جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه / نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت:جشن تکلیف سرآغازی شیرین برای حرکت در مسیرتعالی و معنویت است که کودکان با ورود به این سن، بهار زندگی را با فریضه نماز، دعا و قرائت قرآن پیوند می دهند. 

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امروز در جشن تکلیف دختران تازه مکلف شده در مصلای اعظم امام خمینی (ره) تبریز برگزار شد، گفت:جشن تکلیف سرآغازی شیرین برای حرکت در مسیرتعالی و معنویت است که کودکان با ورود به این سن، بهار زندگی را با فریضه نماز، دعا و قرائت قرآن پیوند می دهند. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد: جشن تکلیف خاطره ای شیرین معنوی - تربیتی است که در آن دانش آموزان دختر و پسر که به این سن رسیده اند در آیین های گروهی با خدایشان عهد می بندند و دستورات دین مبین اسلام را برای رسیدن به تعالی و اوج بندگی تمرین می کنند.

وی افزود: سن تکلیف در واقع آغاز بلوغ دختران و پسران است که با جشن تکلیف احکام روحبخش دین مبین اسلام برای این قشرها ساری و جاری می شود.  

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم تصریح کرد: تکلیف یعنی مأموریّت الهی. انسان تا وقتی‌که به مرحله‌ی تکلیف نرسیده، قابلیّت این را ندارد که با خدای متعال حرف بزند یا خدا با او حرف بزند و به او مأموریّت بدهد. 

وی افزود: در نظام تربیتی آموزشی ایران اسلامی یکی از اقدامات برای آشنایی نوجوانان با راه ورسم زندگی معنوی برگزاری جشن تکلیف است ، برنامه ای که آغازگر یک حرکت منسجم برای گام برداشتن در مسیر ارزش های دینی و معنوی محسوب می شود. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد: کمک به نیازمندان و دادنِ صدقه، سلام دادن به فرشتگان، پناه بردن به خدا از شر شیطان، کمک خواهی از خدا و دعا برای موفقیت در انجام وظیفه از جمله دعاهایی است که دانش آموزان در جشن تکلیف زمزمه می کنند. 

وی افزود: دین اسلام، دینی آسان و مطابق با عقل و منطق و فطرتِ انسان است. خداوند هم در مقابل انجام تکالیف و ترک حرام هابه انسان پاداش می دهد، پاداشی بیشتر از عمل انسان که این مهم نشان از لطف و مهربانی خداوند نسبت به بندگانش دارد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم ادامه داد: سود و زیانِ واجبات و محرمات، تنها مربوط به جسم ما نیست، بلکه برخی از آثار تکلیف ها به فکر ، روان و اخلاق ما مربوط می شود، چون انسان ترکیبی از جسم و جان است لذا نیازهای او هم در دو بخش جسمی و روحی است. قوانین اسلام به هر دو جنبه جسم و روح انسان توجه دارد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha