دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تودیع و معارفه تولیت جدید مدرسه امام القائم

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق با بیان اقدامات ارزنده حوزه های علمیه در باب تولید علو انسانی و اسلامی تاکید داشت: حوزه علمیه کم ادعا است ولی پرکار در تدوین و تالیف آثار علمی است که با وجود تمام کمبود ها توانسته است آثار علمی ارزنده ای را تقدیم جامعه علمی جهان بکند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه استان تهران، با حضور در مراسم تودیع و معارفه تولیت جدید مدرسه علمیه امام القائم تهران که ظهر امروز در بیت شریف مرحوم آیت الله علم الهدی برگزار شد، با بیان اقدامات حوزه های علمیه در تولید علوم انسانی و اسلامی و اقدامات مبارزاتی در قبل از انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس اظهار داشت: در چهلمین و سومین بهار انقلاب اسلامی و آغاز چله دوم انقلاب و گام دوم انقلاب قرار داریم و بهتر است ارزیابی جدی از عملکرد حوزه علمیه در چند دهه گذشته از انقلاب اسلامی صورت بگیرد تا خدمات ارزنده حوزه علمیه و بزرگان حوزه به جامعه معرفی شود.

وی ادامه داد: علمای بزرگوار در کنار امام(ره) زحمات زیادی متحمل شدند که نتیجه آن شجره طیبه انقلاب اسلامی بود که در دهه پنجاه به ثمر رسید. در حال حاضر ریشه این درخت تنومند که با خون شهدای روحانی و فرزندان غیور این کشور آبیاری شد و نتیجه آن را می توان در لبنان، یمن، سوریه و عراق و حتی در قاره آمریکا و اروپا مشاهده کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق در خصوص کارنامه حوزه علمیه در طول انقلاب اسلامی بیان داشت: قطعا ما نمی توانیم ادعا کنیم، آن چیزی که باید برای انقلاب اسلامی انجام می شد را در گام اول انقلاب به نحو احسن انجام شده است، چرا که دارای نقص هایی هم بوده ایم، ولی باید گفت حوزه با وجود مشکلات فراوان توانسته است گام های بلندی در علوم انسانی و اسلامی بردارد.

وی افزود: تمجید نکردن از خود یکی از هویت های حوزه علمیه است که نخواسته و دنبال تمجید و تعریف نبوده است و بخواهد از علوم تولیدی خود تمجید و تعریفی صورت دهد ولی باید فعالیت های حوزه علمیه را ثبت و ضبط شود تا به عنوان اسناد تاریخ و حفظ شود.

مدیر حوزه علمیه استان تهران با بیان رهنمودی از مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان گفت: رهبر انقلاب در دیدار مسئولان تاکید داشتند که مسئولیت سوم شما، همدردی و هم یاری در مسائل اجتماعی است  و حوزویان نیز واقعا و به نحو احسن به این فرمان رهبر انقلاب لبیک گفتند.

وی ادامه داد: حوزویان از طلاب و اساتید با این دستور رهبر انقلاب به یاری مشکلات مردم در سیل و زلزله و کرونا رفتند و این رفتار حوزویان در نگاه مردم خیلی قابل توجه بود بطوری که بعضی ها افراد مریض الاحوال می خواستند فضای تاریکی در جامعه بر علیه حوزه علمیه ترسیم کنند که الحمدلله با اقدامات طلاب و روحانیون جهادی که در وسط میدان نقش آفرینی کردند که این نقشه دشمن نقش بر آب شد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق با بیان فعالیت روحانیون در قبل و بعد از انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: روحانیت در قبل از انقلاب و دفاع مقدس ثابت کردند که در مشکلات جامعه همیشه در خط مقدم قرار دارند. حوزه علمیه در وقایع طبیعی سیل و زلزله در خط مقدم حضور داشت و این روزها نیز در مقابله با ویروس منحوس کرونا در خط مقدم کمک رسان مردم شریف و غیور ایران و کادر درمان است.

وی با توضیح ویژگی رفتاری و اخلاقی حوزویان تاکید داشت: ریشه مساعدت و کمک های اجتماعی حوزه و روحانیت به رفتار اهل بیت علیه السلام برمیگردد که این شیوه را در برابر انسان ها داشتند و واقعا و حقیقتا غم خوار مردم و هم نوع خود بودند و این روحیه حوزه های علمیه نیز از آن منبع نورانی الهام گرفته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق در ادامه سخنان خود  با اشاره با افتتاح نمایشگاه دائمی گفتمان علمی انقلاب اسلامی که در حوزه مروی افتتاح خواهد شد اظهار داشت: نمایشگاه دائمی گفتمان علمی انقلاب اسلامی یکی از اقدامات ارزنده حوزه علمیه است که هدف از آن به نمایش گذاشتن آثار فاخر و ارزنده حوزه علمیه در تولید علوم انسانی و اسلامی است تا دیگران آگاه شوند که حوزه علمیه چه آثار فاخری در بحث علوم انسانی و اسلامی تالیف و تدوین کرده است.

وی تاکید داشت: حوزه علمیه کم ادعا است ولی پرکار در تدوین و تالیف آثار علمی است که با وجود تمام کمبود ها توانسته است آثار علمی ارزنده ای را تقدیم جامعه علمی جهان بکند.

مدیر حوزه علمیه استان تهران در پایان خاطر نشان کرد: جایگاه حوزه علمیه تهران جایگاه ویژه ای است که بعد از قم دارای ۱۵۰ مدرسه علمیه است. حتی بعضی از  بزرگان فلسفه و حکمت قم علمیت خود را از حوزه علمیه  تهران می بینند و این پایگاه از نیم قرن قبل در حال درخشیدن است. یکی از بزرگان حوزه تهران مرحوم آیت الله سید جواد علم الهدی بود و مرحوم آیت الله ضیاء آبادی  که بدون ادعا و با علمیت تمام مشغول کار علمی در موضوعات گوناگون بودند که از خداوند متعال خواهان درجات رفیعی برای بزرگان حوزه های علمیه هستم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha