جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / نشست بصیری با موضوع فضای مجازی در مدرسه فیضیه قم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین برته گفت: دنیای مادی‌گرای غرب از «سلاح کشتارجمعی» ما نمی ترسد؛ بلکه او از «سلاح احیای جمعی» ما ترس دارد؛ او از اینکه شما میلیون ها انسانی که دچار مرگ اندیشه ای شده اند را احیاء کنید، می ترسد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته در سلسله نشست های بصیرتی دهه مبارک فجر که با عنوان «فضای مجازی و رسالت حوزه انقلابی» در سالن اجتماعات مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدای شکل گیری جمعیت های بشری، کسانی این جوامع را در دست گرفته و قدرت را از آن خود می کردند که جثه های فیزیکی قوی داشته و با حذف رقبا، رئیس قبیله می شدند و تا زمانی که اقتدار داشتند، صاحب قدرت بودند؛ اما هرچه جلوتر رفت، قبیله ها گسترده تر، جمعیت ها انبوه تر و روستاها و شهرهای بیشتری شکل گرفتند و معلوم نبود که می توانند با قدرت فیزیکی شهر را به دست بگیرند یا خیر که در این هنگام، دانشی به نام دانش سیاست به وجود آمد.

وی ابراز داشت: کار سیاست این بود که قدرت را چگونه به دست گرفته و آن را کنترل نماید و پس از آنکه سازمان سیاسی قدرت درست شد، گونه‌ای از حکمرانی به عنوان تسلط سلطانی یا پادشاهی شکل گرفت و این قدرت معمولا پس از پادشاه به فرزند ذکور ارشد منتقل می شد؛ اما گاهی گروه هایی دست به دست هم داده و کودتای سیاسی انجام داده و یک سلسله پادشاهی را ساقط می کردند و در این مسیر، قتل، غارت و کشتار اتفاق می افتاد تا گروه بعدی به قدرت برسد.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: بسیاری از صاحبان اندیشه به این فکر افتادند که چگونه می توان شخص قدرتمندی را از قدرت خارج کرد و شخص دیگری را بدون قتل و غارت جای او نشاند که به این نتیجه رسیدند، باید با تئوری انتقال نرم، قدرت را جابجا کرد و در این تئوری، یا جامعه نخبگانی حاکم را تغییر می دادند و یا جمهور مردم دست به این کار می زدند که در اوج برند بودن این تئوری، انقلاب اسلامی ایران ظاهر شد و مدلی متعالی‌تر ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین برته تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران با مدل دینی خود شخصی را به عنوان «ولی» سرکار آورد که در اوج اقتدار، قدرت و توانمندی بوده؛ اما دیکتاتور، استبدادگر و امپراطور نیست و در عین حال، مقبول مردم نیز هست و با پشتیبانی الهیات دینی، گونه ای از مردمسالاری دینی را شکل داد که تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم شناخت بیشتری از ماهیت انقلاب اسلامی پیدا کنیم، باید در یک سیر تطوری تاریخی به تفاوت نوع عمل‌گری فتوای میرزای شیرازی، جریان مشروطه و انقلاب اسلامی آگاهی پیدا کرد که در این صورت می توانیم به ماهیت انقلاب اسلامی پی ببریم.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه فتوای میرزای شیرازی یک حرکت عمیق سیاسی و جریان مشروطه تغییر جدی سیاسی_اجتماعی بوده، ولی انقلاب اسلامی ایران تحولی همه‌جانبه و عمیق در سپهر اجتماع، فرهنگ و سیاست است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران یک تحول گسترده بود و ما در این تحول می توانیم ایران را به قبل و بعد از انقلاب تقسیم کنیم به طوری که انقلاب اسلامی را می‌توان نقطه صفر تاریخ ایران جدید دانست.

حجت الاسلام والمسلمین برته ضمن ابراز این نکته که انقلاب اسلامی یکی از تحولات تاریخی در این مرزوبوم است؛ به نحوی که بین قبل و بعد از آن بسیار متفاوت است؛ در پاسخ به این سؤال که پیشران تحول چیست و چه مسئله ای سبب تحول ما شده است؟ گفت: نظریه های بسیاری برای این موضوع وجود دارد و مباحث گوناگونی را پیرامون این تحول عنوان می کنند؛ اما ضمن لزوم پرهیز از تحلیل تک‌عاملی و غفلت از ظرفیت‌ها و تاثیرات عوامل متفاوت سیاسی، روان‌شناسی اجتماعی، اوضاع بین‌المللی معاصر، پدیده نفت و... جدی‌ترین تحلیل این است که پیشران تحول در ایران جدید، «دین و باورمندی دینی» بوده است؛ نه مساله اقتصاد و یا دیگر مباحث.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه تصریح کرد: یکی از سؤالاتی که باید به آن پاسخ دهیم، این است، آیا شیطان مطرود و ملعونی که برای اغوای نسل بشر برنامه ریزی داشته، توبه کرده و بعد از انقلاب اسلامی گوشه گیر شده است؟ که یقینا پاسخ آن منفی است؛ انقلاب اسلامی با شیطان تاریخی و شیاطین معاصر به مقابله پرداخته است و اگر شیطان و ایادی انسی او که آموخته های بسیاری نیز دارند، سر سوزنی فهمیده باشند که چه کاری باید انجام دهند، حتما متوجه شده اند که پیشران تحول در انقلاب اسلامی ایران، باور دینی بوده است؛ پس نوک پیکان آسیب هم باید باور دینی مردم باشد و بدیهی است که باید برای ضربه زدن به این باور دینی برنامه ریزی نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین برته بیان داشت: برای هجمه به باور دینی نیازمندیم که بدانیم موتور حرکت چیست؟ جان‌مایه و خمیره آسیب به باورمندی و کنترل منفی اذهان بشرچیست؟ قرآن از موتور محرک شیطان، پرده برداری کرده و فرموده است: تزیین اموال، اشاعه فحشا و  در یک کلام ترس و شهوت، موتور محرکه شیطان است؛ لذا شاهد تئوری هایی همچون دوگانه های جنگ و رفاه هستیم و مردم را با این دوگانه ها در تنگنا قرار می‌دهند و به صورت نامحسوس کنترل می‌کنند چیزی شبیه به حربه امروزین چماق و هویج.

وی در پاسخ به این سوال که ابراز رسانه ای دوگانه سازی ها چیست؟، اظهار داشت: به نظر می رسد که در دنیای پست مدرن، بستری که می توان بر اساس آن دوگانه ترس و شهوت را به عمیق ترین شکل ممکن پیش برد، بستر رسانه های نوپیداست که یکی از بارزترین مصادیق آن، فضای مجازی است.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه ابراز داشت: «سهل الوصول بودن»، «غیرقابل کنترل بودن»، «در دسترس بودن»، «عدم وثاقت سنجی» و ... از ویژگی های فضای مجازی است که آن را به راحتی در اختیار همگان قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین برته با اشاره به اینکه با فضای مجازی موجود چه نوع مواجهه‌ای باید داشت؟ خاطرنشان ساخت: اولین گفتمان و رویکرد غالب در مواجهه با فضای مجازی این است که می گویند: «فضای مجازی به مثابه کیک تولد» است و هرشخصی به اندازه خود از این فضا استفاده می کند و در تبیین این رویکرد، بیان‌هایی نیز وجود دارد که به عنوان مثال آن را همانند چاقو دانسته و می گویند بستگی دارد چگونه از آن استفاده کنیم و این کاملا در اختیار کاربر است و برخی از منتقدین نیز می گویند شما دچار مغالطه تمثیل شده اید و چه کسی گفته که اولا چاقوی فضای مجازی دسته دارد و ثانیا دسته چاقوی فضای مجازی دست شماست؟ این فضا تیغه دو لبه‌ای است که از قضاء اصلا دسته ندارد و تیغه آن در دست مردم است.

وی تصریح کرد: رویکرد دوم در فضای مجازی می گوید: فضای مجازی همچون آب های آزاد بین المللی است که همه کشورها حق کشتیرانی در آن دارند و کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد و همه می توانند در آن ماهیگیری کنند؛ اما هیچ کس حق ندارد به آن آسیب بزند؛ معتقدان به این نظریه می گویند سعی کنید شما هم مشارکت کنید و غر نزنید و هرکاری دوست دارید در آن انجام دهید و منفی فکر نکنید؛ آنها می گویند شما اصلا به این فکر نکنید که بخواهید فضای مجازی را اصلاح کنید؛ اصلا مگر فضای مجازی بد است که بخواهید آن را اصلاح کنید؟ شما فقط قوانین آن را رعایت کنید و کاری به مباحث دیگر آن نداشته باشید.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه بیان داشت:  رویکرد بعدی، رویکرد استضعاف و انحراف استراتژیک است که در این رویکرد، مالکان و حاکمان فضای مجازی آمده و در اذهان تصمیم گیران این مسئله بنیادین را ایجاد می کنند که تو اصلا نباید به این مسائل فکر کنی و اصلا نباید به آن ورود داشته باشی؛ شما اصلا سیاست گذار نیستی که بخواهی تصمیم بگیری؛ شما کاربر این فضا هستی و به اندازه یک کاربر در آن فعالیت داشته باش.

حجت الاسلام والمسلمین برته اظهار داشت: آنها به دنبال آن هستند که سیاست گذاران انقلاب اسلامی نباید به فضای مجازی کار داشته باشند و می خواهند مسئولان امر را دچار انحراف استراتژیک در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کنند. در واقع تمام تلاش این است که کشورها وارد مقوله هژمونیک و عرصه‌های حکمرانی استانداردسازی فضای مجازی نشوند.

رویکرد انقلابی قائل است که ما فریب نمی خوریم

وی ابراز داشت: اما رویکرد چهارم، رویکرد انقلابی است و قائل است که ما فریب نمی خوریم؛ انقلاب اسلامی قائل است که ما همه چیز را با کند و کاو دقیق عقلی و با خرد راهبردی بازطراحی مبنایی می‌کنیم؛ ما درباره این فضا، حرف و سؤال داریم و نه فقط فضای مجازی؛ بلکه درباره تمام اضلاع زندگی انسان در پی تحول در راستای احیاء انسان و سعادت همه ابنای بشر هستیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که دنیای مادی‌گرایی غرب از «سلاح کشتارجمعی» ما نمی ترسد؛ بلکه او از «سلاح احیای جمعی» ما ترس دارد؛ او از اینکه شما میلیون ها انسانی که دچار مرگ اندیشه ای شده اند را احیاء کنید، می ترسد.

حجت الاسلام والمسلمین برته تصریح کرد: مگر کشوری همچون شوروی که انباشت بمب اتم داشت، دچار فروپاشی سیاسی، ایدئولوژیک و جغرافیایی نشد؟ پس داشتن سلاح کشتارجمعی نمی تواند مصونیت آفرین باشد.

وی بیان داشت: انبیاء همیشه به سراغ بت بزرگ می رفتند و ما برای مواجهه منطقی با فضای مجازی باید اول به سراغ بت بزرگ برویم؛ بت بزرگ، فلان شبکه اجتماعی، فلان اپلیکیشن و ... نیست؛ بت بزرگ، هویت، مرز، دانش مجازی و کنترل مجازی است؛ ما باید به نحوی این فضا را از اول بسازیم که ساماندهی داشته باشد؛ ما وظیفه داریم اصول توحیدی را در این فضا پیگیری کنیم.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه اظهار داشت: استراتژی انقلاب اسلامی برای فضای مجازی انکار و برخورد سلبی با آن نیست؛ بلکه استراتژی آن، سازماندهی توحیدی این فضاست و باید برای آن برنامه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین برته ابراز داشت: اگر فضای مجازی بخواهد در دل انقلاب اسلامی متحول بشود، باید به این مسئله بپردازیم که چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم؟ 

وی خاطرنشان ساخت: اگر امروز پیامبر جدیدی بخواهد بیاید و سرپرستی مردم را به دست بگیرد، یقینا معجزه او مسئله علم است و به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب می فرمایند بنده تا زنده هستم از علم کوتاه نمی آیم؛ حال سوال اینجاست چه کسی می تواند نخ فضای مجازی را به دست بگیرد؟ نقش سیاست‌گذار و نه کاربر در آن داشته باشد که باید گفت: صرفا کسی که علم و دانش آن را داشته باشد، می تواند این فضا را به دست گیرد و ما برای استمرار تحول انقلابی در فضای مجازی باید به علم و دانش آن دست پیدا کنیم، زیرساخت لازم را ایجاد کنیم، آگاهی عامه را ارتقاء ببخشیم و نهایتا در یک دفاع مقدس سخت و صد البته جدی مرزهای اشغال شده فضای مجازی را آزاد کنیم و برای کاربران عزیزمان امنیت و آسودگی در استفاده و بهره‌برداری از این فضا ایجاد نماییم  و برای تحقق این مهم باید بدانیم که چنین تحولی اولا شدنی است و ثانیا ما با تکیه به عزمی الهی و با اعتماد به نیروی تازه‌نفس و توان داخلی می‌توانیم ادامه دهنده مسیر انقلاب عظیم اسلامی در عرصه فضای مجازی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha