سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
اپراتور ها

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تخلف اپراتورها تایید شد

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در نامه‌ای به وزارت ارتباطات، تخلف اپراتورهای تلفن همراه در اعمال تعرفه پهنای باند داخلی را تایید کرد و خواستار برخورد با این موضوع شده است.به نقل از خبرگزاری صدا وسیما؛ در حالی که برخی از کاربران اینترنت در کشور بارها از اعمال نشدن تعرفه پهنای باند داخلی برای استفاده از پلتفرم‌های داخلی شکایت کرده‌اند؛ این بار ساترا(سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر) اعلام کرده است این موضوع را در نامه‌ای به وزارت ارتباطات، اطلاع داده است. در اطلاعیه که ساترا منتشر کرده، تنها به اپراتورهای همراه اشاره شده و گرچه نامی از پلتفرم تولید محتوا برده نشده است؛ اما به نظر می‌رسد منظور این نهاد ناظر، «روبیکا» است. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «براساس برخی شکایات کاربران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در هفته‌های اخیر، برخی اپراتورها با همکاری با یک پلتفرم اینترنتی اقدام به تبلیغات وسیع در شهر مبنی بر استفاده «رایگان» از برنامه‌های نمایشی ایرانی کرده‌اند، در حالی که پیگیری‌های ساترا نشان می‌دهد رایگان بودن فقط درباره حق اشتراک صدق می‌کند و اپراتور با محاسبه هزینه ترافیک اینترنت کاربران پلتفرم مذکور بر مبنای تعرفه اینترنت بین‌الملل، حقوق کاربران را نقض کرده است.» سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر پیشتر اعلام کرده بود به دنبال شکایت کاربران، موضوع تعرفه پهنای باند را پیگیری می‌کند. براساس مصوبات ۲۳۷، ۲۴۸ و ۲۵۱ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورها موظف هستند هزینه ترافیک محتوای داخلی روی پلتفرم‌های داخلی را با تعرفه حداکثر نصف تعرفه بین‌الملل محاسبه کنند. همچنین ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی یک‌سوم هزینه ترافیک بین‌الملل محاسبه می‌شود؛ اما برخی از کاربران می‌گویند هنگام استفاده از پلتفرم‌هایی مانند «روبیکا» تعرفه بین‌الملل برای آن‌ها محاسبه می‌شود و چیزی به نام اینترنت نیم‌بها وجود ندارند. تاکنون وزارت ارتباطات، رگولاتوری و روبیکا نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما ساترا در نامه خود به وزارت ارتباطات، به «تخلف‌های اپراتورهای تلفن همراه» اشاره کرده و خواستار «برخورد و جلوگیری از ادامه این تخلفات» شده است.

بازار آمریکا نفس کشید

روند کاهشی بزرگ ترین اقتصاد جهان باز هم ادامه پیدا کرد.  آن طور که پیشتر انتظار می‌رفت، نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه ژانویه باز هم کاهشی شد و رقم ۶.۳ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که ۰.۴ درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول ۱۱ ماه اخیر است. طی این مدت شمار جمعیت بیکاران با کاهشی محسوس نسبت به ماه قبل به ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد که یک میلیون و ۱۰ هزار نفر کمتر از ماه قبل است. با این حال نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان هنوز فاصله زیادی با نرخ بیکاری ۳.۵ درصدی ثبت شده در ماه فوریه دارد یعنی پیش از آن که بخش بزرگی از اقتصاد آمریکا بر اثر کرونا به تعطیلی کشیده شود. آمریکا بزرگ ترین کانون درگیر با کرونا در جهان محسوب می شود و بیش از ۴۷۵ هزار نفر از شهروندان این کشور جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده اند.  گریگوری داکو، اقتصاد دان موسسه کپیتال اکونومیکس نیز گفت: آسیبی که از بحران بزرگ ناشی از کرونا به ما تحمیل شده، واقعا عمیق است و مدت زیادی طول خواهد کشید تا بازار کار بتواند خود را به سطح قبل از بحران باز گرداند.  در حال حاضر حدود ۷۵ درصد شاغلین آمریکایی تحت تاثیر پیامدهای کرونا با کاهش درآمد، تعدیل موقت یا با بیکاری دائمی مواجه شده اند.  از آنجا که اقتصاد آمریکا در حال بازگشت به سطوح قبل از بحران است انتظار می رود روند کاهشی نرخ بیکاری و استخدام نیروهای جدید کماکان ادامه داشته باشد. متوسط نرخ بیکاری آمریکا در بازه زمانی ۱۹۴۸ تا ۲۰۲۰ معادل ۶.۲ درصد بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به آوریل ۲۰۲۰ با ۱۴.۷ درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به می ۱۹۵۳ با ۲.۵ درصد بوه است.

بزرگترین بازار کربن جهان آغاز به کار کرد

راشاتودی: بزرگترین بازار آلایندگی کربن در چین آغاز به کار کرد که این می‌تواند مهم‌ترین گام برای دستیابی این کشور به اهداف آب‌وهوایی آن باشد. چین که ۲۸ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند، حالا اولین کشوری است که بازاری ملی برای تجارت آلایندگی کربن به راه انداخته است. سال گذشته رئیس‌جمهور چین دوباره بر اهداف خود برای عاری از کربن کردن چین تا سال ۲۰۶۰ تاکید کرد. قرار است در آینده‌ای نزدیک در این بازار مجوز تولید آلایندگی کربن توسط دولت به فروش برسد. البته اینکه فعلاً این مجوزها رایگان به فروش می‌رسند، به معنای این است که پکن هنوز نگران آن است که قیمت گذاشتن بر آلایندگی کربن چه تأثیری بر رشد اقتصادی این کشور خواهد گذاشت. فعلاً سیستم تجارت آلایندگی کربن، صنعت بزرگ برق چین، که شامل بیش از ۲۰۰۰ نیروگاه است را تحت پوشش قرار خواهد داد. این صنعت حدود ۳۰ درصد از کل آلایندگی چین را ایجاد می‌کند.

رسیدگی به پرونده حقوقی‌های بورس آغاز شد

قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از آغاز رسیدگی به پرونده اشخاص حقوقی متخلف بازار سرمایه در دستگاه قضایی خبر دادسید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود درفضای مجازی نوشت: «بازپرس مجتمع جرائم اقتصادی، رسیدگی به پرونده حقوقی‌های متخلف بازار سرمایه را آغاز و تقاضای ارائه مستندات تکمیلی از اینجانب کرده است. این پرونده را تا آخر پیگیری می‌کنم تا دیگر شاهد سوءاستفاده از مردم در بازار سرمایه نباشیم. علاوه بر برخورد با خاطیان، بهترین راه بازگشت اعتماد مردم این است که منابعی که متخلفین خارج کرده اند، در قالب یک نهاد بازگردانده شود. ‏مشکل اصلی بازارسرمایه سوءمدیریت و ترک فعل‌های مدیران و تخلفات حقوقی‌هاست؛ مسئولان و شورای عالی بورس باید زودتر از اختیارات قانونی خود استفاده می‌کردند.»

صنعت آلمان سقوط کرد

گزارش جدید اداره آمار آلمان نشان می‌دهد که تولید در بخش صنعت این کشور در سال ۲۰۲۰ با سقوطی ۸.۵ درصدی روبرو شده است. در ماه دسامبر، تولیدات صنعتی آلمان پس از ۷ ماه ریکاوری متوالی بعد از ماه آوریل، دوباره افت کردند. به این ترتیب تولیدات صنعتی آلمان در ماه دسامبر همچنان ۳.۶ درصد از فوریه، یک ماه قبل از برقراری محدودیت‌های قرنطینه‌ای، پایین‌تر باقی مانده است. طبق داده‌های اداره آمار آلمان تولیدات صنعتی به جز انرژی و ساخت‌وساز در ماه دسامبر ۰.۹ درصد رشد کردند در حالی که بخش ساخت‌وساز با سقوط ۳.۲ درصدی روبرو شد.

تب بیکاری کره ای ها افزایش یافت

گزارش دولتی جدید کره‌جنوبی نشان می‌دهد تعداد افرادی که برای اولین بار در ماه ژانویه درخواست حمایت از بیکاری خود را ثبت کرده‌اند به علت تداوم تأثیرات منفی کرونا رشدی ۲ رقمی داشته است. طبق اعلام وزارت کار و اشتغال، تعداد افرادی که در ماه ژانویه برای اولین بار درخواست دریافت حقوق بیکاری خود را ثبت کرده‌اند به ۲۱۲ هزار نفر رسید که ۲۱.۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته جهش کرده است. این رقم همچنین تقریباً ۲ برابر ۱۰۸ هزار درخواستی است که در ماه قبل به ثبت رسیده بود. در این گزارش آمده است که شرکت‌های کره‌ای با نگرانی از تشدید پاندمی کرونا کارکنان خود را تشویق کرده‌اند تا به مرخصی بی حقوق بروند یا اخراج شوند.

ضریب گازی تهرانی ها ۱۰۰ درصد شد

سعید توکلی با اشاره به بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به پنج روستای رودافشان، عباس‌آباد، زره در، هاشمک و گرمابسرد در دهه فجر، گفت: برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها، در مجموع ۲۴ هزار متر شبکه تغذیه و ۲۳ هزار و ۸۳۲ متر شبکه توزیع ایجاد شد و ۱۲۰۵ خانوار از گاز طبیعی بهره‌مند شدند. وی با بیان اینکه ضریب نفوذ گاز در استان تهران در حوزه شهری صد در صد و در حوزه روستایی ۹۷.۶ درصد است، تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان امسال از طرح‌های گازرسانی به ۲۳ روستای باقی‌مانده استان بهره‌برداری و پرونده گازرسانی به روستاهای تهران در سال ۱۴۰۰ بسته می‌شود. مدیرعامل شرکت گاز استان تهران با بیان اینکه کشور ما یکی از بالاترین مصرف‌کنندگان انرژی گاز در سطح دنیاست، گفت: براساس بررسی گزارش‌های آماری، مصرف گاز امسال افزایش معناداری نسبت به پارسال داشته است که می‌تواند ناشی از توجه نکردن به شاخصه‌های الگوی مصرف و حساسیت نداشتن مشترکان نسبت به هدررفت انرژی باشد.

مجلس برای دولت تکلیف جدید نوشت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 19 بهمن) قوه مقننه در جریان بررسی جزئیات طرح جهش تولید و تامین مسکن ماده 1 این طرح را  با 195 رأی موافق، 4 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند. در ماده 1 این طرح آمده است: دولت موظف است نیاز سالانه مسکن کشور را براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مستند به مطالعات طرح جامع مسکن، در مناطق شهری و روستایی تامین نماید و به نحوی برنامه ریزی و اقدام نماید، تا در 4 سال نخست اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 25 اردیبهشت ماه 1387 تولید و عرضه گردد. _ نماینده خمینی شهردر جریان بررسی طرح جهش تولید و تأمین مسکن  در مجلس گفت: عده‌ای مسکن مهر را قوطی کبریت و خیانت معرفی کردند و امروز راه افتاده و به دنبال تکیه بر قوه مجریه هستند. _ اگر مسکن تولید شود و به آن کسانی که شرایط دریافت و واگذاری را ندارند، داده شود متهم به احتکار می‌شویم. _ نقدعلی اظهار داشت: قانون مالیات بر مسکن خالی تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است و نباید اشخاصی که مستحق مسکن هستند خانه جدید بگیرند. _ وی در پایان گفت: با سیاست‌های دولت در طول 8 سال گذشته در حوزه مسکن خانه دار شدن برای خیلی از خانوارهای ایرانی رویا شده است.

صادرات انگلیس ریزش کرد

طبق اعلام اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل و تاجران انگلیسی، از آغاز امسال و اجرای مناسبات تجاری جدید با اتحادیه اروپا، صادرات انگلستان به این اتحادیه با سقوط سنگین ۶۸ درصدی روبرو شده استطبق اعلام اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل و تاجران انگلیسی، از آغاز امسال و اجرای مناسبات تجاری جدید با اتحادیه اروپا، صادرات انگلستان به این اتحادیه با سقوط سنگین ۶۸ درصدی روبرو شده است. دولت این داده‌ها را تأیید نکرده و اعلام کرده است اختلال‌های مرزی از زمانی که انگلستان اتحادیه اروپا را ترک کرده است به حداقل رسیده‌اند. از آغاز امسال تاجران و شرکت‌های حمل‌ونقل مجبور به رعایت ضوابط تجاری جدیدی شده‌اند که این شامل سیستم تجاری جدیدی برای شرکت‌ها و مقامات استان انگلیس در ایرلند شمالی می‌شود. این شرایط باعث شده است تا شرایط جدیدی برای ترخیص کالا از گمرک‌های مرزی به وجود بیاید آن هم در شرایطی که با وجود بحران کرونا شروط سلامتی هم برای ترخیص کالاها اضافه شده‌اند.

بورس سبز پوش آغاز شد

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۵ هزار و ۱۵۱ واحدی معادل ۳.۱۰ درصد به یک میلیون و ۱۷۰ هزار و ۴۹۷ واحد رسیده بود، امروز در دقایق ابتدایی، نماگر کل بورس، با رشد ۲۳۶۲۷ واحدی همراه شده است.

سومین عضو بزرگ اوپک به پرواز درآمد

ابوظبی با سرمایه گذاری قابل توجه در نفت و گاز برای تامین افزایش تقاضا، استراتژی انرژی پاک روشنی را معرفی کرده است. شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) در یک سال گذشته سرمایه گذاریهای خارجی به ارزش ۱۷ میلیارد دلار جذب کرده و همچنین تولید نفت را به بیش از چهار میلیون بشکه در روز افزایش داده است. پس از یک سال موفق برای این صنعت که خلاف تجربه بسیاری دیگر از کشورهای نفت خیز بود، مجموعا ۱۲۲ میلیارد دلار برای هزینه بین سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۲۵ تصویب شد. سرمایه گذاری سنگین در نفت و گاز با هدف افزایش تولید نفت امارات متحده عربی به پنج میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ انجام می گیرد. این افزایش تولید با اکتشاف بیشتر، شناسایی ذخایر قطعی و افزایش تولید تا حد ممکن حاصل خواهد شد. برخلاف کارشناسان صنعت، ادنوک انتظار دارد تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۳۰ به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا رشد کند و درصدد است اطمینان حاصل کند پتانسیل استخراج نفت ارزان ابوظبی همزمان با افزایش تقاضا مورد بهره برداری قرار می گیرد. ادنوک در یک سال گذشته نه تنها به دنبال تولید نفت و گاز مرسوم بوده است بلکه فرصتهای تبدیل شدن به یک تولیدکننده با سطح آلایندگی کمتر را بررسی کرده است. این شرکت به منظور کاهش آلایندگی کربن حاصل از فعالیتهایش، توافقنامه هایی را با شرکتهای انی و توتال به منظور جدا سازی، استفاده و ذخیره سازی کربن به منظور کاهش آلایندگی کربن حاصل از فعالیتهایش امضا کرده است. حدود ۸۰۰ هزار تن دی اکسید کربن هر سال در تاسیسات الریاده ادنوک جداسازی می شود و برنامه هایی برای شش برابر کردن این ظرفیت وجود دارد. این استراتژی اجازه می دهد تا سال ۲۰۳۰ دی اکسید کربن از نیروگاههای گازی ادنوک به میزان سالانه پنج میلیون تن جذب شود. جدا سازی، استفاده و ذخیره سازی کربن در تولید هیدروژن آبی که مستقیما از این گازها تولید می شود، حائز اهمیت است. به مدد زیرساخت فعلی جداسازی کربن، انتظار می رود ابوظبی به یکی از بزرگترین و کم هزینه ترین تولیدکنندگان این نوع انرژی تبدیل شود. ادنوک کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان ۲۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ را هدف گرفته است و امیدوار است به این هدف نائل شود. ابوظبی برنامه های بزرگی برای فناوریهای کم کربن داشته و در کنفرانس ماه گذشته "پایداری ابوظبی"، سرمایه گذاریهایی را در حوزه هیدروژن آبی و سبز و سوخت بدون کربن برای حمل و نقل جاده ای، کشتیرانی و هواپیمایی اعلام کرده است. انتظار می رود ابوظبی برای توسعه سوخت آمونیاک و فناوریهای جدا سازی، استفاده و ذخیره سازی کربن با ژاپن همکاری نزدیکی داشته باشد. آمونیاک می تواند در تولید سوختهای بدون آلایندگی مورد استفاده قرار گیرد که برای فاصله گرفتن از سوختهای فسیلی ضروری هستند. با این حال سلطان الجابر، رییس ادنوک درباره نیاز به حفظ تولید نفت و گاز در یک دهه آینده یا بیشتر توضیح داده است برای تامین رشد و تضمین ادامه پیشرفت جهانی، نفت و گاز بخش مهمی از سبد انرژی در سالهای آینده می مانند. بر اساس گزارش اویل پرایس، اگرچه ابوظبی از اشکال جدید انرژی استقبال می کند، ادنوک در تلاش برای یکجا جمع کردن فناوریهای قدیمی و جدید برای یک آینده سبزتر، اهمیت سوخت سنتی را پایین نمی برد. انتظار می رود در یک دهه آینده امارات متحده عربی تولید نفت و گاز را به ظرفیت کامل برساند و به پیشروی جهانی در عرصه جدا سازی، استفاده و ذخیره سازی کربن و تولید هیدروژن تبدیل شود.

ترکیه به جمع 10 اقتصاد برتر جهان نزدیک شد

طیب رجب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که دولت این کشور به دنبال تبدیل کردن آنکارا به دهمین اقتصاد برتر جهان است رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: ورود به پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌های بزرگ باعث خواهد شد تا تولید ناخالص داخلی این کشور رشد قابل توجهی را داشته باشد. اردوغان طی یک پیام ویدئویی برای مراسم افتتاح یک پل در غرب استان مالاکیای این کشور گفت: برای آنکه اقتصاد کشورمان را به دهمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کنیم، به سمت سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های بزرگ‌تر رفته‌ایم. وی همچنین تاکید کرد که این کشور به دنبال آن است که نیمی از ابر پروژه‌های جهان را در دست گیرد. اردوغان در سخنان خود گفت: ترکیه به دنبال حضور مشترک در پروژه‌های مرتبط با هایتک، فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و هوافضاست. وی ادامه داد: با جسارتی که برمبنای زیرساخت‌های قوی خود داریم، ما به صورت مداوم هدف‌گذاری‌های خود را در تمام حوزه‌ها ارتقاء می‌دهیم، ظرفیت‌های خود را بالا برده و تولید خود را گسترش می‌دهیم. نظرسنجی از کارشناسان توسط خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که انتظار می‌رود که اقتصاد ترکیه در سال 2021 از رکودی که به خاطر بحران کرونا در سال 2020 با آن درگیر شده بود، خارج خواهد شد و برای سال جاری رشد 4 درصدی را تجربه خواهد کرد. در سه ماهه دوم سال 2020 و در طول نخستین موج شیوع کرونا در این کشور اقتصاد ترکیه رشد منفی 10 درصدی را به ثبت رساند.

بازار طلا دو به شک شد

تقلای طلا برای یافتن نیروی صعودی، در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز از پیش بینی روند قیمت طلا منعکس شد و نظرات مختلفی را در بازار نشان داد. به گزارش ایسنا، در حالی که اکثریت تحلیلگران وال استریت انتظار دارند هفته جاری قیمت بالاتری را مشاهده کنند، کمتر از ۵۰ درصد سرمایه گذاران به روند افزایشی طلا خوش بین بودند. این تغییر نظر در طلا در شرایطی روی داد که سرمایه گذاران غیرحرفه ای سازمان یافته از طریق شبکه اجتماعی، نتوانستند فشار خرید قابل توجهی در بازار نقره ایجاد کنند. قیمت نقره پایین ۲۷ دلار در هر اونس ایستاد که تقریبا همان قیمتی بود که هفته پیش بسته شده بود. قیمتها پس از این که روز دوشنبه به بالاترین حد در هشت سال اخیر صعود کردند، افت چشمگیری داشتند. به گفته برخی از تحلیلگران، ناکامی در ایجاد فشار خرید در بازار نقره، ممکن است روی قیمت طلا تاثیر بگذارد زیرا سرمایه گذاران غیرحرفه ای موقتا از بازار فلزات ارزشمند کنار می کشند. در هفته جاری ۱۴ نفر در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت شرکت کردند که از میان آنها، ۹ نفر معادل ۶۴ درصد افزایش قیمت و چهار نفر معادل ۲۹ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و یک نفر معادل هفت درصد نظری نداشت. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد، ۱۸۲۳ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۸۷۳ نفر معادل ۴۸ درصد به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند و در مقابل، ۵۶۸ نفر معادل ۳۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و در این بین، ۳۸۲ نفر معادل ۲۱ درصد نظری نداشتند. سرمایه گذاران در نظرسنجی هفته جاری بیشترین بدبینی به طلا را از اواخر نوامبر که این فلز به پایین ۱۸۰۰ دلار در هر اونس نزول کرده بود، نشان داد. هفته گذشته هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران خُرد نسبت به رشد قیمت طلا خوش بین بودند. اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۱.۲ درصد افزایش، در ۱۸۱۳ دلار بسته شد اما برای کل هفته حدود دو درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش هفتگی از هفته منتهی به هشتم ژانویه بود. اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک به کیتکونیوز گفت: طلا در مواجهه با بالا رفتن بازده اوراق قرضه، نه تنها برای یافتن نیروی صعودی تقلا می کند بلکه فشار خرید ناموفق در بازار نقره، در فضای بازار این فلز زرد تاثیر گذاشته است. هرچند سرمایه گذاران غیرحرفه ای نسبت به قیمت طلا بدبینی نشان دادند، تحلیلگران به صعود طلا خوش بین مانده اند، زیرا انتظار می رود دلار آمریکا در معاملات هفته جاری همچنان شاهد فشار فروش باشد.

دلار بدون تغییر ماند

در معاملات بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۳۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۳۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز پنج شنبه، تغییری ندارد. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۸۱۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۸۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد که نسبت به پایان هفته قبل، ۵۰ تومان گران‌تر شده است.

کسری بودجه مسکو از ۱.۸ میلیارد دلار عبور کرد

یک منبع آگاه در سرویس مطبوعاتی اداره دارایی شهر مسکو روز دوشنبه اعلام کرد که درآمد بودجه این شهر در سال 2020 تقریباً 2.9 تریلیون روبل (39 میلیارد دلار) و هزینه بودجه بیش از 3 تریلیون روبل (40.3 میلیارد دلار) بوده است. وی اضافه کرد که کسری بودجه این شه بیش از 137 میلیارد روبل (1.8 میلیارد دلار) بوده که با استفاده از صندوق های اختصاصی مسکو پوشش داده شده است. این منبع آگاه به خبرگزاری تاس گفت: درآمد بودجه مسکو در سال 2020 تقریباً 2.9 تریلیون روبل و هزینه ها بیش از 3 تریلیون روبل بود، کسری نیز برابر 137.4 میلیارد روبل بوده است. به گفته وی، مبالغی که از بودجه های سال های گذشته باقی مانده بود، منبع تأمین این کسری بودجه بوده است. برای جبران کسری بودجه در سال 2020 هیچ مبلغی قرض گرفته نشده است. بر اساس این گزارش، مسکو وضعیت منطقه ای خود را با شاخص های درجه بندی سرمایه گذاری با ثبات بدهی بالا و رتبه بندی اعتباری حفظ کرده است. رتبه بندی این شهر در اوایل سال 2021 توسط موسسه رتبه بندی جهانی مودی و آژانس برتر رتبه بندی روسیه ACRA تأیید شد.

بانک مرکزی از اسکناس کم‌رنگ رونمایی کرد

بانک مرکزی در راستای اصلاحیه قانون پولی و بانکی و حذف صفرها از پول ملی، از اسکناس‌های جدید خود رونمایی کرد. امیر شکری رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در این مراسم اظهارداشت:‌ همه اسکناس‌های جدید در اندازه‌های مساوی چاپ خواهد شد و برای اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی، اسکناس‌های جدید چهار صفر ارقام اسکناس کمرنگ چاپ شده است. وی با بیان اینکه برای این اسکناس‌ها از تصویر نمادهای ملی و مذهبی استفاده شده است تصریح کرد: توزیع این اسکناس‌ها نیز به زودی آغاز خواهد شد. در اسکناس‌های جدید، اسکناس‌های 10 هزار ریالی به با عدد یک و 4 صفر کمرنگ دارد و در سمت، چت و پشت اسکناس، عدد یک درج شده است. اسکناس‌های 20 هزار ریالی و 50 هزار ریالی به همین شکل است. طرح اسکناس‌ها هم با اسکناس‌های موجود تغییر کرده است. 16 بهمن ماه هم از اسکناس 100 هزار ریالی رونمایی شد که با یک صفر پررنگ و 4 صفر کمرنگ طراحی شده بود. طبق اصلاحیه قانون پولی و بانکی واحد پول ایران به تومان تغییر کرده اما بانک مرکزی برای اجرای این قانون دوره زمانی 2 ساله در نظر گرفته است. طبق قانون جدید هر یک تومان معادل یکصد قران یا 10 هزار ریال است.

جزئیات فروش فوق‌العاده نوروزی اعلام شد

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: امسال جشنواره فروش ویژه نوروزی جایگزین نمایشگاه‌های عرضه مستقیم می‌شود که در آن تمرکز با اتحادیه‌های پوشاک، کیف و کفش و قنادان و آجیل‌فروشان است، اما سایر اتحادیه‌ها نیز امکان مشارکت دارند. سعید ممبینی در نشست رئیس و هیات رئیسه اتاق اصناف ایران که با حضور هیات اجرایی جشنواره فروش ویژه نوروزی «نمایشگاهی به وسعت ایران» برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و ضرورت اجتناب از تجمع از یک سو و مشکلاتی که برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم برای اصناف در سال‌های گذشته ایجاد کرده بودند، امسال با ابتکاری از سوی اتاق اصناف ایران، مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت و دبیر خانه هیات عالی نظارت در نظر داریم جشنواره فروش ویژه نوروزی «نمایشگاهی به وسعت ایران» را برگزار کنیم. وی افزود: در این راستا جلساتی با نمایندگان رسته‌های صنفی در هفته‌های گذشته داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که زمینه فروش فوق‌العاده به طور گسترده و در سطح کشور را ایجاد کنیم. چنانچه این جشنواره در دور اول به خوبی برگزار شود، در سال‌های آینده نیز گزینه مناسبی برای جایگزینی با نمایشگاه‌های عرضه مستقیم خواهد بود و از آن جایی که مبدع این طرح اتحادیه‌ها بوده‌اند و در سال‌های گذشته نیز گلایه‌های زیادی از برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم داشتند، لذا امید داریم تا در این طرح، حضوری فعال و تاثیر گذار داشته باشند. از سوی دیگر در نظر داریم تا توزیع و نظارت بر کالا را نیز به خود اتحادیه‌ها بسپاریم. کدام صنوف در فروش فوق‌العاده شرکت می‌کنند؟به گفته رئیس اتاق اصناف ایران در این طرح، تمرکز با اتحادیه‌های پوشاک، کیف و کفش و قنادان و آجیل‌فروشان است که اجناس و خدمات آن‌ها از جمله کالاهای پر تقاضا در بازار شب عید است اما سایر اتحادیه‌ها نیز امکان مشارکت دارند چنانکه اتحادیه بارفروشان نیز اعلام آمادگی کرده است تا در کنترل قیمت میوه و ممانعت از افزایش نرخ، همکاری کند. آیا ورود کالاهای خرجی به فروش فوق‌العاده مجار است؟ممبینی با بیان اینکه تمرکز ما بر حمایت از کالاهای تولید داخل است، تصریح کرد: اما چنانچه فروشندگان کالاهای خارجی، مستندات لازم جهت واردات قانونی اجناس را ارائه دهند، منعی در شرکت ایشان در جشنواره مذکور وجود نخواهد داشت. وی همچنین پیش بینی کرد که برندهای مختلفی از این طرح استقبال کنند. به طور مثال، یکی از شرکت‌ها در زمینه کفش اعلام کرده است که طرح مذکور را در ۲۳۰ شعبه خود در سراسر کشور و با تخفیف ۵۰ درصد اجرا خواهد کرد. شرکت در طرح فروش فوق‌العاده نوروزی اختیاری استرئیس اتاق اصناف ایران در ادامه تاکید کرد که بدیهی است شرکت واحدهای صنفی در این طرح کاملا اختیاری بوده و اجباری در آن نیست. لزوم تعیین فرآیندی برای شکایت مشتریاندر ادامه این جلسه، کامبیز معتمد وزیری، سرپرست مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت گفت: نفس برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها تنظیم بازار و کاهش قیمت با حفظ کیفیت است. در سال‌های گذشته نمایشگاه‌های بهاره برگزار می‌شد اما همه واحدهای صنفی نمی‌توانستند در این نمایشگاه‌ها حضور یابند. امسال بنا داریم تا جشنواره فروش ویژه نوروزی «نمایشگاهی به وسعت ایران» را با همکاری اصناف رقم بزنیم که اگر رضایت مشتریان را جلب کند، امکان تکرار این طرح در سنوات و مناسبات بعدی وجود دارد. وی افزود: از اتحادیه‌ها انتظار می‌رود تا روندی را پیش‌بینی کنند که در صورت تخلف واحدهای صنفی و ارائه کالای کم کیفیت یا گران فروشی مشتریان بتوانند شکایت خود را ثبت و به سرعت به آن رسیدگی شود. به عبارت دیگر لازم است تا فرایند سهل و روشنی برای شکایات احتمالی مشتریان در نظر گرفته شود تا مردم با خیال آسوده خرید و در صورت تخلف واحد صنفی مورد را پیگیری کنند. گفتنی است که اتاق اصناف ایران و تشکل‌های صنفی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در نظر دارند تا به واسطه شیوع کرونا و ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های بهاره و زیان قابل توجه اصناف طی سال گذشته، واحدهای صنفی سراسر کشور به ویژه در حوزه‌های پوشاک، کیف و کفش، شیرینی، آجیل و خشکبار را به فروش فوق العاده پایان سال ترغیب و رضایت مصرف کنندگان را در تامین کالای با کیفیت با تخفیف ویژه جلب کنند.

بیتکوین به پرواز درآمد

برای نخستین بار ارزش بیتکوین از ۴۲ هزار دلار گذشت. پس از دو روز ریزش متوالی، بیشتر ارزهای دیجیتالی صعودی شدند که در بین ارزهای اصلی صعود بیتکوین و پولکا دوت از سایر ارزهای بیشتر بود. یکی از اصلی ترین دلایل صعود بیتکوین اعلام خبر سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری تسلا در بیتکوین بود. تسلا هم چنین اعلام کرده است به زودی امکان خرید محصولات این شرکت به وسیله بیتکوین فراهم خواهد شد. تسلا هدف این اقدام خود را متنوع سازی سبد دارایی و افزایش قدرت نقدشوندگی دارایی هایش عنوان کرده است.  از طرف دیگر در نیجریه که بزرگ ترین اقتصاد آفریقا محسوب می شود دولت در دستوری عجیب هرگونه معامله ارزهای دیجیتالی را ممنوع اعلام کرد و به بانک ها وصرافی ها هشدار داد به شدت با تخلف در این زمینه برخود خواهد کرد.  با افزایش مقبولیت رمزارزها، شهردار شهر میامی آمریکا از امکان پرداخت حقوق کارکنان سازمان متبوعش با بیت کوین خبر داده است. پیش از این نیز ایلان ماسک به تمجید از بیتکوین روی آورده و در اظهار نظر کم سابقه ای گفته است فکر می کند بیتکوین به زودی به مقبولیت عمومی گسترده ای خواهد رسید. وی بیتکوین را ابتکاری بسیار خوب خوانده که آن را دیر کشف کرده است. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۰۶۲ میلیارد دلار برآورد می شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۲ درصد بیشتر شده است.   در حال حاضر ۶۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیتکوین و ۱۳ درصد در اختیار اتریوم است.  بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله گران بر بستر بلاک چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

قیمت مسکن فریز شد

روند ریزشی قیمت مسکن در شهر تهران پس از ۲.۵ ماه که حدود ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده بود از ابتدای بهمن ماه متوقف شده و در عین حال تمایل برای فروش نیز ۹ درصد کاهش یافته است. بازار مسکن پایتخت پس از ۲.۵ ماه ریزش نرخها به مقاومت قیمتی رسیده است. پس از آنکه در دی ماه نرخهای قطعی معاملات ۱.۸ درصد افزایش پیدا کرد، قیمتهای پیشنهادی نیز که از نیمه آبان تا اواخر دی ماه حدود ۱۳ درصد کاهش یافته بود به ثبات رسیده است. اطلاعات به دست آمده از سامانه املاک کیلید نشان می دهد در دو هفته ابتدای بهمن ماه ۱۳۹۹ نسبت به دو هفته قبل از آن قیمتهای پیشنهادی مسکن از سوی مالکان ۰.۳ (سه دهم) درصد افزایش یافته است. این رشد ناچیز در حد صفر که از نرخهای عرضه شده در آگهی ها استخراج شده به مفهوم رسیدن بازار به سطح مقاومتی است که می تواند از افزایش اندک خرید و فروشهای شب عید و توقف روند کاهشی نرخ ارز نشأت گرفته باشد. قیمت آگهی ها نسبت به زمان مشابه سال گذشته نیز ۱۲۹ درصد بالا رفته؛ هرچند نرخهای قطعی در دی ماه بر اساس آمار بانک مرکزی از افزایش ۹۸ درصدی حکایت دارد. بررسی درصد تغییرات قیمت متر مربع آگهی ها در دو هفته ابتدای بهمن ماه در مقایسه با دو هفته آخر دی ماه نشان می دهد که قیمتهای پیشنهادی در پنج منطقه شامل مناطق ۶، ۸، ۱۳، ۱۴ و ۲۱ بین ۲ تا ۱۰ درصد کاهش، در ۹ منطقه شامل مناطق ۲، ۳، ۴، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۲۲ بین ۱ تا ۱۱ درصد افزایش و در دو منطقه ۱ و ۵ ثبات داشته است. مناطق ۱۵ تا ۲۰ نیز به دلیل پایین بودن تعداد آگهی ها در این گزارش لحاظ نشده است. بیشترین افت قیمت در بین مناطق مذکور طی دو هفته ابتدای بهمن ماه نسبت به دو هفته آخر دی ماه در منطقه ۱۴ به میزان ۱۰ درصد رخ داده و تعداد آگهی ها ۴ درصد افزایش یافت. قیمتها در منطقه ۲۱ نیز ۹ درصد افت کرد و تعداد آگهی ها ۸ درصد بالا رفت. در منطقه یک نرخ رشد قیمت آگهی ها صفر بود در عین حال تعداد آگهی ها نسبت به دو هفته پایانی دی ماه ۱۱ درصد کاهش یافت. در منطقه پنج که همواره رتبه یکم از نظر تعداد معاملات را دارد قیمتهای پیشنهادی با ثبات همراه بوده و تعداد آگهی ها کاهش ۷ درصدی نشان می دهد. در منطقه شش قیمتها ۵ درصد پایین آمده و تعداد آگهی ها ۲۲ درصد رشد یافته است. در منطقه ۴ نیز به عنوان دومین منطقه پرمعامله شهر تهران قیمتهای پیشنهادی ۲ درصد افزایش و تعداد آگهی های ثبت شده در سامانه مذکور ۷ درصد افزایش یافته است. در منطقه ۱۱ با افزایش ۱۱ درصدی قیمتهای پیشنهادی و کاهش ۶۰ درصدی تعداد آگهی ها مواجه بودیم. در منطقه ۲۲ قیمتها ۴ درصد و آگهی ها ۱۲ درصد رشد یافت. منطقه ۱۳ نیز با کاهش ۷ درصدی قیمت مسکن و افت ۱۹ درصدی تعداد آگهی ها در دو هفته ابتدای بهمن ماه نسبت به دو هفته انتهایی دی ماه مواجه بوده است. ثبات قیمت در آگهی های مسکن در شرایطی رخ داد که از نیمه آبان ماه و بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کاهش قیمت ارز نرخهای پیشنهادی در سامانه مذکور ۲.۲ درصد کاهش پیدا کرد. در ادامه نیز دو افت ۵.۵ و ۵ درصدی قیمتها در این سایت اتفاق افتاد تا اینکه در نیمه بهمن ماه به ثبات رسید.

نفت صعودی شد

قیمت نفت که روند صعودی خود را از هفته گذشته آغاز کرده بود، ‌امروز در آغاز معاملات، به بالای ۶۰  دلار در هر بشکه رفت. این رشد قیمت بیش از هر چیز به دلیل افزایش تقاضا برای نفت اتفاق افتاده است. از سوی دیگر عرضه نیز کنترل شده و تولیدکنندگان اوپک پلاس بر تعهد کاهش تولید متعهد بوده‌اند. افزایش تعداد واکسیناسیون در سراسر جهان نیز باعث امیدواری بیشتر برای کنترل کرونا در جهان و بازگشت زندگی به شرایط عادی شده است. این عوامل باعث شد تا قیمت نفت برنت با رشدی ۱.۱ درصدی،‌۶۰ دلار در هر بشکه قیمت بخورد. نفت شاخص آمریکا نیز ۱.۲ درصد بالا رفت و ۵۷ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه معامله شد. این قیمت اگرچه در یک سال گذشته بالاترین قیمت به شمار می‌رود اما به عقیده کارشناسان نمی‌تواند دوام زیادی داشته باشد زیرا افزایش تولید نفت‌های گران را به دنبال خواهد داشت و همچنین احتمال سرازیرشدن نفت‌های ذخیره‌شده به بازار را بیشتر می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha