شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

حوزه/ نشست علمی پژوهشی «مسأله یابی در پژوهش‌های دینی با رویکرد واکاوی دو جریان معاصر(تجددگرا وتحجرگرا)» در مدرسه علمیه الزهرا(س) چادگان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سجاد میرزایی، در نشست برخط علمی پژوهشی با عنوان «مسأله یابی در پژوهش‌های دینی با رویکرد واکاوی دو جریان معاصر(تجددگرا وتحجرگرا)» در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) چادگان با اشاره به اهمیت طیف شناسی جریان، گفت: جریان، تفکری است که طرفدارانی دارد و آثار عملی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در جامعه دارد، لذا شناخت جریانات نقش مهمی در دیدگاه و بینش انسان دارد.

وی ادامه داد: برخی از جریانات مثل جریان هویت ستیز، بسیار آسیب زننده است که می‌بایست در این مورد تولید محتوا داشته باشیم؛ در واقع هویت دینی یکی از مهمترین نیازهای جوان امروز می‌باشد. برخی جریانات معنویت ستیزانه، دین ستیزانه مانند جریان شیطان پرستی و یا برخی نیز عقل ستیزانه هستند که معنویت منهای دین از این نوع تفکر است. برخی جریان ها مثل فمنیسم اخلاق ستیزانه است.

استاد حوزه اضافه کرد: در رویکرد اسلامی ابتدا ‌فهمیدن مطرح است و بعد ایمان ‌آورن؛ از نظر اسلام برای القای هر مطلب اخلاقی ابتدا باید یک پشتوانه برای آن بیان کنیم تا اقناع صورت بگیرد و بعد حکم دینی آن را بیان کنیم، چرا که برخی از رفتارهای ما می‌تواند ایمان‌گریزی ایجاد کند و منجر به تولد گروه‌های اسلام ستیزانه مثل بهائیت، ملت ستیزانه و شیعه ستیزانه مثل وهابیت و یا مرجعیت ستیزانه نظیر انجمن حجتیه که نظریه دین منهای سیاست را مطرح کرد، می شود.

حجت الاسلام میرزایی در پایان با بیان نظر امام خمینی(ره) در رد دو جریان تجددگرا و تحجر گرا، گفت: بدون ولایت، اسلامیت حکومت ضربه می‌خورد و خدشه‌دار می‌شود و هدف انقلاب نیز پیشرفت اسلام بوده، اما تجددگرایی روشنفکرانه آمریکایی مقابل این تفکر ایستاده است و تجددگرایان آمریکایی مخالف سرسخت این محوریت هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha