پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
معصومه ظهیری

حوزه/ معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت: مهمترین علت نفوذ امام جواد(ع) در قلب ها احاطه علمی و خیر و برکت ایشان بود که باعث محبوبیت ایشان شد.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسبت سالروز میلاد امام جواد الائمه (ع) اظهار داشت: بعد از مرگ مامون حکوت عباسی رو به افول گذاشت و در آن زمان معتصم به دنبال اثبات حکومت خویش بود از این رو مناظرات علمی مختلفی برگزار کرد.
وی افزود: امام جواد(ع) که از علم الهی برخوردار بود و از روش تفسیر قرآن به قرآن استفاده می کرد در این باره نقل شده است که یک روز «ابن ابی دُؤاد» از مجلس معتصم بازگشت و گفت: شخصی به سرقت اعتراف کرد و از خلیفه (معتصم) خواست که با اجرای کیفر الهی او را پاک سازد. خلیفه همه فقها را گرد آورد و محمد بن علی را نیز فرا خواند و از ما پرسید: دست دزد از کجا باید قطع شود؟ من گفتم: از مچ دست. گفت: دلیل آن چیست؟ گفتم: چون منظور از دست در آیه تیمم: «فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَاَیْدِیْکُمْ؛ صورت و دستهایتان را مسح کنید» تا مچ دست است.
این مقام حوزوی ادامه داد: گروهی از فقها در این مطلب با من موافق بودند و می‌گفتند: دست دزد باید از مچ قطع شود، ولی گروهی دیگر گفتند: لازم است از آرنج قطع شود، و چون معتصم دلیل آن را پرسید، گفتند: منظور از دست در آیه وضو: «فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَاَیْدِیَکُمْ اًّلیَ الْمَرافِقِ؛ صورتها و دستهایتان را تا آرنج بشویید» تا آرنج است.  معتصم رو امام جواد کرد و پرسید: نظر شما در این مسئله چیست؟ گفت: اینها در اشتباهند، زیرا فقط انگشتان دزد باید قطع شود و بقیه دست باید باقی بماند. معتصم گفت: به چه دلیل؟گفت: زیرا رسول خدا(ص) فرمود: سجده بر هفت عضو بدن تحقق می‌پذیرد: صورت، دو کف دست، دو سر زانو، و دو پا. بنابراین اگر دست دزد از مچ یا آرنج قطع شود، دستی برای او نمی‌ماند تا سجده نماز را به جا آورد، و نیز خدای متعال می ‌فرماید: «وَ أَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا؛‌ سجده گاه‌ها از آن خداست، پس هیچ کسی را همراه با خدا مخوانید» و آنچه برای خداست، قطع نمی‌شود.
ظهیری بیان داشت: امام جواد(ع) با اینکه در جوانی دارای چنین علم و منزلتی بود همیشه نسبت به مردم و اطرافیان متواضع و فروتن بود و این مهربانی و علم ایشان بود که اطرافیان را جذب می کرد.
وی با بیان اینکه دوران امامت و زندگانی امام جواد(ع) بسیار کوتاه بود گفت: امام جواد(ع) در سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه به دنیا آمد ایشان در هشت سالگی به مقام امامت رسید ، ۱۷ سال امامت کرد و در ۲۵ سالگی به شهادت رسید.
معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران اضافه کرد: دوران کوتاه امامتش باعث شد حکومت به ایشان حساس شود از این طریق با نفوذ در خانواده ایشان، این امام بزرگوار را به شهادت برسانند.
وی با اشاره به اینکه امام جواد(ع) سریر امامت را ادامه داد گفت: ایشان حلقه اتصال امامت بودند و باعث شد تا بسیاری از مردم شیعه ۱۲ امامی شوند.
ظهیری ابراز داشت: واقِفیه گروهی از شیعیان بودند که بر امامت امام موسی کاظم(ع) توقف کردند، از اعتراف به امامت امام رضا(ع) سرباز زدند و معتقد بودند که امام کاظم(ع)، مهدی موعود است که در غیبت به سر می‌برد و رجعت خواهد کرد اما کسانی که امام جواد(ع) را پذیرفتند ۱۲ امامی شدند.
وی با بیان اینکه مامون درصدد بود تا مدینه را از وجود امام خالی کند گفت: مامون خلیفه عباسی تلاش کرد تا مدینه را خالی از کرسی امامت کند از این رو امام رضا(ع) پدر ایشان را به مرو برد در حالی که مدینه از امامت خالی نشد.
معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت: یکی از القاب امام محمد تقی(ع) جواد است ایشان محضر جود و بخشش هستند و روایت های متعددی در این باره از ایشان نقل شده است.
وی با تاکید و توجه به جایگاه امامان معصوم گفت: اهتمام به این امر باعث فهم بیشتر دین می شود چیزی که امروز جامعه ما نیاز به آن دارد الگو گیری از چنین شخصیت هایی است تا با توجه به سیره آنان فروتنی و وحدت در جامعه نهادینه شود.
 ظهیری یادآوری کرد: فصل بندگی در ماه های رجب، شعبان و رمضان و توجه به سیره معصومان انسان را در رسیدن به وحدت در جامعه و توسل به ائمه معصومان کمک می کند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha