جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ضمیری

حوزه/ رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم گفت: دشمن‌شناسی و استکبارستیزی یکی از خصوصیات ذاتی انقلاب است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا ضمیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت حوزه انقلابی در گام دوم انقلاب اظهار داشت: رهبر انقلاب در سال‌های اخیر بر روی این مهم تأکید فراوانی داشتند که نشان می‌دهند در این زمینه ایشان دغدغه دارند.

وی ادامه داد: این دغدغه‌ها به‌این‌علت است که یک زمانی رخ ندهد که حوزه‌های علمیه در دفاع از ارزش‌های انقلاب تهی شوند و در قبال انقلاب جنبه بی‌تفاوتی به خودش بگیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ضمیری با اشاره به شاخصه‌های ایجابی و سلبی حوزه‌های انقلابی افزود: حوزه‌های علمیه و روحانیون ابتدا باید احساس مسئولیت اجتماعی بکنند و نسبت به این مسائل فعال بوده و مسائل جامعه را مسائل خودشان بدانند.

وی تأکید کرد: نباید این‌گونه باشد که حوزه‌های علمیه صرفاً به موضوعات علمی توجه داشته و تحولات جامعه نیز سیر خودش را داشته باشد.
استاد سطح عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید از دستاورد حوزه‌ها که بحث ولایت مطلقه فقیه است حمایت کنند و از این اندیشه پاسداری کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر این دفع شبهات بکنند و کتاب‌هایی نیز برای سطوح مختلف جامعه تدوین کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ضمیری تصریح کرد: برای همه، ابعاد این اندیشه را درست ترسیم کنند و جوانان را در هر نسلی اقناع کنند.
وی افزود: علاوه بر این یک حمایت عملی نیز از ولایت و اندیشه‌های او داشته باشند و علاوه بر این، این اندیشه‌ها ترویج و در حوزه‌های علمیه بکار برده شود.

دشمن‌شناسی و استکبارستیزی یکی از خصوصیات ذاتی انقلاب ما است

استاد سطح عالی حوزه‌های علمیه به شاخصه‌ای دیگری اشاره کرد و گفت: دشمن‌شناسی و استکبارستیزی یکی از خصوصیات ذاتی انقلاب ما است از همان ابتدا انقلاب اسلامی با این شعار آمد یعنی این‌که اسلام باید محور تحولات جامعه باشد.

وی تأکید کرد: بنابراین اتکای به شرق و غرب ممنوع است البته این به این معنا نیست که ما تعامل با شرق و غرب نداشته باشیم بلکه وابستگی و خوش‌بینی جایی در اندیشه‌ها و ارزش‌های انقلاب ندارد.

رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم دشمنی با استکبار جهانی را موردتوجه قرارداد و گفت: رهبر کبیر انقلاب می‌فرمودند: رابطه‌ای ما با آمریکا و استکبار جهانی به‌مانند رابطه گرگ‌ومیش است و از ما به‌عنوان یک طعمه استفاده می‌کنند، این است که نباید با استکبار کنار آمد.

وی ادامه داد: گام بعدی دفاع از آموزه‌های دینی و پاسخ به شبهات دینی است که حوزه انقلابی باید به آن عمل کند، یک حوزه انقلابی حوزه‌ای است که هر شبهه‌ای که به مبانی دینی وارد می‌شود را با استدلال و منطق پاسخ دهد.

پرهیز از سکولاریسم و جدا انگاری دین از سیاست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ضمیری ابراز داشت: پرهیز از سکولاریسم و جدا انگاری دین از سیاست دیگر خصوصیت حوزه انقلابی است و نباید از سیاست دلسرد شوند همان‌طوری که مرحوم مدرس فرمودند سیاست ما عین دیانت و دیانت ما عین سیاست ما است باید این مهم را در نظر داشته باشیم.

حضور فعال در صحنه‌های انقلاب اسلامی

وی افزود: حضور فعال در صحنه‌های انقلاب اسلامی است که در واقع یکی دیگر از وظایف حوزه‌های انقلابی است، در کنار این مهم اعلام وفاداری به‌نظام و بیعت اجتماعی با ولایت نیز از ثمرات حضور در صحنه‌های انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ضمیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان داشت: مشارکت سیاسی در عرصه انتخابات و همچنین نصیحت، هدایت روحانیون منحرف از دیگر وظایف طلاب و روحانیون انقلابی است.

وی ادامه داد: علاوه بر این تعامل حوزویان با نظام اسلامی نیز باید موردتوجه قرار بگیرد، این نظام هدیه‌ای بسیار ارزشمندی است که به نسل حاضر سپرده شده است و حوزه نباید از نظام اسلامی فاصله بگیرد.

رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم بیان داشت: شناسایی نیازهای فکری نظام و پاسخ به آن‌ها باید همواره موردتوجه حوزه‌های علمیه باشد.

حوزه‌های علمیه بر عملکرد مسئولان نظارت داشته باشند

وی نظارت و کنترل داشتن بر مسئولان نیز از دیگر وظایف حوزه‌های علمیه برشمرد و ابراز داشت: مردم این انتظار را دارند که حوزه‌های علمیه بر عملکرد مسئولان نظارت داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ضمیری بیان داشت: تربیت نیروهای مؤمن و انقلابی برای خدمت‌رسانی در سطوح مختلف نیز از دیگر وظایف حوزه‌های انقلابی است و در کنار این موضوع بصیرت و روشن‌بینی و تحلیل روزآمد است که باید در بین طلاب و روحانیون انقلابی وجود داشته باشد.

انقلاب اسلامی نیاز به عمار دارد

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی نیاز به عمار دارد، افزود: در این مسیر می‌توان به آیت‌الله مصباح یزدی اشاره کرد که یک پدیده‌ای برای انقلاب بود و طلاب باید با تاسی از ایشان این راه را ادامه بدهند.

رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم بیان داشت: حضور در بین مردم در زمان‌های بحرانی از دیگر خصوصیت‌های حوزه انقلابی است اتفاقی که در بحران‌هایی مانند سیل زلزله و کرونا به‌خوبی دیده شد و طلاب جهادی در میدان عمل حاضر شدند.

وی خواستار ارتقای بینش طلاب در مسائل سیاسی کشور و بین‌الملل شد و گفت: باید روحانیت مسائل جامعه و بین‌الملل را بشناسد و به‌خوبی تحلیل کند

رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم با بیان این‌که پایبندی به استقلال نظام موضوع دیگری است که باید موردتوجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در این میان وحدت و جذب حداکثری نیز از دیگر خصوصیت‌های حوزه‌های انقلابی است.

وی بیان داشت: ترویج اندیشه‌های امامین انقلاب در حوزه‌های علمیه باید موردتوجه قرار گیرد تا حوزه در مسیر انقلاب گام بردارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ضمیری عدم دل بستن به مادیات را دیگر شاخصه‌ای حوزه انقلابی دانست و گفت: هرگونه تجمل می‌تواند راه را برای راحت‌طلبی و مادی‌گرایی هموار می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: نکته آخر در خصوص حوزه انقلابی مبارزه با جریان‌های انحرافی در حوزه است که باید موردتوجه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha