پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست صمیمی آیت الله اعرافی با طلاب و اساتید

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه در نشستی با طلاب، فضلا و نخبگان حوزه علمیه، از دنبال کردن طرح های زیرساختی برای توسعه حوزه های علمیه خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در جمع نخبگان حوزه های علمیه کشور که در مسجد مدرسه معصومیه قم و به شکل محدود حضوری و مجازی با شرکت چند هزار نفر برگزار شد، با اشاره به اهمیت و فضیلت ماه رجب، گفت: اصل ذات و هویت طلبگی و حوزوی در پرتو انوار ماه های رجب، شعبان و رمضان شکل می گیرد و نتیجه آن، تعالی روحی و اخلاقی و معنوی است، که اگر این ممیزات طلبگی  را از ما بستانند، مصداق همان تشبیهات خاص قرآنی در باب علمای سوء می شویم. اگر از درون مایه اخلاق و معرفت و غنای روحی و تعالی معرفتی، تهی شویم داستان ما همین مثال های قرآنی خواهد بود که فرمود:کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً.

بیشتر بخوانید و ببینید:

گزارشی از دل گویه های طلاب نخبه در نشستی صمیمی باآیت الله اعرافی

گزارش تصویری نشست

نباید از فرصت ناب ماه رجب غافل شویم

وی با ذکر این مطلب که ماه رجب، ماه تحول روحی  است، افزود: نباید از فرصت ناب ماه رجب غافل شویم. در همه دعاهای ماه رجب و دعای کوتاه استقبال از  ماه رجب، خط تقویت نگاه توحیدی به جهان و هستی، بسیار برجسته و  زیبا است. امام زین العابدین(ع) در این دعا به زیبایی دریچه های روحانی را به روی ما باز می کند.و به قدرت مطلقه خدا اشاره می کنند"یا من یملک حوائج السائلین" و به علم نافذ خدا اشاره می کنند: و یعلم ضمیر الصامتین" و به مهر خدا اشاره می کنند:"و ایادیک الفاضله و رحمتک الواسعه".

استاد حوزه علمیه گفت: همه نیازهای ما به دست خداوند حل می شود. وقتی امام راحل می فرماید، یک قدم  برای ریاست و هواهای خود برنداشتم و از هیچ چیزی نترسیدم، حجت، ما تمام می شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: خداوند مهربان که دروازه های رجب و مناجات های سحرگاهی را به روی ما گشوده است. و باید از آن بهره ببریم باید کاری کنیم که طلبه ما با سحر و مناجات سحرگاهان انس داشته باشد و اگر خللی در اینکار ایجاد شد، حتما در کار ما هم اشکالی وجود دارد،. اشک و انس با خداوند متعال و دل مشتاق لقای الهی یکی از مهمترین شرایط طلبگی است. باید امام و بزرگان و زندگی آنان را الگوی خود قرار دهیم.

معادلات جهان معاصر در پرتوی اندیشه امام(ره) تغییر کرد

مدیر حوزه های علمیه  با بیان این که فردا، سالروز صدور پیام امام به حوزه و روحانیت است، گفت: امام راحل  سلسله جنبان تحولات بزرگ در حوزه ایران و جهان بود و عالم را تحت تاثیر قرارداد و معادلات جهان معاصر در پرتوی اندیشه امام(ره) تغییر کرد. ایشان در منشور روحانیت که در سوم اسفندماه ۱۳۶۷ صادر شد، به مسایل بسیار مهمی اشاره کردند.

وی در ادامه به  قرائت بخش هایی از منشور روحانیت پرداخت و در محور دیگر از سخن خود،اظهارداشت: طرح های متعددی در حوزه شکل گرفته است که یکی از آنها دانشنامه ای است که تطورات یک صد ساله قم را نشان می دهد. حوزه قم دو راه را پشت سر نهاده است:۱.دوره ۱۵ ساله تاسیس توسط آیت الله حائری ۲.دوره سه سال آیات ثالث ۳.دوره ۲۰ساله آیت الله بروجردی ۴.دوره ۱۵ ساله نهضت توسط امام راحل و با مدیریت و رعایت مراجع عظام ۵.دوره پس از پیروزی در عصر امام  و مراجع پیشین ۶.دوره پس از ارتحال امام(ره) و عصر زعامت مقام معظم رهبری و مراجع حاضر (دامت برکاتهم)،آخرین لیست شهریه آیت الله حائری یزدی حاوی بیش از ۳۰۰ نفر طلبه و استاد است بود، دوران آیت الله بروجردی این رقم به ۵ تا ۶ هزارنفر رسید و پس از ارتحال ایشان فصل نویی در حوزه با دستان امام راحل آغاز شد.و حوزه رشد کمی و کیفی دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در پایان یک سده از حیات حوزه نوین قم هستیم و باید برای سده بعد، جوانان هوشمند و طلاب و اساتید جوان و فاضل ما راه‌های نو بگشایند و گام های جدید بردارند  و آفاق نو  را ایجاد کنند. زمانی که امام راحل در ۴۱ سالگی حیات حوزه، پرچم نهضت را برافراشتند، هرگز شرایط  امروز نبود و حوزه در محاصره و تحت اختناق کامل بود اما امام هوشمند و جمعی از اساتید و طلاب فهیم راهی نو را در جهان آغاز کردند.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: امام راحل در آن زمان کار بزرگ و خارق العاده کردند. به یاد داریم که در آن زمان امام راحل بدون هیچ امکانات آن عظمت را آفرید. هیچ امکاناتی نبود، ولی روح و عظمت امام، همه این هیچ ها و صفرها را به اعداد مبدل کرد. مگر می شد تصور کرد که دنیا در پرتوی نور اسلام و انقلاب اسلامی قرار گیرد و این تغییرات در معادلات عالم رخ دهد.

با الگو از راه امام(ره)باید افق های بلند را رقم بزنیم

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در جریان راهپیمایی های ۵۶ و ۵۷ تهران، چه کسی تصور می کرد که در مقابل آن هجمه ها، ملتی با هدایت امام بایستد و با آن سرعت تحولات را رقم بزند. در آن زمان برخی از آقایان بیان می کردند، مگر می شود حریف این رژیم شد، ولی امام این تحول را ایجاد کرد. امام با امکانات صفر و دست های خالی این عظمت را ایجاد کردند. ما نیز باید افق های بلند آینده را رقم بزنیم.

وی گفت: در چهار سال گذشته راه سختی را برغم کاهش شدید بودجه و منابع مالی و کاهش نیرو سپری کردیم. کار مدیریت حوزه کار بسیار حساس دشواری است و همیشه نقدهای طلاب و اساتید را می شنوم و بهره مبرم. در المصطفی و تجارب پیشین  با چراغ خاموش گام به گام پیش می  رفتیم و به تدریج  طرح ها و کارهای بزرگی شکل گرفت گرچه آن جا هم بخشی از آمال و طرح هامحقق شد، باید با صبوری و دقت و همکاری و هماهنگی برنامه ریزی کرد و به پیش رفت  و در این راه از خداوند متعال مدد می خواهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: ۲۰۰ تا ۳۰۰ طرح در حوزه تدوین شد و در دوران سخت و دشوار مالی برخی از آن در حال اجرا است و همه این ها بدون اضافه شدن نیرویی انجام شد.همه این گام ها گرچه کوچک است، اما تلاش های بی وقفه ادامه دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به سخنان طلاب و فضلای حاضر در جلسه، اظهارکرد: اگر آمال و آرزوها و اسناد بزرگ تولید نمی شد همین دهه، کار انجام شده بزرگ بود، ولی وقتی آن اسناد بزرگ را ملاحظه کنیم طبعا این فعالیت های اجرایی کمتر مهم بشمار می آید، و البته باید شتاب بیشتری داشته باشیم. همه نکاتی که گفته شد درست است و به آنها توجه می شود ولی خادمان شما در محور طراحی اسناد و آفاق حوزه که از مطالبات رهبری است، کارهای بزرگی رقم زده اند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: هیچ کار بزرگی در میدان عمل بدون نگاه بلند و طراحی نقشه جامع به نتیجه نمی رسد. این محور بزرگ، امروز محقق شده است. بر اساس همه خدماتی که پیشینیان انجام داده اند، پایه ای ایجاد شد و امروز حوزه برای اولین گنجی از اسناد راهبردی و ده ها طرح راهبردی در دست دارد و این منظومه اسناد و طرح ها طرح جامع تحول حوزه و فلسفه تحول را در بر دارد.

محورهایی که در محضر رهبر انقلاب نیز مطرح شد، دنبال شده و خواهد شد

وی با اشاره به تاکید اقدام  و عمل در مقطع جدید، گفت: اتصال و ارتباط بنده با حوزویان بسیار گسترده است. سال های  گذشته این جلسه عمومی در بهمن برگزار شد و همه مباحث و نظارت را به اندازه وسع و توان دنبال  پیگیری می شود همان طور که. محورهایی که طلاب عزیز در دیدار رمضانی در محضر رهبر انقلاب مطرح شد، دنبال شده و خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم، افزود: ۱۰۰۰ ایده و طرح در این سالها از طلاب رسیده و ده ها مطالبه بزرگان از جمله رهبر معظم انقلاب جمع آوری شده است و این بانک ایده ها  موجود است و به زودی نرم افزار آن عرضه و بانک ایده ها و طرح های حوزه به زودی منتشر می شود و اتصال طلاب و اساتید و  نخبگان با بانک ایده ها به برقرار و توسعه می ِیابد.

روزانه به ۱۰۰ پیام طلبه ها پاسخ می دهم

آیت الله اعرافی اظهارکرد: سامانه صفیر روزانه بین ۲۰ تا ۱۰۰ مطلب را بازتاب می دهد که عمده آنها را مطالعه می کنم. روزانه حدود ۱۰۰ پیامک حوزویان را پاسخ می دهم و علاوه بر آن در فضای مجازی حضور دارم و روزانه حداقل بیش از ۱۰۰ مطلب را مطالعه می کنم و ملاقات های عمومی  هم برقرار  بود  والبته به خاطر کرونا کمتر شد ولی این ارتباطات از مسیرهای مختلف برقرار است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: پویش سالانه ای در خبرگزاری حوزه انجام می شود  و  امسال حجم قطوری از مطالبات و اظهار نظرها آمده است و بنده هم عرض کردم که نکته ای حذف نشود، مگر آنجا که تعرضی به دیگران انجام شده باشد.محورهای در این پویش بین معاونین تقسیم شده است. در پویش قبلی ۲۸ روز ۵۰ هزار کامنت دریافت شد و در پویش اخیر ظرف ۹ روز، ۵۰۰ هزار کامنت گذاشت شد. مطالبی هم که نسبت به پویش قبلی مطرح شده، بسیار فاخرتر از گذشته است.

وی گفت: در آن پویش برخی پرسیدند،  شما چه اندازه  برای اداره حوزه وقت می گذارید و بنده هم عرض کردم که یک روز همراه من باشید و بیازمایید البته  بازهم باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، افزود: برخی از طلاب به بحث منابع مالی اشاره کردند. در این زمینه چند سال فعالیت شد و دفتری تاسیس گردید و کارهای زیادی انجام شد. حجم بسیار زیاد موقوفات حوزه بدون عواید است. البته بخشی از هزینه های حوزه از جمله تغذیه مدارس و... از محل موقوفات تامین شد. اگر آن مسیر ده سال دنبال شود و موانع برداشته شود، مشکلی برای اداره حوزه نخواهد بردالبته حوزه همواره وام دار مردم بوده است و همچنان خواهد بود.

زمینه توسعه حوزه را فراهم کنیم

آیت الله اعرافی اظهارکرد: چند کار بزرگ دیگر در این زمینه شروع شده است ، در آینده نتایج خوبی خواهدداشت. در این دوره به دنبال پایه ریزی زیرساخت های اساسی هستیم که زمینه توسعه حوزه را فر اهم می آورد.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در حوزه علمیه چرخه ورودی و خروجی درستی با رعایت شئونات حوزوی لازم است تعریف شود. طرح هدفمندی مزایا و خدمات و شهریه از جمله طرح های مهم است که باید دنبال شود. ضمن ضرورت حفظ  شهریه عمومی باید مزایای مناسب و در حد متوسط برای چهار گروه محصل در زمان تحصیل ، استاد، محقق و مبلغ تعریف و تامین شود و طرح آن تهیه و تصویب شده است.

وی گفت: نگاه ما در طرح ها و برنامه فقط قم نیست و تمام کشور و حتی در مواردی نهادهای دیگر حوزوی و از جمله حوزه علمیه خواهران را نیز شامل می شود.  بحمدالله با عنایت  رهبری معظم و بر اساس طرح هدفمندی طرح تکریم اساتید برای  ۱۷ هزار استاد حوزه در سراسر کشور آغاز شد و در حال ارتقا است و در آن شاخص هایی چون پیشرفت و تحقیقات استاد و افزایش دیده شده است.

طرح های استاد محور و نخبه پرور در حوزه دنبال می شود

وی  افزود: طرح های گوناگون در حوزه دنبال می شود. این طرح ها گرچه  برخی نیز آن را غیر ملموس بدانند ولی آرام آرام حوزه را در بر می گیرد. در حوزه نخبگان، اشکالاتی وجود دارد، ولی قطعا حوزه در این امر متوقف نبوده است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: طرح آمایش حوزه نیز دنبال می شود که در این طرح آمایش کارهای بزرگی در دست انجام است. همکاری با وزارت آموزش و پرورش و ساماندهی حضور طلاب در مدارس از جمله کارهای مهمی است که باید دنبال شود. ده ها برنامه جدید نیز در این زمینه دنبال شده است.

مدیر حوزه های علمیه در این مراسم، از همه نهاد های عالی حوزوی از جمله جامعه مدرسین، شورای عالی، مرکز مدیریت، مرکز خدمات حوزه های علمیه، جامعه الزهرا، جامعه المصطفی، حوزه علمیه خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و همه کسانی که با همدلی و همراهی مدیریت حوزه را برای پیشبرد اهداف عالی حوزه های علمیه صمیمانه یاری کرده اند و همراه بوده اند تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • FR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    2 1
    وعده الکی
  • محمدرضا بابائی زرین کلائی IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    1 0
    سلام و خداقوت به شما فعالین رسانه ای و جناب آقای اعرافی. ءان شاءالله که موفق باشید و در پناه خدا.