پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اندیشہ ھای کلامی شیخ طوسی

حوزه/ از آنجا که تمدن نمود ظاهری و عینی فرهنگ‌هاست؛ لذا انطباق با مظاهر اسلامی از شاخصه‌های تمدن اسلامی بوده، کشور را در مسیر پیشرفت همه جانبه علمی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و... قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، روح الله حمیدی از پژوهشگران برگزیده بیست و دومین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی، امروز در مراسم اختتامیه آن که در قم برگزار شد، موضوع پیشران‌های تمدن نوین اسلامی را بررسی نمود.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن بررسی برجسته ترین پیشران های تمدنی، به تفاوت تمدن اسلامی با تمدن‌های دیگر بشری اشاره نمود زوال ناپذیری تمدن اسلامی را مهمترین ویژگی آن دانست و ابراز داشت: شکل گیری تمدن نوین اسلامی قطعا مقدمه ای برای ظهور آخرین منجی عالم بشریت خواهد بود.

پژوهشگر المصطفی در ادامه ضمن واژه شناسی تمدن، بهره گیری از آموزه ها و احکام اسلامی را از برجسته ترین ممیزات تمدن اسلامی برشمرد و اذعان داشت: از آنجا که تمدن نمود ظاهری و عینی فرهنگ‌هاست؛ لذا انطباق با مظاهر اسلامی از شاخصه‌های تمدن اسلامی بوده، کشور را در مسیر پیشرفت همه جانبه علمی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و .... قرار می دهد.

مولفه های تمدن سازی از دیگر موضوعاتی بود که سخنران نشست ضمن بررسی آن، اصول مشترک اسلامی، اصل اخوت و برادری، بسترهای ژئوپلوتیکی، ارج گذاری به عقلانیت و علم، ظرفیت‌های اقتصادی، ظرفیت های جمعیتی، کنفدراسیون کشورهای اسلامی از مهمترین پیشران های شکل گیری یا احیای تمدن نوین اسلامی به شمار می رود.

حمیدی در پایان تاکید کرد: با بیان این که شکل گیری پیشران ها منجر به تقویت وحدت اسلامی و در نتیجه احیای تمدن نوین اسلامی خواهد شد.

۳۱۳/۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha