جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ررسی «اوصاف و مفاسد نظام اترافی از دیدگاه آیات و روایات»

حوزه/ برگزیده جشنواره علامه حلی در تحقیقی با بررسی «اوصاف و مفاسد نظام اترافی از دیدگاه آیات و روایات»، گفت: نظام اترافی نمی‌تواند سبب رشد و تعالی جوامع اسلامی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، خانم حمیده بیاضی، طلبه مدرسه علمیه الزهرا(س) بندرعباس استان هرمزگان با اشاره به تحقیق پایانی برگزیده خود در جشنواره علامه حلی با عنوان «اوصاف و مفاسد نظام اترافی از دیدگاه آیات و روایات»، اظهار داشت: این تحقیق را با استاد راهنمایی خانم کلثوم تیماس و استاد داور خانم راضیه سلیمانی به رشته تحریر درآوردم.

وی با بیان این که این تحقیق پایانی شامل سه فصل «اوصاف»، «مفاسد نظام اترافی» و «عاقبت دنیوی و اخروی مترفین» است، افزود: در فصل اول اوصاف اعتقادی، اوصاف اخلاقی و اوصاف رفتاری مورد بررسی قرار گرفته است.

برگزیده جشنواره علامه حلی از هرمزگان ادامه داد: در فصل دوم تحقیق به مفاسد نظام اترافی شامل «مفاسد فرهنگی و اقتصادی» و «مفاسد سیاسی و اجتماعی» پرداخته شده و در فصل سوم نیز عاقبت دنیوی و عاقبت اخروی مترفین مورد واکاوی گرفته است.

وی با بیان این که در طول تاریخ، مترفین در صف اول مبارزه با تعالیم انبیاء الهی بوده اند و به دلیل کفر و مال پرستی و دنیاطلبی‌شان زندگی دنیا را به حیات اخروی ترجیح می‌دادند، بیان داشت: مترفین با پروراندن رذایل اخلاقی مانند بخل، طمع، خست و ... بر انباشت ثروت می پرداختند و با هر آنچه که منافعشان را تهدید می کرد و سبب کاهش ثروتشان می شد، مقابله می کردند.

خانم بیاضی گفت: امروز نیز مفاسد نظام اترافی دامن‌گیر جامعه کنونی شده است به گونه ای که تبعات آن تمام ابعاد جامعه را در بر می گیرد؛ نظام اترافی از راه های مختلف، منافع و منابع مالی را به گروهی خاص اختصاص می دهد و این گروه با اعتقاد به محوریت مال به عنوان معیار ارزشها باعث تغییر و سستی باورهای دینی و رواج تجمل گرایی در جامعه می‌شوند.

 وی با بیان این که مترفین با نفوذ در دستگاه های حکومتی سبب تغییر قوانینی می شوند که برای ایجاد عدالت در جامعه وضع شده است تا از این طریق، سرمایه در دست عده ای ثروتمند باقی بماند؛ و این گونه باعث ایجاد اختلاف طبقاتی و نارضایتی در بین عموم جامعه می شوند، تصریح کرد: از آن جایی که مترفین سبب تباهی دین و دنیای افراد می شوند، بر اساس لفظ صریح قرآن سرانجامشان نابودی است.

طلبه مدرسه علمیه الزهرا(س) بندرعباس افزود: نظام سرمایه داری که در غرب، عامل پیشرفت جامعه شناخته می شود، طبق آیات و روایات وارده، نظامی است که اساس آن ظلم بوده و دوامی ندارد؛ زیرا هر آنچه در آن عدالت، رعایت نشود، ناپایدار خواهد بود؛ از سوی دیگر در سالهای اخیر نیز شاهد فروپاشی این نظام در جوامع غربی هستیم.

وی با تأکید بر این که طبق آیات و روایات، نظام اترافی نمی تواند سبب رشد و تعالی جوامع اسلامی شود، گفت: این در حالی است که اسلام، خود راه روشنی ارائه داده که سعادت افراد و جامعه را تضمین می کند؛ پیاده شدن نظام عدالت محور اسلام، مستلزم تلاش جوامع اسلامی است که این نظام را بهتر بشناسند و ابعاد آن را در جامعه به اجرا درآورند.

چکیده تحقیق:

اتراف از موضوعاتی است که در آیات و روایات مورد نکوهش قرار گرفته است. نظام اترافی همان نظام سرمایه داری غربی است که هدف اصلی آن، انباشت ثروت از راه های نادرست است.

مترفین چنان در نعمت ها و لذایذ مادی غرق می شوند تا جایی که سبب طغیان آنها در برابر اوامر الهی می گردد. بیان ویژگی‌های مترفین و مفاسد آنها در ابعاد مختلف باعث شناخت بهتر نظام اترافی می شود. از اوصاف اعتقادی و اخلاقی مترفین می توان به کفر، پرستش مال و ثروت، دنیاطلبی، بخل، طمع، تکبر و فخرفروشی، طول اَمل و سنگدلی اشاره کرد. همچنین از نظر رفتاری دارای ویژگی هایی مانند تقلید از گذشتگان و عدم پرداخت خمس و زکات هستند.

نظام اترافی در حوزه های مختلف، باعث ایجاد مفاسدی در جامعه می شود. در حوزه اقتصاد از طریق استثمار نیروی انسانی، غصب اموال عمومی، گرفتن سودهای نامشروع و احتکار و در عرصه فرهنگی با محور قرار دادن مال به عنوان معیار ارزش‌گذاری و ترویج اشرافی گری باعث بروز ناهنجاری ها در جامعه می شوند.

تحریف قوانین حکومتی و سرکوبی نهضت های انقلابی از پیامدهای نظام اترافی در عرصه سیاست است؛ و در نهایت باعث ایجاد اختلاف طبقاتی در جامعه هستند. گرفتاری به سختی ها، وفور نعمت بعد از نعمتی دیگر و نابودی از عقوبت دنیوی مترفین است و در آخرت نیز دچار سختی حساب و عذاب دردناک می گردند. این تحقیق از نوع توصیفی است و به روش کتابخانه ای انجام شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha