چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دکتر محسن زنگنه

مدیر اسبق پژوهشگاه صدرا با اشاره به شواهد تاریخی از تجربه ناخوشایند حاکمیت احزاب اسلام‌گرا در اندونزی گفت: مردم اندونزی در نتیجه این تجربه ناخوشایندبه حاکمیت اسلام لیبرالی تمایل دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه محسن زنگنه در مدرسه زمستانه «جریان شناسی دینی فرهنگی اندونزی» که عصر پنجشنبه به‌صورت وبیناری برگزار شد با اشاره به جریان شناسی سیاسی اندونزی اظهار داشت: سوکارنو در سال ۱۹۴۵ استقلال اندونزی را اعلام کرد و اندونزی به‌عنوان کشوری که بیشترین سابقه مستعمره شدن را در تاریخ خودش دارد نهایتاً در این سال بعد از درگیری‌های بسیار زیاد توانست استقلال خودش را به دست بیاورد.

مدیر اسبق پژوهشگاه صدرا در جاکارتا با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی اندونزی افزود: در سال ۱۹۵۵ اولین انتخابات اندونزی برگزار شد و ابتدا مجلس مؤسسان را تشکیل می‌دهند که قرار بر تدوین قانون اساسی را داشت  و بعد از انتخابات مجدد اندونزی دچار تنش‌هایی در فضای سیاسی خود می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در سال ۱۹۵۹ سوکارنو که رئیس‌جمهور وقت است مجلس مؤسسان را منحل می‌کند و آشوب و بحران کشور تازه به استقلال رسیده اندونزی را دربرمی گیرد و نهایتاً در سال ۱۹۶۶ حزب کمونیست در انتخابات غالب شد و سوهارتو به ریاست جمهوری رسید.

وی افزود: در فضای اندونزی به‌عنوان یک کشور مسلمان جریانات اسلامی سابقه بالایی دارد اما اسلامی که وارد کشور اندونزی شد اسلام سهل گیر بود و خیلی تقید بر مباحث شریعت به‌طوری‌که در ادیان اهل تسنن و شیعه وجود دارد نبود.

شاهد احزابی در فضای اندونزی هستیم که تندروی و افراطی‌گری را در اندونزی شروع می‌کنند تأکید کرد: روحیه مردم اندونزی اصلاً این‌طور نیست اما علی‌رغم این ویژگی‌های شایسته مردم اندوزی ازنظر اخلاقی و رفتاری این حرکت‌های افراطی به‌شدت شکل می‌گیرد به‌طوری‌که شدتش را در بمب‌گذاری‌ها و فعالیت‌ها تروریستی در اندونزی می‌بینیم.

زنگنه تأکید کرد: یکی از دلایلی که باعث شد اسلام از ابتدا نتوانست حکومت را به دست بگیرد همین حرکت‌های افراطی بود که مردم با آن قرابتی نداشتند و باروی کار آمدن سوهارتو یک تعادلی به وجود آمد و نزدیک به یک دهه این حکومت ادامه داشت تا سال ۲۰۰۰ یک ثباتی در کشور ایجاد شد اما حکومت سوهارتو یک نگاه ضد دینی و اسلامی را در کشور شکل داد .

مدیر اسبق پژوهشگاه صدرا در جاکارتا این موضوع را در کمرنگ شدن اسلام در نظام حکومت مؤثر دانست و تأکید کرد: کم‌کم احزاب اسلامی شکل گرفتند که در رأسش نهضت العلما و حزب دموکراسی اندونزی  شکل گرفت که مقابل جریان سوهارتو که به سمت دیکتاتوری رفته بود قرار گرفتند.

وی ادامه داد: نهایتاً مردم علیه سوهارتو قیام کردند و تقریباً یک فضای تنفس در سالهای ۹۸ و ۹۹ شکل گرفت و به خاطر فضای دیکتاتوری که شکل‌گرفته بود ریاست جمهوری به دختر سوکارنو برمی‌گردد که موفق عمل نکرد و ریاست جمهوری را به فرد دیگری واگذار کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: مردم علاقه‌مند به اسلام هستند اما تجربیاتی که از اسلام داشته‌اند تجربیات خوبی نبوده است که یکی از دلایلش ظهور جریان‌های افراطی بود که خاطرات بدی از اسلام را در ذهن مردم گذاشتند که امروز هم جریانات وهابی به‌شدت در اندونزی فعال هستند.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل ناامیدی مردم از روی کار آمدن حزب اسلام‌گرا روی کارآمدن دختر سوکارنو بود که یک هرج‌ومرج و یک ناآرامی گسترده را مردم تجربه کردند.

زنگنه ادامه داد: در طول هشت سالی که آقای سوسیلو از حزب دموکرات سرکار آمد یک‌مرتبه به یک جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد تبدیل شد به‌طوری‌که در سالهای که همه کشورها بحران‌های اقتصادی را تجربه کردند اندونزی رشد ۸درصد را تجربه کرد و امروز سومین کشور مهم در حوزه رشد اقتصادی در آسیاست و پیش‌بینی این است که در ۲۰ سال آینده به یکی از ۵ قدرت اقتصادی دنیا تبدیل می‌شود.

مدیر اسبق پژوهشگاه صدرا در جاکارتا با اشاره به اینکه اسلام اکثریت در اندونزی، تأکید کرد:  مردم در حکومت مایل به حرکت به سمت جریانات اسلام لیبرال هستند.

وی با اشاره به جایگاه شیعیان در اندونزی تاکید کرد: مردم شیعیان را در اندونزی یک جمع فرهیخته و منطقی با یک اسلام بسیار آرمانی، معتدل و معقول می شناسند. شیعیان در بین دولت مردان اندونزی یک جایگاه بسیار مناسب و خوبی دارند.

زنگنه تاکید کرد: شیعیان در اندونزی در اقلیت هستند و اهل سنت به خصوص احزاب بزرگی که متمایل به جریانات وهابیت هستند به شدت فعال هستند و یکی از همکاران اقتصادی دولت اندونزی عربستان هستند که همکاری های بسیار گسترده ای دارند.

مدیر اسبق پژوهشگاه صدرا در جاکارتا افزود: در زمان آقای جوکووی توجه به شیعیان بیشتر می شود به این خاطر که سیاست ایشان بر توجه به اقلیت ها بوده است.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha