جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جلسه طلاب دزفولی مقیم قم

حوزه/ جلسه طلاب و فضلای دزفولی مقیم قم با موضوع «رسالت طلبه عصر انقلاب» در حسینیه چهارده معصوم (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر در جلسه طلاب و فضلای دزفولی مقیم قم که در حسینیه چهارده معصوم (ع) قم برگزار شد، به موضوع «رسالت طلبه عصر انقلاب» پرداخت و گفت: مراد از طلبه عصر انقلاب، طلبه ای است که در فضای انقلاب رشد کرده و در عصر آن حضور داشته و حقیقت انقلاب را درک کرده است.

وی اظهار داشت: رسالت به معنای پیامبری و پیام رسانی است؛ پس سؤال اینجاست، پیام رسانی طلبه ای که در عصر انقلاب حضور دارد چه چیزی است؟ چه باید بگویم؟ کجا باید بگویم؟ چگونه باید زندگی کنم؟

نماینده طلاب و فضلای دزفول ابراز داشت: حوزه علمیه چه موضعی باید نسبت به انقلاب و نظام اسلامی داشته باشد؟ رهبر معظم انقلاب در دیداری که با حوزویان داشتند، در نوع مواجهه حوزه علمیه، طلاب و علما تصویری را ارائه داده و بیان کردند که حوزه علمیه در مواجهه با نظام از سه حال خارج نیست؛ یا همانند الازهر مصر، حوزه ای دولتی باشد که تابع حکومت بوده و مطابق با نظر دولت رفتار کند که حالتی مردود است؛ یا حوزه علمیه نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت، خنثی و لابشرط باشد که این حالت هم پذیرفتنی نیست و یا حوزه علمیه باید مستقل؛ اما در عین حال مدافع نظام اسلامی و همراه و همیار آن باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر خاطرنشان ساخت: قیاس نظامی که برآمده از آموزه های دینی و معارف اسلامی است با رژیم طاغوت، قیاس غلطی است و حوزه باید مدافع این نظام اسلامی باشد.

ویژگی های "طلبه عصر انقلاب"

وی تصریح کرد: طلاب و فضلا همانطوری که در تبلیغ روایات و بیانات اهل بیت (ع) وظیفه دارند، نسبت به تبلیغ نظام اسلامی نیز وظیفه دارند؛ مبلغ نظام اسلامی، مبلغ دین است و طلاب و فضلا باید نسبت به تبلیغ اصل نظام اهتمام داشته باشند.

این استاد حوزه با اشاره به ویژگی های مهم طلاب برای تحقق رسالت طلبه در عصر انقلاب، بیان داشت: «تهذیب نفس»، «زهد و پارسایی»، «اتصاف به لباس تقوا»، «تحصیل و مباحثه»، «پژوهش»، «انقلابی بودن»، «بصیرت و بینایی در مواجهه با جریانات غیرهمسو و دشمنان»، «مدافع نظام» و ...  از ویژگی های طلبه عصر انقلاب است.

نماینده طلاب و فضلای دزفول اظهار داشت: طلبه عصر انقلاب، باید طلبه ای مهذب بوده و نسبت به مباحث نفسانی، خود را تقویت نماید.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر ابراز داشت: طلاب نباید فراموش کنند که بدون پیمودن پله تهذیب، محال است به جایی برسیم و اگر هم به جایی برسیم، همچون مار خطرناک خواهیم شد؛ طلبه غیرمهذب غیر از این که فایده ای برای دین و نظام ندارد، منشأ تخریب دین و نظام نیز خواهد شد. 

وی خاطرنشان ساخت: تقوا به معنای خودنگهداری، خودمراقبتی و خداترسی است و طلاب عصر انقلاب باید این خصوصیت را در خود تقویت نمایند.

این استاد حوزه تصریح کرد: «تقوای در زبان»، «تقوای در قضاوت»، «تقوای در نقد» و ... از مباحث بسیار مهمی است که طلاب و روحانیون باید حتما آن را رعایت کنند.

نماینده طلاب و فضلای دزفول بیان داشت: امروز در حوزه های گوناگون و رشته های مختلف با سیل شبهات مواجه هستیم و طلبه عصر انقلاب باید تقویت علم خود پاسخگوی شبهات موجود باشد؛ امروز نسبت به هجمه بالای شبهات، پاسخگو کم داریم؛ بسیاری از طلاب صاحب علم و فضل هستند؛ اما روش پاسخگویی را فرا نگرفته اند و باید در این وادی وارد شوند.  

حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر اظهار داشت: انقلابی بودن طلبه به معنای حفاظت او از انقلاب است؛ باید از مباحثی که انقلاب را متضرر می کند، فرار نماییم و به سمت تقویت آن حرکت کنیم.

وی ابراز داشت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در منشور روحانیت، توصیه های بسیاری را به طلاب و روحانیت داشته و همگان را از سرکار آمدن انقلابی نماها برحذر داشتند.

ویژگی های "طلبه عصر انقلاب"

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: طلبه عصر انقلاب در عین مهذب بودن و عالم بودن، باید برای شناخت راه صحیح و شناخت موضع گیری های مناسب، باید بصیرت خود را هم بالا ببرد.

نماینده طلاب و فضلای دزفول تصریح کرد: بی بصیرتی خواص، بلاهای بسیاری را برای جامعه اسلامی ایجاد کرد که این افراد در زمان امام علی (ع) هم وجود داشتند و در زمان فعلی نیز در جامعه حضور دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی مهر بیان داشت: طلبه عصر انقلاب در کنار انقلابی بودن، باید مدافع انقلاب و نظام هم باشد؛ دغدغه امام راحل این بود که ریشه انقلاب و نظام را نزنند و توصیه می کردند که باید مراقبت کرد.

وی اظهار داشت: طلبه عصر انقلاب باید خود را موظف به دفاع از نظام و انقلاب بداند و در مواقع حساس، ورود کرده و دین خود را أدا نماید؛ کارهای بزرگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کشور انجام شده که باید قدردان آن بود و از آن دفاع کرد و برای مردم بیان نمود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha