پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پروانه

جلیل سامان پس از موفقیت در تولید "ارمغان تاریکی" با ساخت "پروانه" تبحر و کاربلدی خود در روایت جریان و خط نفاق آن هم در بستر داستانی عاشقانه را بار دیگر ثابت کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  بی شک یکی از نشانه هایی که هر ساله به خصوص در ایام الله دهه مبارک فجر و البته گاه در طول سال، یادآور روزهای خاطره انگیز انقلاب اسلامی و ماجراهای پیش و پس از پیروزی الهی ملت ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ است، سریال هایی است که با موضوع انقلاب اسلامی ساخته شده و یا در آن ها به نحوی مشخص به مساله انقلاب پرداخته می شود.

در این روزهای خاطره انگیز، مناسب دیدیم نگاهی گذرا و اجمالی داشته باشیم به مهم ترین و به یادماندنی ترین این سریال ها که البته برخی از آن ها بارها بازپخش شده اند و انصافاً همچنان تماشایی و جذاب هستند.

"جلیل سامان" پس از تجربه بسیار موفق سریال"ارمغان تاریکی" در سریال"پروانه" نیز نشان داد که در ساخت ملودرام های عاشقانه با تم سیاسی و پرداختن به جریان منافقین، تبحر فوق العاده ای دارد.

او سریال پروانه را در هجده قسمت برای شبکه سوم تولید کرد که نخستین قسمت آن ۲۶ فروردین ماه سال ۹۲ به روی آنتن رفت.

این سریال مقطعی از فعالیت سازمان مجاهدین خلق در سال‌هایی دهه ۵۰ و تغییر گرایش در میان برخی اعضای آن را به تصویر می‌کشد و محور قصه سریال، ماجرای جوانی است با بازی حامد کمیلی که در مقطع زمانی، زندگی پرحادثه و پرکشمکشی را تجربه می کند.

به اذعان بسیاری از کارشناسان و منتقدین سینما و تلویزیون، این سریال در تصویرسازی و فضاسازی آن دوران ملتهب، عملکرد موفقی داشته، ضمن آن که در روایت داستان نیز به گونه ای عمل کرده که اصطلاحاً نبض مخاطب را در دست گرفته است.

در این سریال ترکیبی از بازیگران جوان و با تجربه ای چون حامد کمیلی، سارا بهرامی، مهدی سلوکی، هدایت هاشمی، الهام چرخنده، نیما رئیسی، سپیده خداوردی، قطب الدین صادقی، شهرام عبدلی، فرشید نوابی، داود فتحعلی بیگی، علی عامل هاشمی، بهنام قربانی، الهام خادمی، متین السادات ستوده و ... به ایفای نقش پرداخته اند، با این توضیح که سارا بهرامی با اولین تجربه خود در تلویزیون به عنوان نقش اصلی، عملکرد قابل قبولی از خود ارایه داد.

خود او بعدها در گفتگویی می گوید: "نقش پروانه آنقدر جذاب بوده که نمی توانسته به آن جواب منفی بدهد. اگر نقش پروانه خوب نبود و فیلم نامه هم این اندازه منسجم و درست و حسابی نبود، آن را بازی نمی کردم، چون در این موارد خیلی حساس هستم. من بازیگر تئاترم و کار خیلی برایم اهمیت دارد. وقتی فیلم نامه و نقش پروانه را مطالعه کردم دیدم که چه قدر خوب به رشته تحریر درآمده و فرصت خوبی است، پس نقش را از روی آگاهی انتخاب کردم و این گونه نبود که بگویم چون بازیگری را دوست دارم بروم نقش را بازی کنم. "

الهام چرخنده، از دیگر بازیگران موفق این سریال نیز با بیان این که برای شناختن زنان چریک  و ایفای مناسب نقش، بیش از چهل کتاب خواندم، گفت: "در مرحله اول شناختن شخصیت عاطفه کار سختی بود، شناخت افکار و نگاه او به زندگی، اما در این مورد کارگردان مجموعه با معرفی کتاب های بسیاری را از خاطرات اعضای سازمان و کتاب های مرتبط دیگر به من کمک کرد. "

جلیل سامان، کارگردان سریال پروانه نیز پس از پخش سریال در یک نشست خبری، توضیحات جالبی ارایه کرد. وی بیان داشت: "به اندازه نیاز قصه به وجه تاریخی شخصیت ها پرداخته ام. سعی کرده ام عناصر شعاری را از فیلمنامه حذف کنم. اما برای روایت قصه عاشقانه ی دو نفر که در ابتدا بدون عشق ازدواج می کنند و در ادامه وضعیت تغییر می کند، به سراغ ماجرای سازمان مجاهدین خلق رفتم. چون می دانستم در آن فضا ازدواج های ساختگی و تشکیلاتی صورت می گرفته است. من برای جامعه امروز اثر تولید می کنم. هر چیزی که از گذشته گفته می شود، مسائلی است که ما همچنان درگیرش هستیم. "

به نظر می رسد مهم ترین عامل موفقیت این سریال، داستان‌گویی روان آن است. شاید خیلی ها در نگاه نخست، سریال پروانه را یک ملودرام سیاسی بدانند اما این اثر با این که فضاهای سیاسی جدی دارد و شخصیت‌های اصلی فیلم هر کدام یک پای آنها در ساواک و گروه منافقین قرار دارد، اما بیش از همه، فضاهای انسانی و احساسی عاشقانه پیش برنده قصه است.

سامان همچنین در خصوص نسبت حرف‌های سریال با جامعه امروز تصریح می کند:" این که ما از نفاق بیشتر لطمه می‌خوریم حرف امروز است و اگر سریالی حرفی از امروز نداشته باشد قابلیت چندانی هم نخواهد داشت. پروانه، آسیب‌شناسی موقعیت‌های معاصر بود. برای مثال در آن به موضوع تغییر ایدئولوژی اشاره می‌شود..."

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha