جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ آیین اختتامیه و مراسم تقدیر از برگزیدگان هفتمین جشنواره علامه حلی استان قم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سیدموسی هاشمی تنکابنی گفت: امسال در حوزه علمیه قم برخلاف انتظار ما که به دلیل وجود بیماری کرونا فکر می کردیم مشارکت کم باشد، اما دیدیم که ۱۴۰۰ نفر در این جشنواره مشارکت کرده و آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید موسی هاشمی تنکابنی، امروز در آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان هفتمین جشنواره علامه حلی استان قم که در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از آثار دریافتی و مشارکت هایی که در این جشنواره صورت گرفته است گفت: تعریف کلی پژوهش فرآیند تولید علم است؛ از آنجا که یکی از اصلی ترین رسالت های حوزه های علمیه تولید علم می باشد، لذا جا دارد طلاب عزیز ما از همان بدو ورود به حوزه با مقوله پژوهش آشنایی پیدا کنند.

وی افزود: همه ساله دو رویداد علمی مصوب شورای عالی را در حوزه های علمیه شاهد هستیم؛ یکی از آنها همایش کتاب سال حوزه و دیگری جشنواره علامه حلی است که ویژه طلاب جوان و نوقلم برگزار می گردد.

دبیر جشنواره علامه حلی خاطرنشان کرد: جشنواره علامه حلی در ۳ مرحله برگزار می شود؛ یک مرحله آن به صورت کشوری است و مراحل دیگر به صورت استانی و مدرسه ای برگزار می شوند.

وی گفت: امسال در حوزه علمیه قم برخلاف انتظار ما که به دلیل وجود بیماری کرونا فکر می کردیم مشارکت کم باشد، اما دیدیم که ۱۴۰۰ نفر در این جشنواره مشارکت کرده و آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی افزود: از حوزه علمیه برادران ۹۵۴ اثر، از حوزه علمیه خواهران استان قم ۲۶۰ اثر و از جامعة الزهراء سلام الله علیها ۱۸۶ اثر به دست ما رسید.

وی اظهار کرد: غالب آثار شرکت کننده در جشنواره علامه حلی ۱۶۰ پایان نامه سطح ۳ است که از میان آن ها ۲۲ اثر برگزیده شده است.

دبیر جشنواره علامه حلی گفت: ۷۸ تحقیق پایانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که ۱ مورد از آنها مورد گزینش واقع شد.

وی افزود: همچنین ۳۰ عنوان کتاب که ۶ عنوان از آن ها برگزیده شد و ۱۱۳۲ مقاله نیز در جشنواره شرکت و از این میان ۳۱ مقاله مورد انتخاب داوران قرار گرفته شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید موسی هاشمی تنکابنی بیان داشت: در هفتمین جشنواره علامه حلی از ۶۰ اثر برگزیده تقدیر به عمل خواهد آمد؛ در رتبه یک ۲ نفر، در رتبه دو ۱۴ نفر و در رتبه سه ۴۴ نفر برگزیده داشته ایم.

وی با بیان اینکه  تصریح کرد:  به دلیل محدودیت های کرونایی فقط توانستیم از برگزیدگان رتبه ۱ و ۲ دعوت به حضور را داشته باشیم.

دبیر جشنواره علامه حلی گفت: مدارس علمیه شهید حقانی، امام رضای جعفریه، علوی، فاطمی، رشد و رسالت مدارسی بودند که مشارکت فعالی در این جشنواره داشتند.

وی عنوان داشت: برگزیدگان حوزه برادران، در رتبه یک ۱ نفر، در رتبه دو ۹ نفر و در رتبه سه ۳۲ نفر، بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی گفت: در بین افراد شرکت کننده از سوی مرکز حوزه علمیه خواهران استان قم در رتبه های دوم و سوم به ترتیب ۲ و ۳ نفر حائز رتبه شدند.

وی تصریح کرد: در جامعة الزهرا سلام الله علیها نیز در رتبه های اول تا سوم به ترتیب ۱، ۳ و ۱۵ نفر برگزیده شدند.

دبیر جشنواره علامه حلی گفت: یکی از اهداف این جشنواره علاوه بر تشویق به حضور فعال طلاب در بحث پژوهش، بدست آوردن تحلیلی از آثار ارسال شده به دبیرخانه آن است.

وی افزود: این جشنواره در قالب ۱۰ گروه علمی به بررسی آثار دریافتی پرداخته است؛ گروه اول و دوم گروه فقه و اصول که ۴۲۶ اثر در این گروه بررسی شده و ۱۴ عنوان از آنها برگزیده شده است؛ گروه دیگر ادبیات می باشد که ۲۵۵ اثر در این گروه بررسی شده و ۶ مورد از آنها برگزیده شد.

حجت الاسلام والمسلمین  هاشمی تنکابنی اظهار کرد: در گروه اخلاق ۱۸۱ اثر بود که ۱۰ برگزیده در این گروه داشتیم؛ در گروه کلام ۱۰۶ اثر دریافت شد و ۳ مورد از آنها منتخب شد.

وی گفت: در گروه فلسفه ۳۹ اثر به دبیرخانه واصل شده که ۵ اثر در این گروه برگزیده شد؛ در گروه تفسیر نیز ۱۴۶ اثر دریافت و ۹ اثر از میان آن ها انتخاب شد.

دبیر جشنواره علامه حلی عنوان داشت: در گروه تاریخ ۴۳ اثر به دبیرخانه واصل شد که از بین آن ها ۳ اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند؛ در گروه حدیث ۳۷ اثر دریافتی با ۲ مورد برگزیده داشتیم.

وی گفت: در گروه علوم انسانی مرتبط با حوزه علوم دینی و اسلامی ۱۶۸ اثر به دبیرخانه ارسال شد و ۸ برگزیده در این زمینه داشته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تنکابنی بیان داشت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری شعار سال را جهش تولید گذاشتند، ما طلاب می بایست جهش در تولید علم را داشته باشیم بویژه در زمینه فقه معاصر و مباحث فقه نظام که باید حوزه های علمیه در این زمینه ها پیشگام باشند؛ لذا باید طلاب جوان در راستای لبیک به امر رهبرشان حضور پررنگ تری در جشنواره علامه حلی داشته باشند.

وی در پایان افزود: از مسئولین حوزه های علمیه درخواست دارم که آثار تولیدی در مراکز را به جشنواره علامه حلی ارسال نمایند تا مورد داوری علمی در این جشنواره قرار گیرند و به این وسیله بتوان از محققین و پژوهشگران جوان تقدیر به عمل آورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha