چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
वक्षारोपण

حوزه/ یکی از مباحث بسیار مهم در آموزه های اسلامی که متاسفانه بسیار کم به آن پرداخته می شود، تاکید مکرر دین مبین اسلام بر کاشت درخت و حفظ طبیعت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، وقتی به قرآن و کلام معصومین علیهم السلام در این زمینه مراجعه می کنیم، مشاهده می کنیم چه بسیار بر کاشت درخت، سفارش شده و آن را از جمله‌ی حسناتی بر شمرده که دارای ثواب دنیوی و اخروی است، لذا در این نوشتار به اختصار به بعضی از تاکیدات و سفارشات، اشاره می کنیم.
خدای متعال در قرآن می فرماید: أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنزَلَ لَکم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَّا کانَ لَکمْ أَن تُنبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ یعْدِلُونَ (نمل/۶۰)

در این آیه، خدای متعال خلقت درختان را یکی از نشانه های خود بیان می کند و تاکید می کند که ما با رویاندن آن، باعث بَهجت و سرور شما می شویم.

 اهمیت درختکاری آن چنان بالا است که پیامبر اکرم صلی‌ الله علیه و آله درباره آن می فرمایند: اگر عمر جهان پایان یابد و قیامت فرارسد و یکی از شما نهالی در دست داشته باشد، چنانچه به قدرکاشتن آن فرصت باشد، باید آن را بکارد.

در روایت دیگر امام صادق علیه السلام از جد خود امیر المومنین قضیه ای نقل می کنند و می‌فرمایند: امیرمؤمنین علی علیه السلام با خود بارهای هسته خرما را حمل می ‌کرد. از ایشان پرسیدند: ای ابوالحسن! چه چیزی همراه داری؟ فرمودند: اگر خدا بخواهد درخت خرماست، پس آن‌ ها را کاشت و هسته‌ ای را فرو نگذاشت.

امام صادق علیه السلام در روایت دیگری می ‌فرماید: کشاورزی و درختکاری کنید، به خدا سوگند کاری حلال ‌تر و پاکیزه ‌تر از آن نیست.

 رسول خدا در روایت دیگری فرمودند: اگر مسلمانی درختی بکارد و پرنده، انسان یا حیوانی از میوه آن بخورد برایش صدقه به شمار می ‌آید.

در حدیث دیگری آن حضرت می ‌فرمایند: پنج گروه ‌اند که در قبر هستند ولی پاداش اعمالشان همچنان جاری است ... [یکی از آن ‌ها] کسی است که نخلی را کاشته است.

در روایات دیگر در این مسأله، ائمه معصومین علیهم السلام از قطع درختان به شدت نهی می کنند، از جمله:
 امام صادق علیه السلام فرمودند: درخت های ثمردهنده را قطع نکنید که [اگر چنین کنید] خدا سخت بر شما عذاب فرومی ‌ریزد.

در روایت دیگر امیرمؤمنین علیه السلام فرمودند: از عوامل افزایش عمر، عدم آزار دیگران، احترام به سالمندان، صله رحم و اینکه از بریدن درخت سبز پرهیز شود.

البته از امام رضا علیه السلام نیز نقل شده است که قطع درخت (در صورت نیاز) با تبدیل و جایگزینی، مانعی ندارد و فرمودند: امام کاظم علیه السلام درخت سدری را قطع کرد و درخت انگوری به جای آن کاشت.

در حدیث دیگری پیامبر اکرم فرمودند: «هر مسلمانی که درختی بکارد یا زراعتی کشت کند که از آن پرندگان و انسان ها و یا حیوانی بخورند، چنین کاری برای او صدقه محسوب می شود.

همچنین رسول خدا در روایت دیگری فرمودند: هرکس درختی بکارد و از آن حفاظت کند تا ثمر دهد، خداوند به اندازه ثمره آن، به وی پاداش خواهد داد.

همان طور که در ابتدا بیان شد، روایات فراوانی در این زمینه از حضرات معصومین علیهم السلام صادر شده است که نشان از اهمیت و جایگاه بسیار مهم کاشت درخت و حفظ منابع طبیعی و جلوگیری غیر ضروری از قطع درختان است که متأسفانه در این چند سال اخیر در کشور ما، با اهمال و گاهی کم کاری عامدانه بعضی مسئولین، شاهد انواع زمین خواری و جنگل خواری در مناطق جنگلی و خوش آب و هوا بوده ایم! اقدامی که بارها مورد ناراحتی و هشدار رهبر معظم انقلاب واقع شده است و مکرر سفارش کرده اند با عوامل آن قاطعانه برخورد شود. البته چند وقتی است هرچند کمی دیر قوه قضاییه در این زمینه وارد شده است ولی با توجه به حجم کار، نیاز پیگیری مداوم و اقدام قاطع دارد.

رهبر معظم انقلاب دیروز بعد از کاشت دو اصل نهال میوه باز به این قضیه دهشتناک اشاره کردند و با ابراز تأسف از تخریب جنگل‌ها، منابع طبیعی و سفره‌های زیرزمینی به‌دست افراد سودجو، تأکید کردند: تخریب محیط زیست بلای بزرگی است که آینده بشر را هدر می‌دهد، بنابراین مسئولان و همه مردم باید در مقابل آن بایستند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به حوادثی مثل آتش‌سوزی جنگل‌ها و یا خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها، گفتند: این حوادث قابل پیشگیری است و مسئولانی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند، دچار تقصیر هستند.

لذا به نظر می رسد مسئولان امنیتی و قضایی باید با اهتمام بسیار بیشتری در این زمینه ورود کنند که اگر این روند ادامه یابد، شاهد خسارات جبران ناپذیری خواهیم بود.

حجت احسان بخش
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha