ابی‌بکر می‌گوید که من از کافر نمی‌ترسم، ولی از منافق می‌ترسم؛ زیرا منافق در زبان با بقیه همسو و تشخیص وی از عوام‌الناس دشوار است؛ ابزار منافق هم مردم احمق هستند و آگاهی راهکار مقابله با نفاق است؛ بنابراین از منظر شهید مطهری نقطه عزیمت در مواجهه با نفاق، آگاهی است؛ او معتقد است که هر وقت به حماقت احمقی پایان دادیم، نفاق در انزوا خواهد رفت؛ از این‌رو مطهری وقتی از آموزش سخن می‌گوید که آن را در توده مردم دنبال می‌کند تا هر فردی سهمی در اصلاح جامعه داشته باشد.

استاد دانشگاه‌های مراکش افزود: از دید شهید مطهری اینکه بگوییم ما حق هستیم، ولی به صورت تفصیلی به آن پرداخته نشود ثمری ندارد؛ لذا شهید مطهری بر موضوعات متعددی از جمله فطرت و انسان متمرکز شد. اینکه انسان آزاد است، حتی اگر در ظاهر در غل و زنجیر باشد؛ از منظر او انسان در حدی از آزادی است که می‌تواند با آگاهی خودش مخالفت کند و این فرق او با حیوان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha