جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهادت امام هادی (ع)

حوزه/ سرکار خانم امیدی پور، در ویژه برنامه رادیویی «چراغ هدایت»، مروری کوتاه بر زندگی سیاسی امام هادی(ع) انجام داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، سرکار خانم امیدی پور، کارشناس مسائل دینی و مدرس مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) آبادان، در ویژه برنامه «چراغ هدایت»، لقب «هادی» را در زمان متوکل عباسی مورد بررسی قرار داد و اظهارداشت: متوکل عباسی، نیروی چندهزار نفری به مدینه فرستاد تا امام علی النقی(ع) را به سامرا بیاورند و در واقع امام را مجبور به مهاجرت کردند. تلاش زیادی در راستای تحقیر امام(ع) و آزار و اذیت ایشان به کار گرفتند، متوکل مجالس نامناسب و نامتجانس برگزار کرد و به نحوی امام را مجبور می‌کرد تا در این مجالس حضور یابند و در واقع باعث آزار روحی آن حضرت می‌شدند.

وی در ادامه راجع به مسأله «خلق قرآن» بیان کرد: در دوران معتزلی‌ها، اگر کسانی به بحث قرآن می‌پرداختند، طبق بخشنامه ممنوعیت، زندانی می‌شدند؛ لذا امام هادی شیعیان را به تبعیت از دستور حکومت توصیه کردند و فرمودند که در این باره صحبت نکنند. امام هادی(ع) با این توصیه شیعیان را از مخمصه حکومت متوکل که درصدد بود تا موجب آزار و اذیت آنان شود، رهایی دادند. شاید نجات از این فتنه و مسئله سیاسی در جامعه آن روز سبب شده باشد تا یاران امام به ایشان لقب هادی داده باشند.

امیدی پور، در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: به دلیل سن کم امام هنگام رسیدن به مقام مهم امامت، مردم به غیر از تعداد معدودی با مشکل و ابهام خاصی مواجه نشدند و مخصوصاً برای بزرگان شیعه؛ امامت امام هادی(ع) دارای دلایلی بود که مردم از طریق ائمه قبلی از آن آگاه شده بودند، مانند احادیثی که به نقل از پیامبر اکرم(ص) بود و طی آن اسامی دوازده امام به طور دقیق و مشخص عنوان شده بود. همچنین، پدرشان امام جواد(ع) هم در زمان حیاتش بارها امام علی النقی(ع) را به عنوان امام بعد از خود به مردم نشان داد.

این کارشناس مسائل دینی، در ادامه گفت: در آن دوران، مکاتب کلامی مانند اشاعره و معتزله رونق گرفته بود و شبهاتی مانند جسمیت خداوند، جبرگرایی مطلق یا اختیار مطلق، حادث یا قدیم بودن قرآن و... مطرح می‌شد که موضع‌گیری امام هادی(ع) و پاسخ ایشان به چنین شبهاتی، اولاً اصالت و حقانیت مواضع شیعه را نشان می‌داد و ثانیاً مسلمین را از گرفتاری در دام چنین شبهاتی حفظ می‌کرد.

خانم امیدی پور در رابطه با شیوه هدایت امام در زندان، افزود: امام هادی(ع) به‌واسطه جمعی از وکیلان که سازمان وکالت خوانده می‌شد، با شیعیان ارتباط داشت. که افرادی همچون «عبدالعظیم حسنی»، «علی بن مهزیار»، «عثمان بن سعید، اولین نایب امام عصر از نواب اربعه»، «ایوب بن نوح»، «حسن بن راشد» و «حسن بن علی ناصر»، از اصحاب او به شمار آمده‌اند.

وی در بخش دیگری از برنامه تصریح کرد: در رابطه با نقش‌های محوری امام هادی(ع) می‌توان به «پررنگ کردن مفهوم مهدویت»، «تقویت سازمان وکلا جهت آماده‌سازی امت برای غیبت مهدی»، «شاگرد پروری و اجازه تام به آن‌ها»، «تعریف امامت با ارائه زیارت جامعه و زیارت غدیر که اثبات ولایت امیرالمونین(ع) است» و «مبارزه شدید با غالیان غلو در مقام امامان» را نام برد.

خانم امیدی پور در پایان به شبهات بیان شده مجری، در زمینه‌های فقهی،کلامی، عقیدتی، فقه نبوی، علوی و جعفری پاسخ داد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha