پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام صدرحسینی

حوزه/ مدیر مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی گفت: امروز حوزه علمیه در برخی از علوم به بی نیازی رسیده و نیازمند اساتید بیرونی نیست که علم اقتصاد از این دست موضوعات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدعلیرضا صدرحسینی در نشست علمی «تبیین جایگاه های فقه های تخصصی در حوزه» که با حضور اعضای هئیت امنای این مؤسسه برگزار شد، اظهارکرد: بحمدالله امروز شاهد تحول های ارزشمندی در حوزه علمیه هستیم بطوریکه در بسیار از علوم و دروس اساتید صاحب نظر و نخبه حضور دارند بطوریکه در عرصه برنامه ریزی کلان بیاناتی دارند و حتی در برخی از مسائل از جمله فقه قضا و جزا ورودهایی داشته و توانسته حوزه خود را مستغنی ساخته است، اما در رشته هایی مانند فقه تعلیم و تربیت با اینکه اقداماتی صورت گرفته اما دانش های امروز خیلی رشد کرده و ما در گام های اولیه هستیم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در مباحثی همچون فقه فضای مجازی، فقه رسانه، فقه فناوری و اطلاعات، فقه مدیریت هنوز هیچ اقدام جدی صورت نگرفته و این نیاز به توجه لازم و کافی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین صدر با بیان اینکه شاید سوال طرح شود هدف ما از ورود به بحث های تخصصی در حوزه چیست؟، پاسخ داد: در این خصوص سه پاسخ وجود دارد یکی آنکه بتوانیم در موضوعات مختلف حدود نظر فقهی را بر اساس منابع موجود پاسخ دهیم، دیگر آنکه بتوانیم در موضوعات مختلف سوالاتی همراه با مقدمه ای طرح کنیم و با ارائه به فقیه پاسخ آن را دریافت و در اختیار قرار دهیم در واقع کاری که شورای استفتاء دفاتر بیوت مراجع معظم تقلید انجام می دهند و سوم آنکه با طرح سوال خواستار نظر فقهی آن صاحب نظر باشیم تا با یک تبیین آن را جمع آوری و در اختیار نخبگان علمی قرار دهیم.

مدیر مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی در تبیین فلسفه تأسیس این مؤسسه، گفت: بررسی عمیق تر موضوعات کلان به عنوان نمونه در علم اقتصاد، موضوع بانک و بانکداری که آیا این برنامه ریزی پولی و بانکی که برای ما طراحی شده است مطابق با ارزش های دینی است یا خیر، اگر نیست چگونه آن را منطبق کنیم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: بازنگری و بازتعریف موضوعی مانند بانک، ورای  حلال و حرام بودن جریمه دیرکرد، از رسالت های اصلی این مؤسسه می باشد. یا اینکه چرا باید امروز دنبال رو نظام غربی در برنامه های بانکی و پولی باشیم، لذا با تحقیق و طراحی، یک نظام جدید پولی و بانکی منطبق با ارزش های دینی را می توانیم در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha