پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کارگاه فیلم

حوزه/ کارگاه آشنایی با نقد و تحلیل فیلم به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مؤسسه سیمای مهان در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این کارگاه که عصر جمعه با حضور اهالی رسانه و علاقه مندان به هنر هفتم در تالار مرکزی قم برگزار شد، محمد شکیبا دل طی سخنانی ضمن تبیین برخی از اصول کلی در معیارهای تحلیل و نقد فیلم اظهار داشت: از جمله مهم ترین مؤلفه ها به خصوص ناظر به فرم فیلم باید به یکپارچگی و وحدت در کلیت فرم، میزان تأثیرگذاری فرم، پیچیدگی یا سادگی فرم، بداعت و نوآوری در فرم، همچنین کارکرد عناصر فرمال، تشابه و تکرار در فرم و نیز الگوهای بسط در فرم و ژانر اشاره کرد.

وی افزود: در فرم بر اساس اقتضای اثر گاهی لازم است که دست به ایجاد تنوع، تضاد و یا تغییراتی داد، ضمن آن که یکی از وظایف منتقد و تحلیلگر فیلم، شناخت الگوهای بسط در فرم است و البته صرفاً در اینجا منظور ژانر نیست.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه همچنین گفت: در بحث عناصر روایی، طرح و داستان اصلی و فرعی مطرح است و اولین چیزی که منتقد باید کشف کند این است که طرح داستان چیست و در واقع داستان اصلی و فرعی کدام است.

وی اضافه کرد: طبعاً جایی که قصه خطی کلاسیک روایت می شود، این مساله ساده به نظر می رسد اما در جایی که قصه و داستان به شکل خطی روایت نمی شود، دشواری هایی پدید می آید که این جا عیار کار و هنر منتقد و تحلیلگر فیلم مشخص می شود.

شکیبا دل همچنین گفت: از سویی باید توجه داشت که گاهی اوقات داستان های فرعی در فیلم وجود دارد که ظاهراً ارتباطی به هم ندارند اما در کلیت، مرتبط با یکدیگر هستند و منتقد باید حلقه وصل را متوجه شده و به آن بپردازد.

وی با بیان این که توجه به نشانه ها و تحلیل درست آن ها همچنین شناخت و تحلیل درست فلش بک ها و فلش فورواردها در فیلم  از جمله الزامات و بایسته های کار یک منتقد است، افزود: در تحلیل و نقد فیلم یکی از مهم ترین مسایل، تحلیل سکانس آغاز و پایان فیلم و توجه به نقاط عطف است، ضمن آن که در بحث مربوط به عناصر فراروایت باید به تیتراژ و موسیقی در جهان فیلم، همچنین لوکیشن و فضای اثر توجه نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha