شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
عید مبعث

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) با اشاره به اینکه عید مبعث، عید تاریخ انسانیت‏ است گفت: بعثت‌ در فرهنگ‌ اسلامی‌ برانگیختن‌ و برگزیدن‌ پیامبران‌ از سوی خداوند برای‌ هدایت‌ مردم و روز مبعث به طور خاص، آغاز رسالت‌ پیامبر گرامی اسلام(ص) است.‌

معصومه بهرامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک عید مبعث اظهار داشت: مبعث بزرگترین نعمت الهی است بر اساس آیه ۱۶۴ سوره آل عمران خداوند منتی به عظمت نعمت و منت نبی اکرم (ص) بر بندگانش ندارد.
وی افزود: مبعث بزرگترین عید همه انسانهاست. بعثت آن‏قدر با عظمت و مهم است که باید با اصل حادثه خلقت انسان مقایسه شود؛ زیرا نجات انسان در گرو آموزه ها، قوانین و مقرراتی است که آخرین پیامبر خدا با فرمان الهی، برای نجات بشریت آورده است .
این استاد حوزوی، ادامه داد: مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) در اهمیت روز مبعث، سخن بسیار عمیق و قابل توجهی دارند. ایشان در یکی از خطبه های نماز جمعه در این خصوص میفرماید: «مبعث، ریشه سعادت بشر و تاریخ و سرچشمه خیرات تا ابد است. بزرگداشت مبعث، فقط تکلیف مسلمانان نیست، بلکه بشریت مظلوم باید از فرامین پیامبر اسلام(ص) که سرآغاز آن، روز مبعث بود، احترام و تجلیل و قدرشناسی کند؛ چون نجات انسان در این تعالیم است.»
وی با بیان اینکه مبعث بزرگترین روز تاریخ بشراست گفت: این روز هم مامور و هم ماموریت بسیار عظیم است. اولا از نظر شخص مامور به ابلاغ رسالت، بزرگترین انسان تاریخ و عظیمترین پدیده عالم وجود و مظهر اسم اعظمِ ذات اقدس الهی این وظیفه را بر عهده دارد. و ثانیا از نظر ماموریت، وظیفه پیامبر هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بارهای سنگین از روی دوش بشر و مهیا نمودن یک دنیای مناسب با عظمت وجودی انسان برای بشریت است.
بهرامی اضافه کرد:هدف بعثت در دو قلمرو فردی و قلمرو اجتماعی قابل بررسی است. در قلمرو فردی، هدف بعثت ایجاد تحول در انسان(یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة) است که این تزکیه و آموختن کتاب و حکمت موجب تحول درونی می شود. انسان برای رسیدن به هدف خلقت، باید به هدف بعثت انبیا درباره خود برسد، یعنی بعد ملکوتی خود را تقویت کرده و متحول گردد و خود را از رذایل اخلاقی نجات دهد. و با تاسی پیامبر که میفرماید: «بعثت لأتمّم مکارم الاخلاق»برانگیخته شده‌‏ام که مکرمتهای انسانی را کامل کنم، نفس خود را تهذیب و تزکیه کند.
استاد جامعه الزهرا(س) ابراز داشت: در قلمرو حیات اجتماعی نیز هدف بعثت طبق کلام وحی«لِیقومَ الناسُ بالقسط» و برقراری عدالت اجتماعی است. عید مبعث، روز وحدت ملت‌های اسلامی اعم از شیعه و سنی در مقابل کفر و استبداد و مقابله با آنها و برقراری عدالت در جامعه انسانیست. بزرگترین لطف الهی در روز مبعث شکل گرفته  که زمینه انقلاب سیاسی و معنوی را فراهم کرده  تا موجب  نجات بشریت از شرک و نفاق شود.
وی با تاکید بر لزوم توجه به حقیقت مبعث است گفت: اعیاد علاوه بر ظاهر، یک حقیقت و باطنی دارند؛ آن باطن هم این است که یک دری به سوی عالم بالا باز شده و خدای متعال ابواب یا یک باب را به سوی رحمت خودش و خیرات و معرفت و محبت باز کرده و می‌گوید شما مسلمان‌ها عید بگیرید و خوشحال باشید. این مطلب با توجه به ادعیه وارد شده در میلاد و مبعث پیامبر(ص) بهتر روشن می شود.
بهرامی بیان داشت: در میلاد نبی اکرم(ص) در زیارت از راه دور ایشان آمده  با میلاد حضرت حجاب های ظلمت برداشته و بر حرم الهی، حُلّه‌هایی از نور پوشیده شده است. اما در مبعث حضرت اتفاق عظیم تری افتاده است. در دعای شب مبعث آمده  تجلی اعظم الهی در آن شب بر عالم ما واقع شده است. شاید این «تجلی الاعظم» حقیقت قرآن و باطن قرآن باشد. این تجلی بر قلب پیامبر وارد شد و همه حکمت را خدا به این پیغمبر داد و از شب بعثت مامور رساندن حکمت به مردم شد.
استاد حوزه، با اشاره به اینکه هر مسلمان حقیقی از سمت خدا رسالتی بر دوش دارد گفت: همه ما رسولیم و بعثت و رسیدن به حقیقت وجود و کنار زدن پرده های اوهام صرفا مختص پیامبر نیست؛ زیرا خود آن حضرت در کلام نورانی خود میفرماید: اگر نبود سخنان بیهوده در دهانهای شما و خیالها و پندارهای بیهوده در سرهایتان شما هم می دیدید آنچه را که من می دیدم و می شنیدید آنچه را که من می شنیدم»پس همه مبعث دارند. و هر کسی می تواند به غار حرا و خلوتگاه درونی خود در روی این زمین برسد. با این نگاه و رویکرد رابطه ما با بعثت صرفا یک رابطه مناسبتی نخواهد بود که بعثت را در بیرون خود ببینیم؛ بلکه بعثت عید درونی همه انسانها و عامل تحول فرد و جامعه خواهد بود.
وی به رابطه مبعث و ظهور اشاره کرد و گفت: در حقیقت ظهور یکی از مهم‌ترین موضوعات مبعث است. پیامبر مبعث را برای اقامه قسط مطرح می‌کنند، این طرح یک طرح کاملا راهبردی حکومتی است که به دلیل عدم وجود شرایط و ظرفیت‌های لازم آن، تا این زمان محقق ‌نشده و طبق وعده الهی به مستضعفان باید محقق شود. با تحقق حکومت جهانی  حضرت مهدی این امر میسر میگردد. پس باید امام زمان(ع) طرح‌های رسول خدا(ص) را با ظهور پر خیر و برکتشان عملیاتی کنند. با این نگاه، ظهور در حقیقت، تجلی و تحقق مبعث است.
بهرامی گفت: از خداوند مسئلت میکنیم که به حق این عید بزرگ در امر فرج آقا امام زمان (ع) تعجیل بفرماید.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha