پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
image.png

حوزه/ کارگروه طلاب و روحانیون گفتمان انقلاب اسلامی از فضلای فعال حوزوی تشکیل شده، هر بخش از مجموعه‌ها و نهادهای حقیقی و حقوقی حوزوی یک نماینده دارند تا هم مطالبات همۀ جامعۀ حوزوی مطرح شود و هم مشاوره‌ها در موضوعات گوناگون با حضور متخصصان هر بخش صورت گیرد.

حجت‌الاسلام محمدصادق ناطقی، دبیر کارگروه مشورتی طلاب و روحانیون «گفتمان انقلاب اسلامی»، در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، به معرفی و اهداف شکل گیری این کارگروه پرداخته که در ادامه می خوانید:

کارگروه‌های مشورتی حدود چهار سال پیش در دفتر  امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. هدف از تشکیل این کارگروه‌ها مشورت دادن  و ایجاد بستری برای مطالبه‌گری قشرهای مختلف مردم بود. این فعالیت ادامه داشت تا اینکه در ابتدای سال جاری توافقی میان سه نمایندۀ استان قم انجام شد که در نتیجۀ آن، این کارگروه مشورتی به مجمع نمایندگان استان منتقل شد تا به‌مثابه بازوی مشورتی برای هر سه نماینده فعالیت کند.

یکی از وعده‌های  آقایان زاکانی،امیرآبادی و حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری در ایام انتخابات، ایجاد یک دفتر مشترک برای رسیدگی به کارهای کلان استان و کشور بود.  این وعده در اوایل سال ۹۹ محقق شد و مجمع نمایندگان تشکیل گردید. کارگروه‌های مشورتی نیز در قالب همین مجمع به کار خود ادامه می‌دهند.

مجمع زیر نظر مستقیم نمایندگان اداره می‌شود. به‌این‌ترتیب که امیرآبادی به مدت شانزده ماه رئیس مجمع است، و پس از آن هریک از دو نمایندۀ دیگر در شانزده ماه دوم و سوم رئیس خواهند بود. جناب آقای حاجی‌زاده، فرماندار سابق قم نیز دبیر مجمع انتخاب شدند.

در این کارگروه که از فضلای فعال حوزوی تشکیل شده، هر بخش از مجموعه‌ها و نهادهای حقیقی و حقوقی حوزوی یک نماینده دارند تا هم مطالبات همۀ جامعۀ حوزوی مطرح شود، و هم مشاوره‌ها در موضوعات گوناگون با حضور متخصصان هر بخش صورت گیرد؛ چون جایگاه حوزۀ علمیه و استان قم، و نیز جایگاه نمایندگان این استان در مجلس و کشور، ممتاز است.

در ساختار کارگروه مشورتی طلاب و روحانیون که درواقع پیگیر مسائل اختصاصی طلاب و همچنین موضوعات فرهنگی و مذهبی است، به‌جز مسئول کارگروه، دبیر و مسئول روابط عمومی، به قشرهای گوناگون حوزوی توجه شده است؛ مانند بخش‌های حوزوی استانی، رسانه‌ها، مرجعیت و بیوت علما، استادان، فضلا و نخبگان، ادارات و مراکز فرهنگی استان، مراکز رسمی حوزه، گروه‌های فرهنگی و تبلیغی، مدارس علمیه، و مراکز آموزشی و پژوهشی.

برنامه و هدف ما این است که از ظرفیت سه نمایندۀ استان قم برای خدمت به طلاب و حوزه‌های علمیه استفاده کنیم. مشکلات حوزه و طلاب را پیوسته رصد می‌کنیم و در این زمینه بسیار دغدغه‌مندیم. ازطرفی دست یاری به‌سوی استادان و نخبگان حوزه دراز کرده‌ایم، و ازطرفی مسائل مربوط به معیشت و مسکن طلاب، مدارج علمی، خانواده، و دغدغه‌های تبلیغی آنان را که یک حق اجتماعی و شهروندی است، دنبال می‌کنیم.

تشکیل همین کارگروه نیز از مصادیق کار جهادی است. درواقع مجلس و حوزه دو رکن اساسی قانون‌گذاری در کشورند؛ لذا توان و ظرفیت این کارگروه می‌تواند خدمتی ماندگار به اسلام و کشور باشد.

در این ایام جلسات متعددی با شخصیت‌های علمی، فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی حوزوی برگزار شده و موارد گوناگونی مورد بحث قرار گرفته است؛ ازجمله: سیمای مذهبی و تاریخی شهر قم؛ شبکۀ ملی اطلاعات؛ تسریع و تسهیل کار در ادارات و نهادهای دولتی با هدف فعالیت بهتر و بیشتر گروه‌های فرهنگی تبلیغی؛ همکاری و تعامل با ائمه جمعه و جماعت و مساجد، و رفع دغدغه‌های آنان؛ نظارت مستمر بر فرهنگ و شئونات اسلامی در ادارات، بانک‌ها و دانشگاه‌ها، و مطالبه‌گری در این زمینه؛ تلاش برای رفع مشکلات سخت‌افزاری مدارس علمیه و مراکز علمی و پژوهشی، و ایجاد زمینه برای اجرای دستورها و منویات رهبر انقلاب دربارۀ مسائل فرهنگی و مذهبی.

 بررسی طرح‌ها و لوایح مطرح‌شده در مجلس و اطلاع‌رسانی به نمایندگان قم دربارۀ مشکلات موجود در آن طرح‌ها و لوایح. ایجاد زمینۀ همکاری متقابل بین مرکز پژوهش‌های مجلس ـ که مسئولیت آن با دکتر زاکانی است ـ و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی حوزه، از دیگر اقدامات این کارگروه است. همچنین هماهنگی برای ملاقات مستمر هر سه نمایندۀ قم با مراجع معظم تقلید و تلاش برای اجرای منویات ایشان نیز در نوع خود یک مشاوره است، که نمایندگان بتوانند از نظرها و رهنمودهای صائب مراجع معظم تقلید و فضلای حوزوی بهره‌مند شوند.

 نیت و انگیزۀ اعضا در این کارگروه‌ها همکاری و کمک صادقانه و جهادی به مسئولان حوزه و نمایندگان مردم است؛در مورد همین کارگروه طلاب و روحانیون، هر سه نمایندۀ محترم به بنده اعتماد دارند و لازم نیست که ما به مسائل اختلافی جزئی بپردازیم. علاوه‌بر آنکه اشتراکات بسیار داریم، آن‌قدر مشکلات فراوان است که اصلاً فرصتی برای تک‌روی و مباحث حاشیه‌ای باقی نمی‌ماند.  بنابراین انگیزه برای همکاری بالاست و بهانه‌ای برای کار نکردن وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha