جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست صمیمی آیت الله اعرافی با طلاب و اساتید

حوزه/ جمعی از طلاب نخبه حوزه های علمیه کشور به ذکر مباحث خود با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،نشست صمیمی جمعی از طلاب نخبه حوزه های علمیه کشور به شکل مجازی و حضوری با آیت الله اعرافی در سالن اجتماعات دفتر مدیر حوزه برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در این مراسم که پس از نماز مغرب و عشای شنبه شب، دوم اسفند  برگزار گردید، ۱۰ تن از طلاب حوزه علمیه قم و استان های مختلف کشور از جمله بوشهر، گلستان و زنجان به صورت حضوری و مجازی به ذکر مباحث مختلف پرداختند.

بیشتر بخوانید:

آیت الله اعرافی: روزانه حداقل به ۱۰۰ پیام طلبه ها پاسخ می دهم

گزارش تصویری نشست

شرح مباحث مطروحه طلاب به شرح زیر است.

حجت الاسلام سیادت:

نقش آفرینی های طلاب در جامعه سرنوشت ساز است و اگر طلبه ای از آینده خود و استعدادها و نیازها و شرایط جامعه و همچنین رسالت های حوزوی آگاهی نداشته باشد نمی تواند در آینده موفق باشد. مدیران حوزه باید این مساله را برای همه تبیین کنند.سوق دادن طلاب به سمت آمادگی های کامل برای انجام ماموریت ها، می تواند انگیزه های طلاب را برای موفقیت هرچه بیشتر کمک کند.

سرایت آفت آموزش محور، نقش مهم طلبه پروری را در حوزه کمرنگ کرده، گاهی خود طلبه متوجه نیازمندی خود نیست و در مواردی نیز محدودیت فرصت اساتید اجازه بهره برداری از حوزه را نمی دهد. باید سنت اصیل طلبه  پروری در حوزه توسعه یابد.

حجت الاسلام گرامی:

پیگیری طرح اندیشه امامین انقلاب از جمله مهمترین نیازمندی های حوزویان است. تشکیل نظام جامع اشتغال و به کار گیری طلاب از نکات مهم و نیازمندی های مهم امروز است.شناسایی و تربیت نخبگان حوزوی با هدف تولید نظریه های اسلامی و ایجاد ارتباط علمی بین نخبگان علمی و دانشگاهی برای دست یابی به این هدف از دیگر نیازهای امروز حوزه است.نباید به شکلی باشد که کسی بدون طی کردن مقدمات به کرسی های درس در حوزه دست یابند.

ناصر عزیزی:

در آستانه سالروز صدور منشور روحانیت، این نشست برگزار شده است که بسیار ارزشمند است. در این دوران حوزه علمیه در حال یک نبرد تمدنی است که باید فرهنگ ساز نیز باشد. طلبه مطلوب با سه عنصر، علم، تقوا و بصیرت باید بتواند در افق ساخت یک تمدن مطلوب ایفای نقش کند. همه ما به افتخارات و دستاوردهای حوزه واقفیم و به آن هم افتخار می کنیم، ولی در اینجا بخش تلخ قصه آن است که آن طلبه ای که باید جهانی بیندیشد و در آن سطح به ایفای نقش کارآمد بپردازد، دچارسردرگمی شده است.

امروزه با حقایقی تلخ مواجه هستیم.آسیب هایی که طلاب از کف حوزه داریم به حدی است که فرصت بیان آنها در این فرصت نیست.  ضعف معنویت از مهمترین آسیب های حوزه است. که در بحث مدیریتی و هم مجموعه طلاب دغدغه مند باید به آن توجه زیاد شود. آنچنان که در زمینه تحول دروس حوزه دغدغه مند هستیم، آیا برای نماز شب های حوزویان هم دغدغه داریم؟

گزارشی از دل گویه های طلاب نخبه در نشستی صمیمی باآیت الله اعرافی


گویی مدیران حوزه به حدی که برای اسناد بالادستی حوزه تلاش می کنند به وضعیت امروز حوزه توجه ندارند و پس از ۴ سال طلاب تفاوت چندانی حس نمی کنند. یا سابقه درخشان شما در المصطفی اجازه نمی دهد که این پیشرفت حس شود.گویی مدیران حوزه با جوانان کف حوزه ارتباطی ندارند و مشکلات هویتی و علمی و تربیتی طلاب راهی برای دیده شدن مدیران ندارد.

مدیران مدارس سطح باید به دست اساتید و مدیران علمی و اخلاقی باشد ما به مدیر تنها احتیاج نداریم، بلکه نیازمند یک مربی به تمام معنی هستیم. اگر یک محیط تربیتی ایجاد شد نیازمندی های طلاب نیز از بین خواهد رفت.

حجت الاسلام سید عبدالوهاب بنی کریم(استان گلستان):

طلاب در ۴ سال اخیر تحولات عظیمی را به چشم دیده اند و بنده قائلم که حوزه در این مدت رشد چشمگیری بخصوص در استان ها داشته است.۴ ساله دوم مدیریت حوزه، ۴ ساله اقدام عمل است و همه طلاب منتظر توسعه و رشد حوزه هستیم. تمرکز زدایی و واسپاری مراتب حوزوی به حوزه های علمیه کار خوبی بود، ولی مباحثی چون صدور حکم باید تسریع یابد. باید کاری انجام شود که مدرک تحصیلی هم نیز در استان ها اعطا شود.

گزارشی از دل گویه های طلاب نخبه در نشستی صمیمی باآیت الله اعرافی

با توجه به مشکلات عظیم معیشتی طلاب نیازمند آن هستند که بیشتر کمک کنند نه اینکه شهریه درس خارج هم قطع شود.به دلیل مشکلات معیشتی امروز آسیب های زیادی در حوزه ایجاد شده است. مثلا یکی از طلاب به جای حضور در مباحثات علمی برای امرار معاش خانواده، در باغ های مردم نگهبانی می دهد.

امروزه نخبگان حوزوی با مشکلات زیادی از جمله مسکن مواجه هستند. اگر امکانات استانی هم به خصوص در بخش مسکن تامین شود بسیاری از اساتید و نخبگان حوزوی در شهر خود می مانند.بسیاری از حوزویان در استان ها، دارای استعدادهای درخشانی هستند ولی متاسفانه نظام حمایتی خوبی در این زمینه وجود ندارد.

از دیگر مسایل مهم که باید مدیران حوزه به آن توجه داشته باشند ،مسایلی چون مساله ازدواج و طلاق حوزویان است که مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

حجت الاسلام محمدی:

نشست های این چنینی در حوزه باید ارتقا یابد. نشست های صمیمی هم نیازمند صمیمیت بیشتری است. باید فضای طلبگی در بستر حوزه توسعه یابد.

مدیران حوزه باید در حجره های طلاب حضور یابند و از حال و احوال آنها مطلع باشند. آیت الله جوادی آملی گفتند: چگونه مرحوم شیخ طوسی ها در حوزه ما ماندند؟ باید این موارد را ببینیم و آن را به کار بگیریم. سوال ما این است که حوزه ما، برای حفظ نخبگان حوزه چه کرده است و آیا نخبگان حوزه از حوزه خارج نمی شوند؟ آیا خروج یک حوزه نخبه از حوزه، مثل برجام یک خسارت محض نیست؟

گزارش دهی مشکلات ما را حل نمی کند. باید بنشینیم و مشکلات را حل کنیم. چرا همیشه می گویید که پول و بودجه نداریم ولی همه مشکلات ما بودجه نیست؟ چرا باید مجوزهای سربازی بسوزد و آن را به نخبگان ندهیم؟،متاسفانه در حوزه همه جزیره ای عمل می کنند که از جمله آنها می توان به امور اساتید و.... اشاره کرد.

اخذ مجوز تدریس دروس معارف در دانشگاه هم از نکات بسیار مهم است. امور نخبگان باید این موارد را رصد کند.

هویت بخشی به نخبگان در مجامع علمی هم از امور بسیار مهم است. می گویند به طلاب نگویید دکتر! شما باید وجهه ای به حوزویان بدهید که دکترا هم نداشته باشید. بسیاری از دروس سطح پایین تر حوزه جزو بالاترین دروس دکتری هستند.

باید مدارک حوزوی قوی بدهید تا دانشگاه در مقابل دروس حوزوی زانو بزند. اگر گروه های علمی و هیئت های علمی درحوزه شکل نگیرد نخبگان فعلی حوزه هم از حوزه خواهند رفت.

گزارشی از دل گویه های طلاب نخبه در نشستی صمیمی باآیت الله اعرافی

محمد شوندی:

برنامه های منسجم تر و بهتری برای پذیرش طلاب باید ایجاد شود.آیانباید حوزه برنامه بهتری برای جذب اساتید سطح داشته باشد؟ آیا نباید شرایط به شکلی باشد که رابطه طلاب و اساتید، رابطه پدر و فرزندی باشد؟ اساتید ناچار هستند چند کلاس درس در مدارس دیگر را هم بگیرند و به همین دلیل جدایی طلاب از اساتید پدید می آید.

بارها شنیده ایم که محیط علمی قم به اقیانوس تشبیه شده است. مدیریت حوزه چه برنامه ای برای پیمودن طلاب از این اقیانوس متاطم دارد؟ بهترین کار این است که از نظرات اساتید و طلاب در کرسی های آزاد اندیشی استفاده کنیم. شاید طلاب در ابتدا با تشتت نیز مواجه شوند ولی در ادامه خود را مفید می یابد و دچار ناامیدی نمی شود.

چرا مسایل مهمی چون مباحث ولایت فقهی، قانون حجاب، جایگاه عقل در استنباط و... در حوزه بحث نمی شود.امروزه مهمترین تلاش های دشمنان برای از بین بردن کشور، به سمت رسانه رفته است و در این بین باید سامانه های جهادی در مدارس شکل گیرد.تربیت مدیران اخلاقی و علمی در حوزه و همچنین توسعه نشریات علمی مدارس از جمله کارهایی است که به رشد حوزه می انجامد.

حجت الاسلام منصور غفاری:

اساتید و طلاب دو رکن مهم حوزه های علمیه هستند. رشد و بالندگی طلاب وابسته به اساتید مهذب و متخلق و دانشمند است.به نظر می رسد که باید در دو محور اساسی از جمله ارزشیابی میدانی و مبتنی بر عملکرد نسبت به اساتید و مدیران موجود و تلاش برای تکمیل مهارت ها و جلوگیری از ادامه یافتن روندهای موجود به خصوص در حوزه مقدماتی و همچنین تلاش برای جذب نخبگان حوزه و به کارگیری آنها کار کرد. امروزه با گسترده شدن زمینه های نقش آفرینی حوزویان، ضرورت شکل گرفتن یک سامانه جامع بیش از گذشته حس می شود. در این رابطه باید سامانه جامع نظارت و ارزیابی طلاب به شکل قوی تر شکل گیرد و لحظه به لحظه روند آموزش و رشد طلاب را رصد کنیم.

ایجاد هماهنگی و هم افزایی و ارتباط مراکز حوزوی و غیر حوزوی مرتبط به علوم حوزوی به جهت پرهیز از موازی کاری از جمله نیازهای امروز حوزه است.لزوم انجام تحول گسترده در برخی از کتب و آموزش های ضروری به طلاب از دیگر نیازهای حوزه است. امروزه گویا طلاب رادر کف حوزه رها کرده ایم و هیچگاه کسی از ما سوال نکرده  که چه می کنید و برای آینده خود چه برنامه ای دارید؟

اگر چه جایگاه علوم حوزوی در جایگاه بلندی قرار دارد ولی نباید دچار آفت علم زدگی شویم و نقش اخلاق را کم رنگ کنیم. باید تلاش بیشتری برای توسعه اخلاق و معنویت داشته باشیم.

گزارشی از دل گویه های طلاب نخبه در نشستی صمیمی باآیت الله اعرافی

حجت الاسلام علیزاده:

اقدامات مثبت بسیاری در حوزه های علمیه در ۴ سال گذشته شکل گرفته است از جمله برگزاری نشست های هم افزایی، تحول در حوزه مدیران حوزوی و جوانگرایی، سازماندهی گروه های جهادی و تبلیغی، تمرکز تشکیلات حوزه، تکریم اساتید و... . برخی از کارهای زمین مانده حوزه نیز شامل کرسی های آزاد اندیشی است که مورد تاکید امام علی(ع) است. باید بدانیم که در زمینه ترویج انقلاب اسلامی نیازمند این مساله مهم فراموش شده هستیم.

چگونه می توانیم با نگاه سطحی و گذرا از حذف کرسی های آزاد اندیشی بگذریم در حالی که رهبر انقلاب بارها روی این مساله تاکید دارند. ایشان گفتند: چرا این کرسی ها در قم برگزار نمی شود.

اسلامی سازی علوم انسانی از جمله مهمترین کارهایی است که باید در حوزه انجام شود.طلاب نظریه پردازان این انقلاب هستند که باید این نقش مهم را از طلاب درخواست کرد. آیا حوزه توانسته است چنین طلابی را تربیت کند؟ یعنی آیا کسانی را تربیت کرده ایم که اقتصاد لیبرالی را شکست داده و اقتصاد اسلامی را حاکم کند؟

حوزه انقلاب حوزه انفعالی نیست و باید قوی تر از این مساله عمل کند. رهبری انقلاب در این سالها ۳۱ مرتبه به این مساله پرداخته اند. ایشان روی مساله تحول علوم انسانی توجه داشتند. رهبری معظم می فرمایند که این علوم انسانی غربی باعث می شود که نگاه دانشجویان و طلاب ما به این مسایل را غیر اسلامی کند. ایشان روی این مساله تاکید خاص دارند که مدیران حوزوی باید با وحدت حوزه و دانشگاه و پیگیری مباحث فقه مضاف و دغدغه مند بار آوردن طلاب به این سمت حرکت کنند، در سالهای اخیر شاهد بی انگیزه شدن حوزویان به سمت امور تهذیبی هستیم که باید در این زمینه ریشه یابی قوی تری انجام داد. معیشت طلاب در وضعیت بغرنجی قرار دارد و یک طلبه حوزوی پس از ۱۵ سال تحصیل در حد اقل معاش دارد. احیای موقوفات حوزه و کسب درآمد از این طریق، فعالیت اقتصادی در موارد مجاز از جمله اموری است که می تواند به افزایش قدرت مالی حوزه کمک کند.

حجت الاسلام صحبت لو(زنجان):

حوزه های علمیه ما از ظرفیت عالی نیروی انسانی برخوردار هستند، برخی از طلاب در رشته های هنری فعالیت گسترده ای دارند ولی نیازمند حمایت هستند. تحکیم جامعه امام مدرسه بسیار مهم است. حق القدم طلاب هم بسیار مهم است و باید با کرامت باشد. حوزه های علمیه در زنجان متاسفانه از نظر فضای کلاسی و کتابخانه ای چندان مجهز نیستند و باید حمایت شوند.

باید فضایی فراهم شود که طلاب بتوانند از اسلوب های جدید آموزشی بهره مند شوند.احیای موقوفات حوزوی باید دنبال شود. حوزه های علمیه دارای منابع فراوانی هستند ولی نباید در حداقل های خود بمانند.

گفتنی است: در پایان این مراسم، آیت الله اعرافی به ذکر مباحثی پیرامون مطالب مطرح شده پرداخت.

گزارشی از دل گویه های طلاب نخبه در نشستی صمیمی باآیت الله اعرافی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ع IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    اینها که همه اش تعریف از مدیریت بود