جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نقش دعا و توسل

حوزه/استاد حوزه در نشست «پله پله تا نفس مطمئنه» گفت: بنابر برخی تفاسیر، هر اتفاق زیبا و مبارکی همچون طلوع اسلام، ظهور حضرت صاحب‌الزمان (عج)، قیام عاشورا، پیروزی انقلاب اسلامی ایران و... می‌تواند مصداق روشنی از فجر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، سرکار خانم صادقی، در نشست مجازی «پله‌پله تا نفس مطمئنه» و محوریت سوره مبارکه فجر که در مدرسه علمیه الزهرا(س) یزد برگزار شد، با استناد به تفاسیر مختلف، اولین معنای از فجر را سپیده دم عنوان کرد و اظهارداشت: آغاز حاکمیت نور و پایان ظلمت و شروع جنبش، تکاپو و بالندگی است.

این استاد حوزه، با اشاره به توسعه در معنای فجر، بر اساس تفاسیر، آن را به عید قربان، صبحگاهان ماه مبارک رمضان، سپیده دم صبح جمعه و... تعبیر کرد و گفت: بنابر برخی تفاسیر، هر اتفاق زیبا و مبارکی همچون طلوع اسلام، ظهور حضرت صاحب‌الزمان (عج)، قیام عاشورا، پیروزی انقلاب اسلامی ایران و... می‌تواند مصداق روشنی از فجر باشد.

صادقی، با اشاره به معنای ظریف‌تری از «فجر» در تفاسیر، اظهارداشت: نخستین جرقه‌های ایجاد شده در دل گناهکار که باعث پشیمانی و توبه حقیقی می‌شود، معنای دیگری از فجر است.

وی با استناد به آیه چهارم سوره فجر، بیان کرد: در این آیه خداوند متعال به شب که پویا و متحرک است قسم‌خورده، تاریکی خوف انگیز که ثابت و ایستا باشد، اما حرکت ظلمت و شب به سمت نور و روشنایی، ارزشمند است.

استاد حوزه در تبیین آیه پنجم این سوره، «حجر» را در اصل به معنای «منع» ذکر نمود و ادامه داد: عقل را هم به خاطر منع کردن از امور ناپسند، حجر نامیده‌اند، همچنان که امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «العَقلُ ما عُبِدَ به الرحمان واکتُسِبَ به الجنان».

صادقی، ذکر نمودن سرگذشت اقوام قدرتمند و طغیانگر همچون عاد، ثمود و فرعون را نشانگر غلبه قدرت الهی بر ظالمان و ستمگران دانست به‌گونه‌ای که در طول تاریخ، شاهد آن بوده‌ایم.

وی، در تفسیر آیه چهاردهم سوره مبارکه فجر، «مرصاد» را از ریشه‌ی «رصد» به معنای آمادگی برای چیزی دانست و افزود: طبق این تعبیر، همه در قبضه قدرت پروردگارند و به حسب سنت الهی و به‌محض اراده کردن پروردگار، ستمگران به سزای اعمالشان خواهند رسید.

استاد حوزه، ملاک و معیار ثواب و عقاب الهی و اقتضای دنیا را امتحان، معرفی نمود و با استناد به آیات این سوره، گرامی نداشتن یتیمان، عدم تشویق به اطعام نیازمندان، خوردن میراث از راه نامشروع و جمع‌آوری اموال حرام را از عوامل دوری از حق‌تعالی و عذاب الهی، برشمرد.

وی این نکته را یادآور شد که؛ خداوند عدم اکرام یتیمان را نهی نموده نه عدم اطعام را و این نکته ظریف، اهمیت جبران کمبودهای عاطفی را نسبت به کمبودهای مالی نشان می‌دهد.

این کارشناس مذهبی، در پایان، یاد کردن از مؤمنین و نفوس مطمئنه را پس از بیان سرگذشت طغیانگران، نوعی دعوت از آنان به‌سوی حق با تاج افتخار عبودیت دانست که این عبودیت، موجب رضایت الهی و بنده مؤمن گردیده است.

لازم به ذکر است طرح «پله‌پله تا نفس مطمئنه» هر روز از دهه مبارک فجر به‌صورت مجازی باهدف ایجاد روحیه تحرک، پویایی، بالندگی و نشاط در طلاب، برگزار شد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha