جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سامانه جهد

حوزه/ سامانه جهد یک سامانه هوشمند، در زمینه جستجوی اطلاعات کتابخانه‌ای می باشد که در گام نخست با داده های گردآوری شده و طبقه بندی شده اسلامی کار خود را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه  قاسمی مدیر پروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی در گفت و گویی به تبیین ابعاد گوناگون سامانه جهد پرداخت که به این شرح است:

*با توجه به استقبال مخاطبان حوزوی و دانشگاهی از برگزاری نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی و رونمایی سامانه جهد(جستجوگرهوشمند دانش) در این همایش، لطفا درباره قابلیت‌ها و کارکردهای این سامانه توضیحاتی ارائه کنید.

 بسم الله الرحمن الرحیم.

سامانه جهد یک سامانه هوشمند، در زمینه جستجوی اطلاعات کتابخانه‌ای می باشد که در گام نخست با داده های گردآوری شده و طبقه بندی شده اسلامی کار خود را آغاز کرده است.

کتابخانه های موجود در این سامانه ۲  گروه هستند. کتابخانه های عمومی و کتابخانه های شخصی، که هر دوی آن ها در سامانه جهد به خوبی جانمایی شده اند. به این معنا که کاربر می تواند از کتابخانه های عمومی(دیتاهای موجود) یا کتابخانه شخصی(داده‌ها و کتاب‌هایی که خود کاربر بارگذاری می‌کند) استفاده کند و به جستجوی محتوای آن‌ها بپردازد.

از دیگر قابلیت‌های این سامانه می‌توان به جستجوی معانی پیچیده و چند لایه اشاره کرد، به عنوان مثال اگر در مورد محبت کردن یک پدر به فرزندش جستجویی  صورت گیرد، سامانه می تواند تمامی مصادیق محبت را  در کتابخانه‌ها  جستجو کند.

همچنین قابلیت یادگیری خودکار به سیستم این امکان را می دهد که بتواند  با استفاده از تجربه  جستجوهای گذشته هوشمندتر عمل کند.

*منبع داده‌های این سامانه چیست؟

 این سامانه در کنار ابرداده سحاب، به تعدادی کتابخانه استخراج شده از منابع مختلف نیز متصل است. پژوهشگران علوم اسلامی می توانند ضمن جستجو در منابع موجود به صورت مستقل کتابخانه شخصی ایجاد کنند و در آن به جستجو بپردازند.

با وجود اینکه جستجوگر هم اکنون نیز هوشمند است اما در آینده هوشمند تر هم خواهد شد از جمله افزودن ابزارهایی به آن مانند  text embedding و… که با بهره گیری از هوش مصنوعی و  تکنیک های داده کاوی توسعه می یابند و فاز بعدی پروژه نیز به زودی کلید خواهد خورد.

اما  طبیعتاً برای  افزایش کارایی های سامانه می‌بایست کاربران بسیاری از این سامانه به صورت روزانه استفاده کنند و این تنها زمانی محقق خواهد شد  که به خوبی بتوانیم به نیازهای عمده آن ها پاسخ قابل قبولی ارائه کنیم.

*آیا بازه زمانی مشخصی برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده است؟

بله. تا امروز ۷۰درصد از ابزارهای مورد نیاز سامانه جهد آماده سازی شده و در حال آزمایش است. قرارداد اتمام فاز نخست سامانه آماده امضا شده است و پیش بینی می کنیم تا نیمه اول تیرماه این فاز به بهره برداری برسد. البته در تلاش هستیم زمینه هایی مهیا کنیم که این اتفاق در بازه زمانی کوتاه‌تری محقق شود.

لازم به ذکر است هم اکنون حدود ۲۰ درصد ابزارهای این سامانه در دسترس عموم قراردارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha