شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دکتر سید علی حسینی

حوزه/ یکی از سخنرانان همایش بین المللی جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت گفت: پروفسور کامپانینی اسلام شناس و فیلسوف فقید ایتالیایی معتقد بود که جامعه غربی بر اساس ریا و دروغین برپا شده و غربی ها ظاهرِ صلح دارند و دائما در حال جنگجویی و جنگ هستند و ریشه تروریسم و اسلام هراسی را در آنجا باید پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،دکتر سید علی حسینی ارائه دهنده مقاله پرفسور کامپانینی، اسلام شناس و فیلسوف ایتالیایی در افتتاحیه همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» که به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با ارائه زندگی نامه پرفسور ماسیمو کامپانینی، اظهار داشت: پرفسور ماسیمو کامپانینی اسلام شناس و فیلسوف ایتالیایی در میلان ایتایلا متولد شدند و در سن ۶۳ سالگی در اثر حمله قبلی در منزل خودشان درگذشت؛ ایشان بیش از ۴۰ کتاب در حوزه های تاریخ معاصر کشورهای عرب و تاریخ اسلام و ... را نوشت و در پیش نشست های همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» شرکت کرد.

وی افزود: این سلسله پیش نشست ها در راستای این همایش در شهرهای میلان روم و پالرموی ایتالیا و ... انجام شد و مرحور کامپانینی در این پیش نشست ها شرکت کردند و بنا بود یکی از سخنرانان این همایش باشند ولی اجل این اجازه را نداد و با توجه به اینکه بنده از نزدیک پرفسور را می شناختم مقرر شد بنده مقاله ایشان را ارائه کنم.

وی گفت: پرفسور ماسیمو کامپانینی اسلام شناس و فیلسوف ایتالیایی در میلان ایتالیا متولد شدند و در سن ۶۳ سالگی در اثر حمله قبلی در منزل خودشان درگذشت؛ ایشان بیش از ۴۰ کتاب در حوزه های تاریخ معاصر کشورهای عرب و تاریخ اسلام و ... را نوشت و عضو هیئت تحریریه فصلنامه اورینت ایتالیا و عضو هیئت تحریریه مجله سیاست و دین بود.

ارائه کننده مقاله پرفسور کامپانینی تصریح کرد: مرحوم کامپانینی استاد اندیشه و فلسفه در سال ۱۹۷۷ در دانشگاه دولتی میلان فارغ التحصل شد و سپس در سال ۱۹۸۴ در بخش لومباردی ایتالیا در مؤسسه ایتالیایی خاورمیانه و خاور دور به زبان عربی فارغ التحصیل و سپس در رشته‌های مختلف سنت و قرآن؛ تاریخ معاصر خاورمیانه؛ اندیشه سیاسی و سنت فلسفی مسلمانان متخصص شد.

وی افزود: پروفسور کامپانینی در بسیاری از دانشگاه‌های بین المللی و مهم تدریس داشتند و بنده ایشان را از نزدیک می شناختم و بیشتر در صحبت هایی که می کردیم ایشان می گفتند احساس راحتی در این جامعه که زندگی می کنم، ندارم، چون بر اساس ریا و دروغین برپا شده و غربی ها ظاهرِ صلح دارند و دائما در حال جنگجویی و جنگ هستند و ریشه تروریسم و اسلام هراسی را در اینجا  باید پیدا کرد.

دکتر حسینی اظهار داشت: پرفسور کامپانینی چندین بار برای کمک به ما مسلمانان و مراکز اسلامی جهت از بین بردن تصویر کلیشه‌ای از یک اسلام خشن و ارتجاع، در کنفرانس‌ها، نشست‌ها و همایش ها شرکت کرد.

وی گفت: در گفت و گوهایی که با ایشان داشتم در مورد آشنایی با قرآن گفت که در سفر مصر با قرآن آشنا شدم و شروع به حفظ کردم و انگیزه ای ایجاد شد تا زبان عربی را یاد بگیرم و مطالعه قرآن به بنده ایده ای برای خداشناسی به دور از اطاعت کورکورانه بود و بعدا بخشی از مطالعات خودم را به تاریخ ادبیات عربی پرداختم و اولین کتابم مربوط به تفسیر و ترجمه سوره کهف بود.

ارائه دهنده مقاله پرفسور کامپانینی تصریح کرد: پرفسور معتقد بود که اگر می خواهید دیگری را درک کنید باید سعی کنید همانطور که دیگری فکر می کند، فکر کنید و بعد از آشنایی با قرآن ترجیح داد اسلام را از نگاه دیگری بشناسد نه مستشرقان و از نظر علمی به اسلام نگاه کند.

وی افزود: پرفسور کامپانینی در مورد انقلاب اسلامی گفتند که در دهه ۸۰ میلادی مبارزه برای آزادی جهان سوم از امپریالیسم اروپا و آمریکا به من انگیزه داد برای شناخت اسلام؛ تاریخ اسلامی را مطالعه کنم.

دکتر حسینی اظهار داشت: پرفسور کامپانینی حضور سیاست در دین و بالعکس را لازم می دانست و بیش از ۴۰ اثر از خودش بجا گذاشته که به زبان های عربی و انگلیسی ترجمه شده و هیچ اثری از ایشان به فارسی منتشر نشد و تنها یک مقاله اسلام شناسی به فارسی منتشر شده است.

وی گفت: بنده پیشنهاد می کنم که برخی از آثار پرفسور کامپانینی به کمک پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی ترجمه و به چاپ برسد و ایشان برای مراکز اسلامی و مسلمانان یک بازویی بود و برای از بین بردن تصویر کلیشه‌ای از یک اسلام خشن و ارتجاع تلاش کردند.

موضوع مقاله پروفسور کامپانینی "الهیات علیه فلسفه و بررسی در علم جاودانگی نفس" بود که دکتر سید علی حسینی خلاصه ای از آن را در این همایش ارائه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha