شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام قاسم جعفرزاده

حوزه/ متأسفانه در حوزه های علمیه نیز غربت توجه به فضای مجازی وجود دارد؛ این در حالی است که امروز هویت فرزندان جامعه ما را تلویزیون و ماهواره رقم نمی زند، بلکه هویت فرهنگی، دینی و باورهای جامعه را فضای مجازی رقم می زند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام قاسم جعفرزاده در نشست هم اندیشی طلاب فعال فضای مجازی اردبیلی مقیم حوزه علمیه قم ضمن گرامیداشت مناسبت های ماه رجب اظهار داشت: مدت هاست که به دنبال برپایی نشستی با این جمع هستیم تا با استفاده از این ظرفیت در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم افزایی نماییم.

وی ضمن مهم دانستن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: در تأکیدات مقام معظم رهبری محوریت فرهنگ و مظلومیت آن و مظلومیت فرهنگ دینی در جامعه دیده می شود. نخستین دریچه ضعف، ضعف نگاه به فرهنگ است. به تعبیر امام علی علیه السلام، اگر بخواهیم در جایی تحول ایجاد شود، اول گام این است که نگاه ها تغییر کند. اگر این اتفاق نیفتد، کارهای بنیادین به وقوع نخواهد پیوست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر این که کارهای اجرایی باید پیوست های فرهنگی داشته باشد، گفت: امروز در میان ما حوزویان نیز فرهنگ در جایگاه خود قرار ندارد، متأسفانه برخی حوزویان که فرهنگ سازان جامعه هستند، هنوز به صورت کامل نگاه جامعی در این عرصه نیافته اند.

وی افزود: طرح های اقتصادی و سیاسی و امنیتی ما نیازمند پیوست های فرهنگی است که جای آن خالی دیده می شود. در حوزه های علمیه نیز غربت توجه به فضای مجازی وجود دارد؛ این در حالی است که امروز هویت فرزندان جامعه ما را تلویزیون و ماهواره رقم نمی زند، بلکه هویت فرهنگی، دینی و باورهای جامعه را فضای مجازی رقم می زند.

حجت الاسلام جعفرزاده گفت: این که مقام معظم رهبری تأکید می کنند حوزه باید انقلابی بماند، از این جهت است که اهمیت موضوع را به ما یادآور نمایند. بر اساس بیانیه گام دوم بیان می دارند که حوزه باید روایت صحیح از روایت گام اول انقلاب داشته باشند؛ امروز ما در جامعه ای زندگی می کنیم که ۶۰ میلیون نفر از جامعه کشور را کسانی تشکیل می دهند که بعد از انقلاب اسلامی به دنیا آمده اند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این بیانیه، این روایت باید در عرصه های فرهنگ، سیاست، تدین و انقلاب، نه به دست فضای مجازی سازان دشمن، بلکه توسط دلسوزان و فرزندان این انقلاب رقم بخورد. امروز برخی از کشورها تلاش دارند هویت انقلابی ما را به گونه ای که دوست دارند، بنگارند. از این رو باید مراقب باشیم که دنیا انقلاب ما را با قرائت دشمن نشنود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل ادامه داد: مقام معظم رهبری در این بیانیه تأکید می کنند که انقلاب اسلامی ایران از نقطه صفر شروع کرده است. امروز جنگ روایت ها در فضای مجازی از انقلاب اسلامی و انقلابی گری وجود دارد که در مقابل مسیر فرهنگ سازان جامعه اسلامی که حوزه در رأس آن قرار دارد، قرار گرفته است. آنها تلاش دارند با سیاهنمایی از انقلاب و جریان انقلابی و بزک کردن گذشته قبل از انقلاب، تاریخ را تحریف نمایند.

وی خاطرنشان کرد: امروز دشمنان درباره مشروعیت انقلاب کمتر حرف می زنند و در این شرایط بحران کارآمدی انقلاب اسلامی را دنبال می کنند. امروز در جامعه ما این سخن در میان نیست که انقلاب و حوزه حرفی برای گفتن ندارد، بلکه درباره کارآمدی آن شبهه افکنی می کنند.

حجت الاسلام جعفر زاده با اشاره به این که مقام معظم رهبری بیان می دارند که دشمن در جنگ اراده ها، به دنبال این است که اراده برای حرکت را از ما بگیرد، گفت: دشمن غیر از این که به دنبال از بین بردن اراده از ما برای انجام کارهای بزرگ است، ناامید کردن جامعه ما را نسبت به آینده دنبال می کند. متأسفانه در این زمینه برخی حوزویان نیز گرفتار یأس نسبت به آینده شده اند.

وی ادامه داد: در این بیانیه تأکید شده است که دشمنان می خواهند اولویت های جامعه را تغییر دهند. امروز جامعه ما در عرصه های فرهنگی در نخستین گام نیازمند اولویت بندی در کارها هست. یکی از شیطنت های فضای مجازی، عوض کردن اولویت های فرهنگی در جامعه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل خط کشی میان فعالیت ها را آسیبی در مسیر ترویج فرهنگ دینی برشمرد و گفت: خط کشی میان حوزه و دانشگاه با جدایی حیطه های فعالیتی و علمی و معرفتی خیلی خطرناک است. متأسفانه امروز در حوزه و دانشگاه افرادی هستند که به این مسئله دامن می زنند. همان شیطنتی که آمدند و در مقابل مسیحیت قرار دادند، می خواهند حوزه را در یک تنگنای اجتماعی قرار دهند که حوزه خود را از عرصه های مختلف جدا بداند.

وی اکتفا به حداقل ها را آسیب دیگری در کلام مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: متأسفانه حرف های بدون سند در پژوهش ها رواج یافته است و گروه های علمی دانشگاهی و حوزوی اشکال می کنند که برخی کپی برداری می کنند، در حالی که حتی نسبت به همان مسئله هم بدون دقت کار می کنند و نسبت به درستی یا غلط بودن آن دقت نمی کنند.

حجت الاسلام جعفر زاده در ادامه بیان داشت: در عرصه فضای مجازی، نیازمند آموزش های زیادی هستیم که توانایی های حوزویان در این عرصه ارتقا یابد.

وی در بخش دیگری صحبت های خود با اشاره به شرایط فرهنگی استان اردبیل و فعالیت های صورت گرفته اداره کل تبلیغات اسلامی در این عرصه گفت: یکی از رویکردهای جدید این بود که کارهای خوبی که در این استان شروع شده بود، همچنان با جدیت ادامه یافت و در جاهایی که لازم بود، تقویت شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: از جمله این کارها، توسعه نشست های علما در شهرستان ها بود که این نشست ها با گستردگی بزرگتری با حضور تمامی علما و ائمه جمعه و مسئولان روحانی مستقر در استان برگزار شد. مشکلات مختلف در این نشست ها مطرح شد و دستگاه های مربوطه برای حل آنها پیگیر شدند. البته اموری هم بود که حل آن فرانهادی است و برای حل آنها نیازمند مشارکت دستگاه های مختلف و تشکیل کمیته هایی در این عرصه بودیم.

وی یکی از مشکلات فرهنگی استان را تشتت امر دانست و گفت: متأسفانه شرایط به گونه ای شده که عده ای تنها به دنبال گزارش کار خود هستند. در جنگ روایت به دنبال این بودیم که هر کاری که از سوی حوزویان انجام می شود، باید در کشور بازتاب داشته باشد، نه این که صرفا کاری انجام شده و گزارشی تکمیل شود.

حجت الاسلام جعفر زاده ادامه داد: مسئله مهم دیگر، شنیدن دغدغه های علمای بلاد بود و در نشست های علما نیز این مسئله مورد اهتمام قرار گرفت و نتیجه آن نیز شنیدن نکات و دغدغه های ارزشمند و راهگشا بود.

وی با اشاره به تشکیل اتاق فکر طلاب و فضلای استان و مقیم قم گفت: در این اتاق فکرها، طلاب و فضلای استان و مقیم قم و همچنین افرادی که دارای مسئولیت های اجرایی یا علمی هستند حضور می یابند و مشکلات و مسائل را دنبال می کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل ادامه داد: در کنار این اتاق فکر، تیم های متعدد علمی در کنار اداره تبلیغات قرار دادیم. یکی از اثرات این کار خنثی کردن فتنه های جدایی طلبان و پانترکیسم های ایران در ماجرای جنگ قره باغ بود. وقتی این کار انجام شد، نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و دولتی و غیر دولتی مخالف بودند، ولی جمع فرهیخته ای که در این تیم ها حضور داشتند، این کار را انجام دادند و توفیقات آن شامل حال ما شد.

وی انجام کارهای فرهنگی فاخر را از دیگر فعالیت های اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل دانست و گفت: یکی از این کارها، تحول اجتماعی مسجد محور بود. تشکیل کارگروه تبلیغ در استان از دیگر فعالیت ها بود؛ در عرصه تبلیغ دستگاه ها و نهادهای مختلفی حضور فعال دارند که از ظرفیت های آنها در این مسیر استفاده شده است.

حجت الاسلام جعفرزاده استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی فعال در استان را از دیگر برنامه ها برشمرد و گفت: با بررسی انجام شده، مشاهده شد که در شبکه های اجتماعی کانال های فعال زیادی وجود دارد که برخی از آنها ده ها هزار مخاطب دارند؛ ادمین های آنها را دعوت و از ظرفیت آنها استفاده کردیم. در این عرصه محتواهایی تهیه و از طریق آنها در فضای مجازی منتشر شد و آنها متولی منبرهای مجازی ما شدند.

وی در پایان افزود: با نهادهای مختلف همکاری و تعامل خود را تقویت کردیم که در این راستا با تعاملی که با دانشگاه داشتیم، به دنبال انتشار نشریه فرهنگی و ترویجی سه زبانه بین المللی با قلم جمع طلاب و فضلای اردبیلی هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha