جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
image.png

حوزه/ اگر جمعیت جوان را از دست بدهیم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. با وجود افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در سال آینده کاهش ورودی دانشجو در حوزه سلامت خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مصطفی مژدهی‌فرد در برنامه یه روز تازه در شبکه پنج سیما گفت: جوانی جمعیت یک فرصت استثنایی برای کشور است. جوان بودن جمعیت مانع افت کشور از نظر اقتصادی می‌شود. نیروی جوان با تلاش و تحرک در حوزه‌های مختلف، کشور را توسعه می‌دهند. دو گروه سنی وابستگی به قشر میانی جمعیت دارند، قشر میانی گروه مولد هستند و گروه زیر ۱۵ سال و بالای ۶۴ سال  وابسته هستند. پیشرفت‌های علمی هر کشور توسط نیروهای مولد شکل می‌گیرد و جمعیت مولد ایران حدوداً ۷۰ درصد است. جمعیت مولد پنجره فرصت است. جوانی جمعیت باید به سمت تولید علم حرکت کند. بعد از انقلاب شاهد حرکت عظیم علمی جوانان بودیم. در حوزه‌های علمی جوانان ایرانی به رتبه‌های بالای علمی دست یافتند. هر زمان فرصت به جوانان دادیم، پیشرفت علمی را شاهد بودیم. با وجود تحریم‌ها همچنان کشور پیشرفت می‌کند و باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم و پیشرفت‌های بیشتری را رقم بزنیم.


مژدهی‌فرد اظهار داشت: جوانان دغدغه‌مند، آرمان‌خواه هستند. جوانان به عنوان موتور متحرک جامعه برای رفع نیازهای کشور تلاش می‌کنند که نمونه فعالیت جوانان را در اردوهای جهادی شاهد هستیم؛ جوانان ما داوطلبانه مشکلات کشور را حل می‌کنند. جامعه انرژی خود را از جوانان می‌گیرد و تجربه افراد با سابقه در کنار انگیزه جوانی  مشکلات را بر طرف خواهد کرد.


وی افزود: در چند دهه اخیر رشد شتابان علمی زیادی داشتیم. در حوزه‌های نانو و علمی فرهنگی به خوبی درخشیده‌ایم. در سال ۲۰۱۹ بعد از چین رتبه دوم دنیا را از نظر سرعت پیشرفت علمی کسب کردیم. ایران پتانسیل خوبی برای پیشرفت علمی دارد و بیش از ۵۰ سند بالادستی در حوزه نخبگان داریم. نخبگان جوان کشور ما از طریق بنیاد ملی نخبگان جذب می‌شوند و تسهیلات در اختیار آنها قرار می‌گیرد.


این متخصص سیاست‌گذاری سلامت در ادامه گفت: زمانی به ازای هر ۲۰ هزار نفر یک پزشک داشتیم و بیشتر پزشکان هم خارجی بودند. بعد از انقلاب اسلامی ایران در حوزه سلامت پیشرفت‌های خوبی را به دست آوردیم و حتی از سایر کشورها برای درمان به ایران می‌آیند. در حال حاضر خدمات بهداشتی در نقاط دور کشور نیز ارائه می‌شود. پوشش سراسری واکسیناسیون را در این سال‌ها داشتیم و در دنیا به عنوان یک کشور نمونه در استقرار شبکه بهداشتی معرفی شده‌ایم. جمعیت پزشکان کشورمان چند ده برابر شده است و بیش از ۴۰ هزار متخصص در ایران مشغول به فعالیت هستند و سالیانه ۶ هزار پزشک عمومی در کشور تربیت می‌شوند.


مژدهی‌فرد در پایان تأکید کرد: بحث جمعیت مرتبط با ایران نیست و در همه دنیا باید به این موضوع پرداخته شود. در یک کار پژوهشی روندهای مؤثر بر سلامت را شناسایی کردیم که در این پژوهش متوجه شدیم که کاهش نرخ موالید تأثیر منفی در تولید علم و حوزه سلامت دارد و باید سیاست‌گذاران به این امر ورود کنند؛ حباب جمعیتی که از دهه ۶۰ ایجاد شده است، وارد دوران میانسالی شده است. اگر جمعیت جوان را از دست بدهیم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. با وجود افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در سال آینده کاهش ورودی دانشجو در حوزه سلامت خواهیم داشت.


گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha