جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ آیین اختتامیه و مراسم تقدیر از برگزیدگان هفتمین جشنواره علامه حلی استان قم

حوزه/ قائم مقام مدیر حوزه های علمیه گفت: عرصه جهاد در حال حاضر، عرصه قلم است؛ انسانی که در مسیر جهاد قرار نمی گیرد در خسران قرار گرفته و مصداق لفظ لَکَنُود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره پژوهشی علامه حلی استان قم، امروز با حضور قائم مقام مدیر حوزه های علمیه و معاون پژوهش حوزه، در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین سید موسی هاشمی تنکابنی ضمن ارائه گزارشی از آثار دریافتی و مشارکت هایی که در این جشنواره صورت گرفته است گفت: تعریف کلی پژوهش فرآیند تولید علم است؛ از آنجا که یکی از اصلی ترین رسالت های حوزه های علمیه، تولید علم می باشد، لذا جا دارد طلاب عزیز ما از همان بدو ورود به حوزه با مقوله پژوهش آشنایی پیدا کنند.

وی گفت: امسال در حوزه علمیه قم برخلاف انتظار ما که به دلیل وجود بیماری کرونا فکر می کردیم مشارکت کم باشد، اما دیدیم که ۱۴۰۰ نفر در این جشنواره مشارکت کرده و آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی افزود: از حوزه علمیه برادران ۹۵۴ اثر، از حوزه علمیه خواهران استان قم ۲۶۰ اثر و از جامعة الزهراء سلام الله علیها ۱۸۶ اثر به دست ما رسید.

وی افزود: از بین آثار دریافتی ۳۰ عنوان کتاب که ۶ عنوان از آن ها برگزیده شد و ۱۱۳۲ مقاله نیز در جشنواره شرکت و از این میان ۳۱ مقاله مورد انتخاب داوران قرار گرفته شد.

دبیر جشنواره علامه حلی بیان داشت: در هفتمین جشنواره علامه حلی از ۶۰ اثر برگزیده تقدیر به عمل خواهد آمد؛ در رتبه یک ۲ نفر ، در رتبه دو ۱۴ نفر و در رتبه سه ۴۴ نفر برگزیده داشته ایم.

وی با بیان اینکه  تصریح کرد:  به دلیل محدودیت های کرونایی فقط توانستیم از برگزیدگان رتبه ۱ و ۲ دعوت به حضور را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی گفت: یکی از اهداف این جشنواره علاوه بر تشویق به حضور فعال طلاب در بحث پژوهش، بدست آوردن تحلیلی از آثار ارسال شده به دبیرخانه آن است.

وی افزود: این جشنواره در قالب ۱۰ گروه علمی به بررسی آثار دریافتی پرداخته است؛ گروه اول و دوم گروه فقه و اصول، گروه های دیگر شامل ادبیات، اخلاق، کلام، فلسفه، تفسیر، تاریخ، حدیث و علوم انسانی مرتبط با حوزه علوم دینی و اسلامی بوده اند.

دبیر جشنواره علامه حلی بیان داشت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری شعار سال را جهش تولید گذاشتند، ما طلاب می بایست جهش در تولید علم را داشته باشیم بویژه در زمینه فقه معاصر و مباحث فقه نظام که باید حوزه های علمیه در این زمینه ها پیشگام باشند؛ لذا باید طلاب جوان در راستای لبیک به امر رهبرشان حضور پررنگ تری در جشنواره علامه حلی داشته باشند.

وی در پایان افزود: از مسئولین حوزه های علمیه درخواست دارم که آثار تولیدی در مراکز را به جشنواره علامه حلی ارسال نمایند تا مورد داوری علمی در این جشنواره قرار گیرند و به این وسیله بتوان از محققین و پژوهشگران جوان تقدیر به عمل آورد.

خانم دکتر نجمه نجم سپس به ایراد سخن پرداخته و گفت: ما معتقدیم که بر اساس یک نگاه مهندسی و نظام یافته می توانیم نقش خوبی در تولید علم از سوی طلاب دست یابیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: عناوینی مانند نظام شناسی و روش شناسی کشف نظام پژوهشی باید مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: ما باید روند تحقق تمدن نوین اسلامی را با توجه به دستاوردهای بزرگان حوزه های علمیه از گذشته تاکنون مورد بررسی قرار دهیم.

نجمه نجم خاطرنشان کرد: وقتی که حوزه علمیه به عنوان یک مرکز تولید علم قرار گرفت باید به دنبال تأسیس مدارس پژوهشی باشیم.

نجمه نجم افزود: باید با طلاب بحث شود که بتوانند به مختصات فردی خود با توجه به شرایط علمی، روحی روانی و خانوادگی و سایر ویژگی ها و شرایط برسند تا بر اساس این خودآگاهی بهتر بتوانند در امر پژوهش فعالیت نمایند.

وی اظهار کرد: هر طلبه ای با هر شغلی یا هر نوع فعالیت اجتماعی و تبلیغی می بایست با اصول و تکنیک های پژوهش آشنایی داشته باشد.

این پژوهشگر موفق حوزه گفت: حوزه علمیه موظف است یک سناریوی پژوهشی برای طلاب از زمان جذب تا فارغ التحصیلی ترسیم نماید تا طلاب در مسیر پژوهش و تولید علم بتوانند گام بردارند.

وی بیان داشت: مدل هایی که در طراحی های علمی استفاده می شود شامل مدل های ذهنی، هنجاری، نظری و پیش بینی هستند؛ مدلی که ما ارائه داده ایم، صرفاً یک مدل ذهنی نیست، بلکه مدلی تجمیعی بوده و به صورت خودجوش مورد آزمایش نیز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ما باید برای اساتید در رویکرد تحصیل و تعلیم پژوهشگر مؤلفه ها و مفاهیم مورد نیاز را آموزش دهیم تصریح کرد: باید تکنیک های پژوهش به نحو کامل که به تسلط اساتید حوزه منجر گردد به آن ها آموزش داده شود تا بتوانند این تکنیک ها را به خوبی به طلاب منتقل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی در ادامه این مراسم ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران جشنواره علامه حلی گفت: جامعة الزهرا سلام الله علیها در طول این چند سال یک مجله پژوهشی راه اندازی کرده و سه مجله دیگر در شرف اخذ گرید پژوهشی را داراست.

وی عنوان داشت: در جامعة الزهرا در حال حاضر علاوه بر یک مجله پژوهشی، ۳ نشریه علمی تخصصی و ۱۲ نشریه داخلی در حال فعالیت هستند.

مدیر جامعة الزهرا سلام الله علیها تصریح کرد: دوره هایی با عنوان کلی تربیت محقق در جامعة الزهرا سلام الله علیها راه اندازی شده اند که نویدبخش وقایع پژوهشی خوبی خواهند بود.

وی گفت: نگاه به پژوهش به مثابه روشی برای آموزش است؛ به پژوهش غالباً از یک سو نگاه می شود و آن را یک کاوش و تلاش برای فرآوری علوم به جهت حل یک مسئله می دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی اظهار کرد: اگر یک مجموعه علمی احساس نکند که به بخش پژوهش در کنارش برای حل مشکلات و مسائل داخلی اش نیاز دارد، این عدم احساس ضرورت بسیار تأسف بار خواهد بود.

وی عنوان داشت: برای مان آیه شریفه: قَالَ لَهُ مُوسَی هَلْ أَتَّبِعُکَ عَلَی أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا، در قرآن کریم آمده است و ما معنی فقهی رشد را اینگونه فهمیده ایم که رشد یعنی داشتن قدرت فهم و تشخیص و طلبه ای در حال رشد است که قدرت توزین در بازار علم و توان ارزیابی علمی را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ما از جشنواره علامه حلی که پژوهش در حوزه را به سمت طلاب جوان و نوجوان برده است تشکر داریم گفت: این پژوهش ها نباید مورد غفلت واقع شوند و افرادی را که در این جشنواره ها حائز رتبه می شوند نباید به هیچ عنوان رها کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در ادامه این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از همه کسانی که در طول سال های اخیر برای احیا و رشد قلم و پژوهش در حوزه تلاش نموده اند گفت: در قرآن کریم یک قَسَم به قلم و کتابت و یک قسم به ابزار و مرکب مجاهدان اسلام آمده است.

وی گفت: عرصه جهاد در حال حاضر، عرصه قلم است؛ انسانی که در مسیر جهاد قرار نمی گیرد در خسران قرار گرفته و مصداق لفظ لَکَنُود است.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد:  نبی مکرم اسلام می فرمایند: سه چیز حجاب ها را کنار می زند و انسان را به مقام قرب می رساند، یکی صدای قلم زدن علماء است؛ اگر طلبه ما در مسیر قلم زدن گام نگذارند به مقام قرب نمی رسد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی افزود:  طلاب حوزه های علمیه می بایست همانند امام خمینی رحمة الله علیه به تولید علم بپردازند.

وی اظهار کرد:  مسئله تفکر و قلم یقیناً از اولین اصول موفقیت برای هر طلبه ای است.

 در پایان آیین اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی از برگزیدگان حائز رتبه های یک و دو تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha