جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین قاسم کاکایی

حوزه/ رئیس دانشکده‌ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز گفت: شهید مرتضی مطهری هم مباحث عقلی، فلسفی و هم تفسیر قرآن، شخصیت پیامبر(ص) و شخصیت امام علی(ع) را به نسل جوان آن دوره فهماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین قاسم کاکایی امروز در نشست علمی «نقش و جایگاه معنویت در ترسیم و تبلیغ دین از دیدگاه  استاد مطهری» از سلسله نشست های همایش بین المللی بازاندیشی آرای شهید مطهری در مواجهه با مسائل روز خاطرنشان کرد: شهید مطهری فرموده است؛ «من از ۱۳ سالگی دغدغه بحث درباره خدا را داشتم». از این نظر دغدغه و استعداد شهید در باب خداوند کمک کرد تا ایشان در حوزه علمیه و به خصوص حوزه قم دو مسئله مهم مرتبط با معنویت یعنی معرفت و محبت خدا را در شخصیت‌های مختلف به ویژه حضرت امام(ره) و حضرت علامه طباطبایی(ره) بیابد.

استاد دانشگاه شیراز بیان کرد: او قطعا یک فقیه عالیقدر است، اما همانطور که خودشان فرمودند، علاقه به کلام، عرفان و اخلاق داشتند و خدا آمیخته در همه مباحث ایشان در فلسفه، کلام، فقه و اخلاق است. ایشان نگذاشت اسلام منحصر به فقه و احکام یا مباحث عقلی شود، لذا شخصیت جامعی در همه این عرصه‌ها بود.

وی تأکید کرد: شهرت شهید توجه به فطرت آدمی و آمیختگی آن با دین است؛ لذا به فیلسوف فطرت هم مشهور است؛ آن‌قدر عمیق و دقیق مباحث را دنبال کردند که می‌توانیم بگوییم ایشان تحول عظیم فکری عمیق و نه شعاری ایجاد کرد؛ لذا کتب برخی شخصیت‌ها را می‌توان در یک یا دو جمله خلاصه کرد، اما تک تک جمله‌های وی بار معنایی دارد و شعارپردازی نکرده است.

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه شهید مطهری ایدئولوگ انقلاب اسلامی بود، اظهار کرد: ایشان هم مباحث عقلی و فلسفی و هم تفسیر قرآن و شخصیت پیامبر و شخصیت امام علی(ع) را به نسل جوان آن دوره فهماند؛ شخصیتی که ایشان از پیامبر نشان داد، دقیقاً در مقابل آن چیزی است که مستشرقان نشان داده‌اند؛ چون آنها تلاش دارند بگویند پیامبر فردی خشن، دنبال قدرت و همسر و ... بوده است؛ مطهری پیامبر را رحمت برای جهانیان معرفی فرموده است؛ همچنین در «سیری در نهج‌البلاغه» و «دافعه و جاذبه»، علی(ع) را به عنوان اعجاز بشری معرفی می‌کند.

وی افزود: جنبه‌های عقلانی و معرفتی قرآن هم در تمامی آثار شهید دیده می‌شود؛ شهید در این مدلی که اسلام را دریافته، شیوه تبلیغ او هم مبتنی بر عقلانیت و معنویت اسلام بود؛ خداوند هم استعداد و ظرفیت‌های زیادی به او داده بود و در منبر و سخنرانی آن‌قدر شیوا، شیرین و زیبا بیان می‌فرمود که بر جان‌ها می‌نشست.

حجت الاسلام کاکایی اظهار کرد: ایشان قلمی ساده و در عین حال پربار و عمیق داشت که سبب موفقیت او بود؛ ایشان انقلاب را برای آزادی درون و بیرون و رسیدن به معنویت می‌دانست؛ او حکومت را در خدمت اهداف بلند عقلانی و معنوی می‌دانست، نه اینکه برعکس همه چیز در خدمت حکومت باشد.

وی ادامه داد: شهید مطهری تلاش کرد تا پرده وهم را کنار بزند و روی انسان را به عالم غیب باز کند، مثلاً برخی می‌خواهند حافظ و مولوی را خارج از جریان اسلامی بدانند که امروز در حوزه هم عده‌ای طرفدار این مسئله هستند، ولی شهید مطهری چهره‌ای از حافظ ارائه می‌دهد که عقلانی، دلپذیر و معنوی است و جوانان را جذب و جلب می‌کند. لذا چیزی که در تعالیم شهید مطهری باید دنبال کنیم، دو بُعد معنویت و عقلانیت آمیخته با معنویت است.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha