جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از بخش بانوان در سایت خبرگزاری حوزه

حوزه/ مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه با تاکید بر اهمیت پرداختن به سهم واقعی زنان متعهد و جریان ساز انقلاب، پرداختن به این موضوع را فرض بر خبرگزاری حوزه خواند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا برته در آیین رونمایی از بخش بانوان خبرگزاری حوزه که پیش از ظهر امروز در سالن انجمن های علمی حوزه علمیه برگزار شد، با بیان اینکه پرداختن به مسئله زنان بعد از انقلاب اسلامی وزن جدیدی پیدا کرده است اظهار داشت: مرور مختصری بر تاریخ تحولات اجتماعی که بر زن از گذشته تا به امروز روا داشته شده است نشان می دهد که زن مانند برخی دیگر  از گروه های زیردست دانسته شده تاریخی، مورد تبعیض بوده است.

مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه  افزود: همچنان که رنگین پوست ها و شرقی ها به واسطه غربی ها مورد تبعیض قرار گرفته اند، زنان هم گروهی بوده اند که طعم تلخ تبعیض را در طول تاریخ چشیده اند البته این در همه جوامع یکسان نبوده و در بعضی جوامع عمیق تر و لایه مند تر بوده است و در برخی جوامع به گونه دیگری رقم خورده است.

وی ادامه داد: به ویژه وقتی به حوالی قرن ششم میلادی که می رسیم و تا حدود قرن شانزدهم، اسلام همیشه متهم به جانب داری از زن و زن سالاری بوده است و اتفاقا شواهد تاریخی مختلفی هم داریم که نشان می دهد متفکرین غرب و مستشرقان از همان گذشته، اسلام را از این منظر مورد ارزیابی قرار داده اند.

نگاه پدیدارشناسانه به مقوله زن

حجت الاسلام والمسلمین برته با بیان اینکه اگر یک نگاه پدیدارشناسانه به مقوله زن داشته باشیم به این سه جریان می رسیم، خاطرنشان کرد: یک جریان جریانی است که نفی هویت زنانگی و انکار زن را به عنوان یک عنصر فعال تاثیرگذار اجتماعی رد گیری می کند و به دنبال این است که با شکستن همه مرزها و انکار همه تفاوت ها از زن یک مرد بسازد و او را به یک بزن بهادر اسلحه به کمر بسته با ساختاری عضلانی تبدیل کند که  هدف نهایی زیست او مرد شدن است.

مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه با اشاره به اینکه ساختار فمینیستم خواسته یا ناخواسته در این مسیر قدم بر میدارد، تصریح کرد: رویکرد سرکوب و انزوا رویکرد دیگری در مواجه با زن است که می کوشد زن را به عنوان یک عنصر نادیده و یک حقیقت منفی در ساختار اجتماعی معرفی کند و  زن خوب از نظر این رویکرد زن مرده است.

وی به رویکرد سوم نیز اشاره کرد و گفت: این رویکرد با نگاهی عقلانی و اصلاحی و پذیرش هویت زنانگی و مردانگی زن را به عنوان یک ایدئولوگ و جامعه ساز و جامعه پرداز می داند و برای او سهمی قائل است و بر این باور است که زن در عین زن بودن باید تاثیرگذاری اجتماعی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین برته تصریح کرد: زن و مرد بر اساس این جریان دو ستاره و سیاره ای هستند که در مدار خودشان در گردشند و هرگز قرار نیست یکی دور دیگری بچرخد، اما در عین حال نسبت به یکدیگر قوام و پیوستگی نیز دارند، در ادبیات اسلامی از کلید واژه حقوق انسان استفاده می کنیم و عمیقا انسان را شامل هر دو گروه می دانیم.

وی ادامه داد: هرگز نمی خواهیم تفاوت را انکار بکنیم و بر یک تساوی غیرعاقلانه تاکید بکنیم و هرگز نمیخواهیم تبعیض ناروا نهادینه باشد، اگر مسئله زن را از منظر انسان شناسی تحلیل بکنیم احتمالا به این جمع بندی می رسیم که در اسلام برای هویت انسان دو ساحت قائلیم ساخت مادی و ساحت روحانی که اتفاقا اصالت و اولویت از آن ساحت روحانی او است.

حجت الاسلام والمسلمین برته با اشاره به اینکه در روح و نفس اثری از زنانگی و مردانگی نیست، عنوان کرد: جنسیت مقوله ای روحانی نیست و مقوله ای جسمی، بدنی و مادی است، و این در حالی است که وقتی به ارزش داوری انسانی می رسیم با مقوله های روحانی مواجهیم، همانطور که ازدیاد یا کاهش وزن را عامل برتری و نقصان در مقایسه دو انسان نمی دانیم زن و مرد بودن هم عامل برتری هیچ  انسانی نیست.

مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه افزود: کاملا می توانیم در این زمینه  از ادبیات قرآنی دفاع کنیم که در آن زن و مرد هر دو به یک میزان مخاطب خدای متعال و مسئول و مختار و در مسیر تکامل و رشد دانسته شده اند.

وی با ارائه مقایسه ای از ادیان دیگر و اسلام در مواجه با مقوله زن، تصریح کرد: زن نخستین یا حوا در برخی از ادیان قرین شیطان است و فریب دهنده مرد، در حالی که در ادبیات قرآن کریم تصریح می شود که مواجهه شیطان با هر دو بوده است و اتفاقا ضمیر مثنی استفاده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین برته ادامه داد: اگر چنین ادبیاتی را می پذیریم باید پاسخگو باشیم که در قبال این وزن گذاری و ارج گذاری جایگاه زن به میدان آمده ایم و به همین میزان رفتار کرده ایم یا خیر. وضعیت موجود اگرچه رو به تعالی و پیشرفت است ولی قطعا کافی و مطلوب نیست، البته هرگز قرار نیست تنها مردان در ارتقای جایگاه زنان بکوشند و بایدباورمندی در خود جامعه زنان ایجاد بشود و این تعاملی دو طرفی است.

مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه افزود: رسانه حوزه بر خودش این فرض را پذیرفته و بر همین منوال هم به حرکت در آمده است و تلاش می کند تا سهم واقعی در بازنمایی هویت، جایگاه و دستاورد زن متعهد انقلابی و جریان ساز و جامعه پرداز قائل باشد.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha