پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
لیله الرغائب

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: در ماه رجب و لیلة الرغایب سعی کنیم ارتباط خود را با اهل بیت(ع) و امامان معصوم محکم تر کنیم تا راه را گم نکنیم و با فرهنگ عاشورایی، حسینی بمانیم.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به مناسب ماه رجب ولیله الرغایب اظهار داشت: اولین شب جمعه ماه رجب را شب ارزوها یا لیلة الرغائب نامیده اند که فضیلت‌های زیادی برای آن در روایات آمده است. در این شب درهای رحمت الهی به روی زمینیان باز شده است تا سهمی از این برکت ببرند. در روایتی که از رسول خدا درباره فضیلت ماه رجب بیان آمده، حضرت فرمودند: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» نامیدند.»
وی افزود: در این ماه ادعیه زیادی وارد شده که یکی از آنها زیارت رجبیه است که باید از این فرصت ها برای قرائت دعا و ذکر استفاده کنیم اگر در این ماه توفیق داشته باشیم به زیارت امامزادگانی که در دسترس هستند برویم تا از این طریق خود را به خداوند نزدیک کنیم اگر هم امکانش نبود در ایام ماه رجب یک سلام و زیارت نامه کوتاهی قرائت و عرض ارادت کنیم که این امر تجدید عهد است.
استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: در اکثریت اعمال و مناسبت هایی که در سال داریم یکی از چیزهایی که تاکید شده است زیارت امام حسین(ع) است تا این گوشزد باشد که ما هر چه داریم از قیام سالار شهیدان است.
وی با بیان اینکه این شب و ماه رجب فرصتی برای ترک معصیت است گفت: بعضی ها در این ماه ذکرهای بسیاری گفته و  روزه و استغفار می کنند که این امر یکی از وظایف شیعیان است از این رو شیعه واقعی کسی است که خود را ملزم به واجبات و ترک محرمات می کند چراکه خیلی ها هستند که عبادت انجام می دهند اما متاسفانه در ترک گناه و معصیت کم می آورند.
درویشی تاکید کرد: هیچ پرنده ای با یک بال نمی تواند اوج بگیرد یک بال باید واجبات و دیگری ترک محرمات باشد که با کمک هر دو بتوان در بندگی اوج گرفت.
وی با اشاره به اینکه بندگی کردن در فصل رجب شروع می شود گفت: اولین قدم هایی است که برای قرب الهی برداریم در این ماه است در حالی که ماه رمضان بسیار شریف است، اما تاکید شده که رجب ماه خداست و تنها ماهی که در قیامت اهل این ماه را فرا می خوانند که این نشان از ارزشمند بودن ماه رجب است.
این استاد حوزه، اضافه کرد: در قیامت منادی ندای می‌دهد رجبیون کجایند؟ اگر بنده ای جز رجبیون شود و این توفیق را پیدا کند تا از گناهان پرهیز داشته باشد نزد خداوند عزیز خواهد شد در این باره امام صادق می فرماید که در آسمان هفتم خداوند فرشته ای را ماموریت می دهد تا از ابتدا تا پایان ماه رجب مردم را به این ماه دعوت کند همچنین از رسول خدا نقل شده است که می فرماید بهترین افراد کسانی هستند که در این ماه به عمل صالح هم اهتمام داشته باشند.
وی با بیان اینکه ماه رجب سنجش اعمال است گفت: انسان باید در این ماه پربرکت خود را بسنجد ببیند که شیعه واقعی است یا نه اگر در سنجش خود مردد هستیم حتما نماز استغاثه به حضرت زهرا(س)و امام زمان(عج) بخوانیم و از خداوند درخواست کنیم که به ما این توفیق را دهد.
استاد جامعه الزهرا(س) بیان داشت: فضیلت و ارزش لیله الرغایب بسیار بالاست از آنجایی که در طی هفته، شب جمعه دارای فضیلت است و برای آن اعمال عبادی فراوان ذکر شده است در این شب نیز انسان موفق به عبادت و حاجت می شود.
خانم درویشی خاطر نشان کرد: از امام صادق (ع) نقل شده که حضرت محمد (ص) فرمود: رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصب‏» می‏گویند زیرا که رحمت ‏خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته می‏شود پس بسیار بگوئید استغفر الله و اسئله التوبة. از این رو رحمت خداوند در این ماه در حالت ریزش است و شیخ عباس قمی برای این شب عبادت هایی را بیان می کند که نماز برای این شب ذکر شده است.
استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه در باره عظمت ماه رجب و لیله الرغایب کتاب های فراوانی نوشته شده است گفت: بزرگان سفارش های بسیاری برای انجام اعمال ذکر کرده اند که یکی از آنها خواندن نماز است تا این نماز انسان را از تنهایی شب اول قبل نجات دهد.  در این باره نقل شده است که حضرت زهرا(س) با آن عظمت وجودی به امام علی(ع) می فرماید من را وقتی که دفن کردی تنها نزار از این روخداوند از روی لطف این نماز را قرار داده تا در آن شب احساس تنهایی نداشته باشیم.
وی گفت: ارزش این شب دو چندان است در این شب آرزوها را به درگاه خداوند خواهیم داشت و برای دیگران و خودمان دعا خواهیم کرد تا مورد مغفرت خداوند قرار گیریم.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha