جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
image.png

حوزه/ مسجد کرامت پایگاه اصلی مبارزاتی مشهد بود. در سال ۱۳۵۲ رهبر معظم انقلاب ۶ ماه در این مسجد حاضر بودند. در نهایت هم ساواک استقرار ایشان را در مسجد کرامت ممنوع کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه مرتضی انصاری زاده، نویسنده کتاب  مسجد رهبر در برنامه یه روز تازه در  شبکه پنج سیما گفت: اوایل دهه ۴۰ مرحوم سید محمود کرامت و مرحوم عبدالرضا غنیان با هم آشنا می‌شوند و در این مسیر رهبر معظم انقلاب نیز حاضر می‌شوند. در آن روزها مرحوم کرامت اعتماد کامل به ایشان داشت و منزل و اموال خود را در اختیار رهبر معظم انقلاب گذاشته بود. در نهایت هم منزل خود در مرکز شهر مشهد را در مسیر انقلاب وقف می‌کند و این منزل مسجد می‌شود.


انصاری زاده اظهار داشت: خیلی از وقایع مهمی که انقلابیون کشور از آن خاطره دارند، در همین مسجد به وقوع پیوست. کتاب به جنبه‌های مختلف پرداخته است. در یک قسمت به جنبه‌های تاریخی مسجد پرداخته‌ایم و در قسمت‌های بعدی به کمک‌های اهالی این مسجد در زمان وقوع حوادث اشاره می‌شود. در زمان سیل و زلزله کمک‌های مردمی در این مسجد جمع‌آوری می‌شد. اهالی مسجد کرامت با همکاری هم مدرسه راه انداختند و مسجد کرامت پایگاه اصلی مبارزاتی مشهد بود.


وی افزود: من متولد مشهد هستم و همیشه جویای داستان اصلی مسجد کرامت بودم. در سال ۱۳۵۲ رهبر معظم انقلاب ۶ ماه در این مسجد حاضر بودند. در نهایت هم ساواک استقرار ایشان را در مسجد کرامت ممنوع کرد. با توجه به جذابیت داستان انگیزه نگارش این کتاب برایم ایجاد شد.


نویسنده کتاب  مسجد رهبر تأکید کرد: در مباحث تاریخی خیلی تهران گرا هستیم و نگاه به تاریخ از شهر مشهد برایم اهمیت داشت. فراموش نکنیم که شهرهای دیگر تابع تهران نبودند و در فعالیت‌های انقلابی پیشتاز بودند. نقطه عطف این کتاب پرداختن به تاریخ از نگاه مردم عادی است. داستان کتاب ما تنها محدود به شخصیت‌های سیاسی نیست. از آدم‌های آن روزها در کتاب خاطره نقل کرده‌ایم. نگاه ما به حوادث تاریخی از دید عامه مردم است.


انصاری زاده در پایان گفت: در زمان نگارش کتاب از نظر احساسی درگیر می‌شدم. افراد داستان من سالیان سال به اعتقاد خود پایبند هستند. افراد در آن سال‌ها بدون امکانات با محدودیت مواجه بودند اما با سختی این مسیر را ادامه می‌دادند. این کتاب برای همه گروه‌های سنی مناسب است و به همان صورت عامیانه خاطرات را ذکر کرده‌ایم.

گفتنی است: برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha