پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ بازدید آیت الله اعرافی از مرکز امور صیانتی حوزه های علمیه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: پیدایش انقلاب از حوزه، باعث شد بیرونی ها و دشمنان نگاه جدیدی به حوزه داشته باشند، امروزه طراحی ها و توطئه های فراوانی است که می خواهند کارکرد حوزه را مختل کنند و به این سیستم و نظامی که این گونه ظرفیت و عملکرد داشته، ضربه بزنند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در بازدید از مرکز امور صیانتی حوزه های علمیه، در نشستی با حجت الاسلام والمسلمین سپاسی، مسئول این مرکز، گفت: انقلاب اسلامی برآمده از حوزه است و این ظرفیت بالای حوزه بود که توانست چنین انقلابی به این دامنه و عمق به وجود بیاورد،این عظمت حوزه در طول تاریخ و در این عصر که مبدأ انقلاب بزرگ شد، اقتضاء می کند، از نظر ورود آسیب ها به حوزه توجه ویژه ای کنیم.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که  آسیب به حوزه، آسیب به نظام و انقلاب و به اندیشه دینی ایران و خارج از مرزها است، اظهار داشت: پیدایش انقلاب از حوزه، باعث شد بیرونی ها و دشمنان نگاه جدیدی به حوزه داشته باشند، امروزه طراحی ها و توطئه های فراوانی است که می خواهند کارکرد حوزه را مختل کنند و به این سیستم و نظامی که این گونه ظرفیت و عملکرد داشته، ضربه بزنند.

آیت الله اعرافی افزود: از این لحاظ با همه ادوار پیشین تفاوت و تمایز اساسی داریم و تمایز  این است که حوزه قلب تپنده ای است که انقلاب و نظام ایران اسلامی از آن برخاسته و از آن تغذیه می شود، بدیهی است وقتی نهادی این شعاع وسیع را پیدا کند و با منافع و مطامع قدرت های استکبار برخورد پیدا کند، همه به سمت این محور و قلب و کانون می آیند که چنین امواج و شعاع را ایجاد کرده است.

عضوشورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که دشمن تلاش دارد به سمت کانون محور مقاومت و نقطه اصلی انقلاب اسلامی و احیاء اندیشه دینی در دنیا جدید، آمده و آن را هدف گیری کند، گفت:طبعا بعضی آسیب ها  آن را تهدید می کند؛ حوزه امروز از نظر تعداد طلبه و استاد و تعداد مراکز و جایگاه حضوری و گسترش کمی  و کیفی  رشد و توسعه یافته است که نیاز به مواظبت و مراقبت بیشتر دارد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: زمانی که آیت الله عبدالکریم حائری از دنیا رفتند،در آخرین دفتر شهریه ایشان ۳۵۰ طلبه رسمی ثبت بودند، آن وقت امام(ره) و مرحوم آیت الله گلپایگانی هم بودند. گاهی گفته می شود که ایشان به حجره طلبه ها هم می رفتند. ایشان شخصیت بزرگی بودند و مرجعی در آن سطح می توانست به حجره همه طلبه ها برود. این را نمی شود با امام راحل و یا مرجعی با این توسعه و عدد و رقم مقایسه کرد.

وی با بیان این که دنیای امروز عوض شده و آمیخته با فضای مجازی و از هم پاشیدگی فرهنگ ها و ارزشها است گفت: نباید از این آسیب ها در حوزه و طلاب جوان، غفلت کرد و می تواند آنها راهم درگیر کند، چرا که آنها در همین محیط در حال زندگی می باشند.

امام جمعه قم اظهار داشت: حوزه دارای  جایگاه بزرگ اجتماعی ، سیاسی، فرهنگی و... است اما در معرض کینه دشمن، عداوت و نفوذ و آسیب هم قرار دارد و در این دهه پیروزی باید به این امر مهم درحوزه توجه کرد چرا که انقلاب از حوزه ای برآمده و در کانون خیلی از توجه ها قرا داد و لذا حوزه به دلیل حساسیت در معرض آسیب هایی هم قرار دارد.

آیت الله اعرافی در ادامه بیان داشت: مدیریت حوزه در این ۴ سال در شرایط سختی قرار داشته است. اما با این حال  در همین دوره طرح ها و کارهای بزرگی انجام شده است و پایه های مهمی درحوزه ریخته شده و در آینده تأثیر گذار است. ما در قبال طلاب و اساتید که در نظام تعلیم و تربیت حوزه  هستند، و  نهاد روحانیت مسئولیت داریم.

وی با بیان این که صیانت از حوزه، صیانت از کلان روحانیت است و اقتضائاتی هم دارد، افزود: صیانت از حوزه، صیانت از کلان روحانیت است و اقتضائاتی هم دارد. باید تلاش کرد به سمت کلان روحانیت بیایم و این مسئله را مورد توجه قرار دهیم. در این رابطه طرح آمایش قرار دارد که کلان روحانیت را هدف گرفته است.

آیت الله اعرافی در ادامه به تبیین رسالت و وظایف مرکز امورصیانتی پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha