جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام جلائيان

حوزه/ معاون پژوهشی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه اتحاد دنیای اسلام در رسیدن به تمدن اسلامی هدف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، این تمدن چهار پایه توحید، عبودیت و بندگی ، کرامت انسانی و سبک زندگی اسلامی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، سلسله نشست های علمی با عنوان مبانی نظری اندیشه تمدنی انقلاب اسلامی به مناسبت دهه فجر توسط معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، با همکاری و مشارکت بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد که در ششمین نشست از این سلسله نشست ها حجت الاسلام دکتر علی جلائیان اکبرنیا، محقّق، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی نقش سبک زندگی در تمدن اسلامی را مورد بررسی قرار داد.

حجت الاسلام جلائیان اکبرنیا در ابتدا به تعریف تمدن و تمدن اسلامی پرداخت و گفت: تمدن فراگیری نظامند و منضبط مادی و معنوی هست که از تعالیم اسلامی قابل استنباط هست و آنچه اسلام در مرحله علم ، عمل و زندگی بشر معرفی می کند آن را تبدیل به ایده های عملیاتی کنیم و تمام امکانات در اختیار آن قرار دهیم و این را در جامعه از مرزهای جغرافیای فراتر ببریم و آن را فراگیر کنیم، این اقدام تمدن اسلامی می شود.

وی افزود: سبک زندگی اسلامی آن جریانی است که از مفاهیم دینی دریافت و به یک مسیر برای حرکت تبدیل می شود و مفهومی است که در علوم اجتماعی، جامعه شناسی و مردم شناسی قابل پیگیری می باشد و در گذر تاریخ رشد کرده و امروز معنایی را ارائه می کند که پیوند عوامل مختلف و تشکیل نظام واره خاص را بدست می دهد و در واقع چگونه زیستن اجتماعی ما همان سبک زندگی است.

معاون پژوهشی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه اتحاد دنیای اسلام در رسیدن به تمدن اسلامی هدف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، این تمدن چهار پایه توحید، عبودیت و بندگی ، کرامت انسانی و سبک زندگی اسلامی دارد.

حجت الاسلام جلائیان اکبرنیا در تعریف سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: ماهیت سبک زندگی هر چند اصطلاح آن در زبان فارسی مربوط به سال های اخیر می باشد اما به تازگی پدید نیامده است. سبک زندگی به معنای شیوه زندگی و رفتار فراگیر اجتماعی است یعنی صرف داشتن روش فردی سبک زندگی نیست بلکه سبک زندگی امر فراگیری می باشد به عنوان یک جریان حاکم که همه باید در آن جریان حرکت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: سبک زندگی اساسا بر جریانی اطلاق می شود که به تعبیر مقام معظم رهبری متن و بطن حیات انسانی را شکل دهد و ما برای اینکه تمدن نوین اسلامی را فراهم کنیم باید تمام جریانات را به سوی خوبی ها بکشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سبک زندگی همان بحث جامعه سازی اسلامی هست و یا اینکه سبک زندگی بخشی از الگوی جامعه سازی اسلامی را شکل می دهد؟ گفت: وقتی که سبک زندگی یکی از پایه های اساسی تمدن نوین اسلامی باشد قطعا در یک حکومت هم جایگاه ویژه ای دارد؛ وقتی حکومت محقق شد و افراد ذیل آن قرار گرفتند و به یک سو حرکت کردند، این می شود، سبک زندگی؛ لذا برای تحقق حکومت نیاز است که سبک زندگی ایجاد شود و حکومت اسلامی هم ناگزیر می باشد که در متن و بطن زندگی تحول ایجاد کند و آن سبک زندگی اسلامی است.

حجت الاسلام جلائیان اکبرنیا در ادامه به نقش توحید در سبک زندگی پرداخت و اظهار کرد: توحید اصلی اساسی در زندگی بشر هست که زوایای مختلف زندگی بشر را می سازد؛ اگر قائل به توحید باشیم زندگی جمعی و ایثار معنی پیدا می کند و مرزها از هم می شکند و قطعا دغدغه فردی از آن سوی عالم ایجاد می شود و خواب را از چشم می برد و در واقع توحید پشتوانه و معنا بخش زندگی اجتماعی بشر است و توحید که آمد، زندگی انسان برای حرکت جهادی معنی پیدا می کند.

وی در پایان با بیان اینکه وقتی صحبت از تمدن اسلامی می کنیم حرف این است که برای جامعه امروز باید زندگی را بر اساس آنچه که اسلام بیان کرده، ارائه داد و مشکل باید مطرح شود و برای حل آن به سمت آموزه های دین برویم، خاطر نشان کرد: باید صحبت دین را بیاوریم و آن را به یک نظریه تبدیل کنیم و با فراهم آوردن راه های مختلف، به تحقق آن بپردازیم. در واقع اگر بخواهیم سبک زندگی اسلامی و تمدن نوین اسلامی محقق شود باید مسائل و مشکلات را ابتدا به سوی دین در آورد و طرح داد و نظریه های مسلم را محقق و بر اساس آن ساختار های زندگی خود را بنا کنیم.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha