جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جلسه معاونان فرهنگی مراکز حوزوی

حوزه/ جلسه معاونان فرهنگی نهادهای حوزوی با محوریت اعتکاف به میزبانی معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این نشست که با حضور حجت الاسلام و المسلمین تکیه‌ای رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور برگزار شد، وی ضمن گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر، با بیان اینکه برگزاری اعتکاف یک مبنای هویتی برای ایران اسلامی است، گفت: اعتکاف یکی از تابلوهای ارزشمندی است که در نگاه مقام معظم رهبری عیار معنویت و اخلاق نظام جمهوری اسلامی برشمرده است.
وی ادامه داد: از زمانی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم اعتکاف را ظرفیت معرفی معنویت و اخلاق نظام معرفی کردند، احساس مسئولیت ما بیشتر شد و نیاز دیدیم برای تحقق منویات رهبری از تمامی ظرفیت‌های حوزوی استفاده شود تا آن‌طور که بایسته و شایسته است انجام وظیفه کرده باشیم.


رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا سال گذشته از حالت فیزیکی برگزاری کرونا محروم شده و مجبور شدیم به سمت فضای مجازی برویم، افزود: دو طرح برای برگزاری اعتکاف در سال جاری برنامه ریزی شده است که اولی حضور فیزیکی حداقلی در مساجد با ضوابط دینی و احکام شرعی و دیگری برگزاری جشنواره‌هایی با پشتوانه‌های عمیق علمی، فرهنگی و حتی و ادبی و هنری است تا این سنت حسنه نبوی بتواند تأثیرگذار باشد.


وی تصریح کرد: حضور ۸۰۰ هزار معتکف در آخرین اعتکافی که برگزار شد نشان می‌دهد که اعتکاف در کشور ما به یک فرهنگ تبدیل شده است و در ایام اعتکاف پرداختن رسانه‌ها، خطبا و بزرگان به این موضوع باعث می‌شود عطر معنویت در کشور گسترش یابد.


حجت الاسلام و المسلمین تکیه‌ای گفت: تهیه اینفوگرافی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، تهیه سند راهبردی در ۸۰ صفحه و ایجاد فضای مجازی گسترده ازجمله طرح‌های ستاد اعتکاف است که برخی انجام شده و برخی در حال نهایی شدن هستند.

در ادامه جلسه، حجت الاسلام محمد باقر تکیه‌ای مسئول فرهنگی ستاد مرکزی اعتکاف قم با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سامانه مدیریت شبکه‌های اجتماعی در حال راه‌اندازی است، گفت: این سامانه می‌تواند تأثیرگذاری خوبی هم در شبکه‌سازی کاربران هدف در سطح کشور داشته باشد و هم می‌تواند در ارائه محتوای موردنیاز مخاطبین تأثیر خوبی داشته باشد و همچنین می‌تواند مجموعه کاربران را در استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی هدایت کند.


وی تولید محتواهای تخصصی در بستر فضای مجازی را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: در تولیدات تخصصی در زمینه اعتکاف، معنویت و اخلاق کمبود داریم ولی در تلاشیم با تهیه این محتواها و انتشار آن در فضای مجازی در ایامی که برگزاری کرونا به صورت فیزیکی ممکن نیست اصل این سنت الهی تعطیل نشود.

مسئول فرهنگی ستاد مرکزی اعتکاف قم گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ستاد اعتکاف تولیدات تخصصی رسانه‌ای است که در رسانه ملی و رسانه‌های استانی منتشر می‌شوند.


وی بیان کرد: اعتکاف از موضوعاتی است مانند اربعین و راهیان نور که برای جوانان جذابیت دارد و می‌توان با بهره‌گیری از آن یک شبکه معنوی فراگیر ایجاد کرد.


حجت الاسلام تکیه‌ای ادامه داد: مشارکت در پویش معنوی فرصت انس، مشارکت در تولیدات تخصصی، کمک به انتشار محتواها و ایجاد زمینه ارتباط ستاد با شبکه مخاطبین از جمله بسترهای همکاری ستاد اعتکاف با نهادهای حوزوی است.
وی بیان کرد: ستاد اعتکاف در نظر دارد یک مسابقه فراگیر برای همه اقشار به خصوص دانش آموزان و جوانان تدارک ببیند و نهادهای حوزوی می‌توانند در فراگیری بیشتر آن ستاد را یاری رسانند.

حجت الاسلام و المسلمین روستا آزاد معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی ضمن گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر و با اشاره به اهمیت همکاری تمامی نهادها برای اجرای برنامه‌های مربوط به اعتکاف گفت: نیاز است ستاد اعتکاف سامانه‌ای را ایجاد کند و محتواهای تخصصی را از طریق این سامانه در اختیار نهادها قرار دهد.
وی ادامه داد: یکی از پر مراجعه ترین بخش‌های سامانه بلاغ، بخش ویژه‌نامه‌های مناسبتی است که بازدید بسیار بالایی نیز دارد و می‌توان این محتواها را در این سایت در اختیار مبلغان قرار داد.
حجت الاسلام و المسلمین عزت زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با قدردانی از اقدامات ستاد مرکزی اعتکاف گفت: برای اجرای برخی از برنامه‌های پایدار در زمینه اعتکاف نیاز است سازمان‌های مختلف با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند.


وی بیان کرد: با توجه به اینکه برگزاری اعتکاف به‌صورت فیزیکی انجام نمی‌شود نیاز است در بحث فضای مجازی، بیشتر فعال شویم و این فعالیت‌ها نیز به سیاست‌گذاری و ایجاد خوب نیاز دارد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: همه نهادهای حوزوی ظرفیت‌های خوبی برای نشر تولیدات و محتواهای تخصصی درباره اعتکاف دارند و اگر این محتواها در اختیار آنها قرار گیرد مطمئناً تأثیرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در زمینه اعتکاف شبکه انتشار حقیقی و مجازی بسیار مهم است، افزود: گسترش فرهنگی اعتکاف می‌تواند هم در زمینه توسعه فضای معنویت اصیل و هم مقابله با معنویت کاذب مؤثر باشد.


وی بیان کرد: نهادهای حوزوی متولی گسترش فضای معنویت در جامعه هستند و اعتکاف بروز و ظهور ویژه‌ای در این امر دارد و هرچقدر بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم در پررنگ شدن معنویت در جامعه موفق‌تر خواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین جدیری معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید بحث دعاها و عبادات اعتکاف را در خانه‌ها رواج دهیم، تصریح کرد: در ماه‌های گذشته بحث‌های روضه و جشن‌های خانگی از سوی مرکز خدمات به‌خوبی اجرا شد و اگر پویشی نیز در این زمینه در خانه ها رواج یابد می‌توانیم معنویت اعتکاف را در خانه‌ها شاهد باشیم.
وی با بیان این مطلب که فضای خانه‌ها نیز باید معنوی باشند نه اینکه تنها به فضای معنوی مساجد بپردازیم، گفت: در این زمینه می‌توانیم ایده پردازی کرده و راهکارهایی را برای افزایش جذابیت معنویت اعتکاف در خانه ارائه کنیم تا افراد بیشتری در این پویش حضور پیدا کنند.


خانم ظهیری معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران بیان کرد: ایام البیض ماه رجب با ولادت امیرالمؤمنین(ع) آغاز می‌شود و با رحلت حضرت زینب(س) به پایان می‌رسد و این مناسبت‌ها باعث می‌شود به غیر از اعتکاف، فضایی معطر به سیره و نام اهل‌بیت(س) در خانه رواج یابد.


وی افزود: در سال گذشته که مبتلا به مسئله کرونا بودیم، مبلغات ورود خوبی به این موضوع در بستر فضای مجازی داشتند و گروه‌های بسیار خوبی برای گسترش فرهنگ اعتکاف تشکیل شد.


معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران گفت: فصلی که در پیش داریم فصل عبادت و معنویت است و به نظر می‌رسد ستاد اعتکاف با ظرفیتی که دارد می‌تواند برنامه‌هایی را ویژه این سه ماه برای گسترش فضای معنویت در خانه‌ها اجرا کند.


حجت‌الاسلام و المسلمین برزو معاون فرهنگی جامعه الزهرا(س) گفت: اگر بخواهیم در زمینه اعتکاف موجی ایجاد کنیم باید کاری متفاوت انجام دهیم و اعتکاف را به مبحثی پیوند بزنیم تا بتواند موجی ایجاد کند.


وی بیان کرد: اگر شرایط خوب شود می‌توان در ماه مبارک رمضان مراسم اعتکاف را برگزار کرد و تمرکز ستاد اعتکاف در برگزاری این مراسم در ماه رمضان باشد ولی در ماه رجب نیاز است از بستر فضای مجازی استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین شبان با بیان اینکه سبک زندگی در جامعه ما به سمت و سوی فضای مجازی رفته است، گفت: کسانی که در خانه‌ها هستند به بحث‌های تبلیغی و فرهنگی نیاز دارند و می‌توان از بحث اعتکاف برای گسترش این موضوع استفاده کرد.


وی افزود: می‌توان گروه‌های مجازی را برای معتکفین در منزل ایجاد و از ظرفیت حوزه علمیه خواهران برای تبلیغ در این گروه‌ها استفاده کرد.


همچنین در ادامه جلسه، حضار برنامه های دهه مبارک فجر را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و در زمینه انتخابات به گفتگو پرداختند.

انتهای پیام/۳۱۳/۳۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha