پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله شب زنده دار

حوزه/ عضو فقهای شورای نگهبان گفت: وقتی فقه تخصصی و به صورت عمیق و ژرف مورد واکاوی قرار بگیرد فروعات و مسائل بیشتری استخراج و تبیین می گردد و لذا پاسخگویی بیشتر و دقیق تر حوزه را فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله مهدی شب‌زنده‌دار در نشست وبیناری "تبیین جایگاه فقه‌های تخصصی در حوزه " که  امروز با حضور رئیس و اعضای هیأت امنای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: ضرورت راه اندازی این مؤسسه آموزشی مبارک در واقع تربیت نیروی های ممحض و متخصص در ابواب مختلف فقهی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اگر فقه تخصصی شد، قهراً از هر باب، علم در آن متقن تر، عمیق تر و با ژرف نگری  بیشتری مورد نگرش، بحث و مداقه قرار می گیرد و در نتیجه اتقان مباحث بالا می رود.

آیت الله شب زنده دار ادامه داد: تخصصی شدن فقه و پرداختن متقن به آن موجب می شود که طلاب و فضلای بر روی یک موضوع کار و تمرکز فکری داشته باشند و برای هر رشته در همان محدوده کار کنند و از توزیع فکر و امکانات قهراً جلوگیری می شود در نتیجه اتقان بیشتر و بالایی صورت می گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: در هر رشته ای اگر نگاه کنید فروعات و سوالات فراوانی است، وقتی بخواهیم به تمام فقه نظر کنیم نمی توان این حجم وسیع از فروعات و سوالات فراوان را از کتاب استخراج کند. اما وقتی تخصصی شد، قهراً در هر رشته ای فروعات مختلف مربوط به رشته ای خاص استخراج، تبیین و مورد بحث قرار می گیرد واین موجب آمادگی حوزه های علمیه برای پاسخ گویی بیشتر را فراهم می سازد.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار گفت: وقتی انسان به نظریه‌ای رسید که موافق او باشد قوت قلب پیدا می‌کند و معلوم می‌شود مطلوب و بی‌راهه نیست. وقتی انسان ببیند مطلبی را علمای سلف و بزرگان دین تأیید کرده‌اند به قوت قلب خواهد رسید؛ اما اگر مطلبی را پیدا نکند، از خود باید بپرسد آیا شذوذی در من پیدا شده است؟ و این خصوصیتی است که در برخی از رشته‌های تخصصی وجود دارد و باید به آن دقت کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به نیاز موضوع شناسی در عرصه فقه گفت: آیا ما در این رشته‌های تخصصی چه مقدار نیاز به موضوع شناسی داریم؟ مقام بحث علمی و اینکه موضع و موقف علمی ما چه باید باشد، آیا این بر شناخت موضوع به این معنا که تصدیق کنیم موضوع این است، نیاز دارد یا در آن مقام تنها مفروضات کفایت می‌کند؟

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در ماه رمضان در مشهد یکی از علما مسائل مستحدثه را می‌گفتند. در یک شبی ایشان گفتند که مرحوم سید صاحب عروه، درباره پول ۹ نظریه را مطرح فرموده است که اگر اینگونه باشد حقیقت پول، حکمش این است و اگر اینگونه باشد حقیقت پول، حکمش آن است. سید نظریاتی داده است که به نحوی است که بعدها اگر کسی به این کتاب رجوع کند می‌تواند بفهمد که مسأله چطور شده است. برای مثال در مسأله بانک فقط ریزه کاری‌هایش نیست. نه اینکه فقط فرعیاتی پیش بیاید که مورد بررسی قرار بگیرد. خود بانک اصلاً معتبر است و معاملات آن درست است یا درست نیست باید پرداخته شود.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha