پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یمن

حوزه/ عبد الناصر الراشدی گفت: از رهبر انقلاب به خاطر مواضعشان درباره یمن تشکر می کنیم؛ چرا که فرمودند؛"بینی آل سعود به خاک مالیده می شود"، این سخن موجب تقویت روحیه مجاهدان ما است.

  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، بعد از گذشت ۶ سال از جنگ نا برابر یمن ائتلاف سعودی با همکاری آمریکا محاصره ای سخت را بر مردم یمن تحمیل کردند، اما نتوانستند مردم مقاوم یمن را تسلیم کنند. با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا اگرچه سخنانی از پایان یافتن جنگ یمن و قطع همکاری با عربستان مطرح شده است، اما در میدان عمل همچنان حملات هوایی و محاصره ظالمانه علیه مردم مظلوم یمن ادامه دارد.

 رهبر انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانی های اخیر خود فرمودند؛" مردم مظلوم یمن شش سال است که با چراغ سبز دولت آمریکا زیر بمباران و محاصره اقتصادی و غذایی و داروییِ دولت سنگدل و ظالم سعودی هستند و صدای اعتراض هیچ ‌یک از مجامع بین‌المللی و دولت‌های مدعی غربی بلند نشده اما حالا که مردم پر استعداد یمن، با ساخت یا تهیه برخی وسایل دفاعی به حملات دشمن پاسخ می‌دهند، صدای اعتراض و ملامت، حتی از طرف سازمان ملل بلند شده که این اقدام سازمان ملل زشت تر از اقدامات آمریکا است".

در همین راستا و در زمینه آشنایی با وضعیت زندگی مردم یمن در سایه محاصره ظالمانه سعودی و آمریکایی، خبرگزاری حوزه با "عبد الناصر الراشدی" کارشناس یمنی که مدتی است در این کشور مستقر شده به گفت و گو پرداخته است.

روایتی میدانی از زندگی یمنی‌ها؛ کشوری که می‌توان خدا را در آن دید

متن گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: با توجه به اینکه مدتی است در یمن ساکن شدید، ارزیابی لطفا در خصوص شرایط اجتماعی ،بهداشتی و امنیتی این کشور داشته باشید.

یمن راس محور مقاومت است و همانطور که  امام خامنه ای و سید حسن نصر الله همیشه تاکید کردند؛ یمن مهمترین کشور در محور مقاومت است. امروز جنگ در یمن علیه مقاومت و مستضعفین و تمام افرادی است که علیه آمریکایی ها و ضد استکبار هستند، صورت گرفته است. الحمدلله بعد از ۴ سال و نیم به یمن کشورعزیزم بر گشتم. بعد از ۴ سال غربت توانستم خانواده ام را ببینم و اوضاع یمن را از  نزدیک مشاهده کنم. وضعیت مجاهدین، مقاومین و شهروندان و کودکان یمنی، وضعیت آب و هوا، زمین و همه چیز را از نزدیک دیدم، اما در واقع خیلی متعجب شدم. مردم یمن خیلی صبور هستند و شرایطشان و ویژگیشان با کشورهای دیگر متفاوت است.

امروز یمن بعد از ۶ سال جنگ و بعد از ۶ سال تخریب، و نبود امکانات باقی مانده است. دشمن همه چیز را  اعم از مدرسه، کارخانه، بازار و بیمارستان ها را بمباران کرده اما باز هم یمنی ها  از خرابه ها و نابودی ها استفاده می کنند و بیمارستان و بازار به راه می اندازند و در آن رفت و آمد می کنند.

وضعیت امنیتی به حول و قوه الهی و به برکت رهبری انقلاب سید عبد الملک الحوثی که برکتی برای ماست خوب است و واقعا هر چه داریم از برکات و حکمت و تفکرات بزرگ اوست. امروز شمال یمن تحت حکومت انقلابیون یمن به رهبری ایشان امن ترین مکان در یمن است و سازمان ملل و همگان شاهدند. اما شهروندان شهرهای جنوبی که زیر نظر امارات و عربستان و مزدوران به سر می برند، در نا امنی و بمباران، جنگ و ترور هستند. ولی امروز، امن ترین شهرها در یمن حتی قبل از انقلاب یمن که دولت واحد و حکومت و وزرا و تشکیلات سیاسی وجود داشت، شمال یمن است که وضع امنیتی در آن  بهتر از ۱۰ سال پیش است. آن هم به حکمت، قدرت رهبر یمن  و مجاهدینی که  همکاری می کنند، مجاهدان مخلصی که می خواهند یمن را بسازند.

من خدا را در یمن دیدم؛برق، آب، نفت، بنزین نیست، اما به برکت این ملت همه چیز هست

 وضعیت روز به روز و هر چه جلو می رویم بهتر است و البته از وضعیت مردم تعجب می کنم. از ایستادگی این مردم که برق، آب، نفت، بنزین نیست، اما به برکت این ملت همه چیز هست با وجود کمبودها  همه چیز خوب است. چند سال است که مردم  حقوق نمی گیرند، اما مردم زنده اند و بازار پر از برکت و کمک های الهی است. یکی از دوستان من می گفت "من خدا را در یمن دیدم" هیچ چیز نیست و همه چیز هست. خدا به یمنی ها کمک کرد، ما خدا رادیدیم. وضعیت خیلی سخت است؛ وضعیت انسانی زیر صفر است و حتی خانواده های بزرگ منتظر کمک هستند. وقتی من یمن را با کشوری دیگر مقایسه می کنم اگر جای یمنی ها بودند، همه چیز برای آنها غیر قابل تحمل بود.

پیام ما از طریق رسانه حوزه : یمن را فراموش نکنید ،دشمن می خواهد دنیا یمن را فراموش کند

بعد از گذشت  ۶ سال از  جنگ و نابودی زیر ساخت ها، عدم دسترسی به مواد غذایی و بنزین باز هم ما در یمن برکت اهل بیت را می بینیم. وضعیت اقتصادی و انسانی به خاطر محاصره خیلی سخت است و از اینجا از طریق رسانه حوزه به آزادگان می گوییم: یمن را فراموش نکنید، یمن در ذهنتان باقی بماند، دشمنان می خواهند یمن فراموش شود و جنگ را طولانی کنند.

از شما می خواهم همواره یمن در ذهن شما باشد و مسائل یمن را در همه جوانب پیگیری کنید و سعی کنید در زمینه هایی چون موسسات رسمی یمنی، کمک ها انسانی، مالی، غذایی پیگیر باشید. توکل ما به خداست ان شاء الله همه در این محور به هم کمک کنیم و بایستیم تا دشمنان ما آمریکا، اسرائیل و اذنابشان رو به افول و نابودی بروند.

روایتی میدانی از زندگی یمنی‌ها؛ کشوری که می‌توان خدا را در آن دید

حوزه: با روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، به نظر شما سرنوشت جنگ یمن تغییری پیدا می کند؟

با آمدن بایدن چیزی عوض نشده و ما آمریکا را می شناسیم. رئیس جمهور جدید همان نقشه های قبلی  را اجرا می کند. ترامپ هم همینطور بود، خودش دیوانه بود، اما او واقعیت آمریکا را برملا کرد. ملعونین قبلی و بایدن فقط حرف می زنند و دروغ می گویند. اختلافات ظاهری بین حزب دموکرات و جمهوری خواه هست و دموکرات ها می خواهند؛ خود را  اهل عمل و صلح معرفی کنند و بگویند واقعا به  دنبال آرامش هستند، اما دروغ می گویند.

آمریکا به قدری به عربستان سلاح داده که برای ۵۰ سال هم کافی است

 ۶ سال است که از سازمان ملل و کشورهای غربی و شخصیت های اروپایی حرف می شنویم اما در عملکرد صفر هستند. بایدن بعد از پیروزی در انتخابات گفت ما عربستان را دیگر در امور نظامی کمک نمی کنیم، در حالی که همچنان به عربستان سلاح می دهند تا مردم را بمباران کند. آمریکا به قدری به عربستان سلاح داده که برای ۵۰ سال هم کافی است و تمام نمی شود. آنها در گفتار و عملشان صادق نیستند،عربستان با همراهی آمریکا به کشور ما تجاوز کرده و بایدن در خاتمه سخنرانیش از عربستان حمایت می کند.

کشتی های نفتی یک سال است که اجازه ورود به یمن را ندارند

ما در این جنگ نابرابر از خانواده و کودکان خودمان دفاع می کنیم. ما حمله نکردیم و شیطان جدید بایدن رئیس جمهور شیطان بزرگ تاثیری در خاتمه جنگ نگذاشته است. آنها با شدت بیشتری به مارب و صعده و با بیشترین جنگنده ها حمله می کنند. همیشه به همه می گوییم؛ حرف این ملعونین را باور نکنید، آنها حرف می زنند و تظاهر می کنند؛ که اهل جنگ نیستند و اهل صلح و آرامش هستند، اما فقط شعار می دهند. یمن همچنان تحت محاصره و حملات سعودی است و این حملات بیشتر هم شده است. امروز کشتی های نفت در دریا هستند و برخی از آنها یک سال، ۶ ماه، و یا ۹۰روز است که  اجازه ورود به بندر الحدیده را ندارند، ملتی دارد می میرد و آنها فقط حرف می زنند ملت یمن از شعارهای امثال بایدن اثری ندیده است.

حوزه: لطفا در خصوص آخرین وضعیت و تحولات میدانی استان مارب توضیح دهید.

چندماه پیش آنها تا مرز صنعا یعنی ۳۰ کیلومتری  پایتخت پیش رفتند، اما به لطف خدا و حکمت رهبری و مجاهدین مخلص و صادق که گفتند؛ یا پیروزی ملت و آزدی یا شهادت.  از بزرگان ما تعدادی جانشان را برای این راه دادند که از جمله آنها "صالح الصماد" رئیس شورای عالی سیاسی یمن بود.

شهر مارب شهر مهم و استراتژیک یمن است

سربازان بزرگ ما شکر خدا این مناطق را آزاد کردند و  الجوف را  آزاد کردیم. در حال حاضر در مارب وضعیت حساس است، این شهر خیلی مهم  و دارای نفت و گاز است و حکومت اخوان المسلمین اصلاحی یمنی ها "علی محسن "معاون عبد ربه منصور الهادی فرمانده ارتش مزدوران که حدود ۲ میلیون  جمعیت دارد در مارب حضور دارند و گویی یک کشور در یک شهر است و همه امکانات جنگی و اقتصادی در مارب وجود دارد.

این شهر برای آنها از حیث  گاز و بنزین بسیار اهمیت دارد و این منابع را به  عربستان منتقل می کنند در حالی که خود یمنی ها بنزین ندارند. امروز مجاهدین ما با ملاحظه غیر نظامیان کم کم به مارب نزدیک شدند. چون ما مسلمانیم و نمی خواهیم مردم را بکشیم،ما می توانیم مارب را یک شبِ بگیریم ولی به اخلاق پیامبر(ص) و امام علی(ع ) رفتار می کنیم.

ما مثل آنها که چون معاویه اهل خدعه هستند، رفتار نمی کنیم، بلکه رفتار اسلامی و انسانی داریم. به راحتی با نادیده گرفتن جان مردم می توانیم مارب را بگیریم، اما می خواهیم با کمترین شهید این اتفاق بیفتد. حتی اعلان عفو عمومی به مزدوران داده شده که به کشورشان برگردند و دست از خیانت بردارند ، اما دلار آمریکایی و ریال سعودی و اماراتی چشم آنها را بسته و عقلشان از کار افتاده است.

سروصدای رسانه های غرب علیه انصار الله در مارب

کشورها غربی و سازمان ملل به دروغ فریاد سر می دهند که ما درمارب کشتارگاه درست کردیم و این دروغ ها به این دلیل است که مارب برایشان بسیار مهم و محل مهم استراتژیک است .ما با مزدوران جنگجو می جنگیم و به مردم عادی کاری نداریم، حتی با مزدوران بدون سلاح هم کاری نداریم و با اخلاق اسلامی رفتار می کنیم، ما سرباز و خادم اهل بیتیم و به اخلاق آنها عمل می کنیم.

به زودی خبر پیروزی نهایی در مارب را می شنویم

تقریبا اطراف مارب در دست ما است و دشمن با کل قوای خود از طریق هوایی و  زمینی حمله می کند. ولی به برکت مجاهدان مخلص ما تمام مارب را می گیریم و به زودی خبر پیروزی نهایی در مارب را می شنویم. ان‌شاءالله این پیروزی مقدمه آزادی کل شهرهای یمن خواهد بود. در مارب جنگ شبانه روزی وجود دارد و دشمن دارای تمام امکانات است، اما ما با امکانات ساده و با قوت قلب حرکت می کنیم  و امید داریم که خداوند ما را کمک خواهد کرد.

حوزه: در حال حاضر وضعیت بهداشتی و شیوع بیماری کرونا که تقربا تمام دنیا را درگیر کرده در یمن چگونه است؟

وضعیت از لحاظ بهداشتی خیلی دشوار است و بیمارستان ها متاسفانه دارای کمبودهای زیادی در زمینه دارو هستند. هر روز ده ها نفر می میرند و بیماران  از بیماری هایی چون کلیه، سرطان، قلب و  دیابت به دلیل کمبود دارو یا عدم امکانات جان خود را از دست می دهند .مشکل بزرگی داخل بیمارستان ها وجود دارد که هر انسانی را به  گریه می اندازد و  نمی توانید این مصائب را تحمل کنید. کودکان زیادی از کمبود امکانات درمانی جلوی چشم ما و والدینشان می میرند، فقط خدا با ما است.

یمن به فضل خداوند کشوری بدون کرونا است

 اما درباره کرونا خدا را شاکریم که  در شرایط جنگ و محاصره به ما  رحم کرد و از شر این بیماری در امانیم به طوری که ما  در خیابان های یمن از ماسک استفاده نمی کنیم و  کرونا به فضل خدا نیست .خداوند به  این ملت مظلوم رحم کرد، اگر واقعا کرونا به یمن  وارد می شد و مثل کشورهای دیگر گسترش پیدا می کرد، نابود می شد. زندگی عادی و  اجتماعات، تظاهرات و راهپیمایی ها و عروسی ها  مثل روال قبل در جریان است و این از برکات و رحم خدا به این کشور مظلوم است.

حوزه: آیا با توجه به ادعاهای آمریکایی و سعودی ممکن است امسال دشمن بخواهد جنگ علیه یمن را به پایان برساند؟

دشمن ما زرنگ است و احمق نیست چون می داند، انقلابیون یمن امروز با ۵ سال پیش فرق دارند و امکاناتشان بیشتر شده است. موشک های ما دارای برد و امکانات بیشتری شده و امکانات جنگی مجاهدان و تفکر و تجربیاتشان بیشتر است و  بهتر عمل می کنیم. آنها می دانند یمن پیروز است و با همان روحیه انقلابی- جهادی و بسیجی تا آخر عاشورایی -کربلایی و حسینی می جنگیم .

 ما در راه امام حسین(ع) می جنگیم و  تا آخر مقاومت می کنیم تا پیروز می شویم و این وعده الهی است که مظلومان یمن پیروز می شوند. ما تاکنون علائمی مبنی بر پایان جنگ ندیدیم. ما قوی تر و محکم تر شدیم و تا پیروزی نهایی می جنگیم. عربستان و امارات می فهمند که اشتباه و غلط بزرگی کردند که به  جنگجویان یمنی حمله کردند، اما ما پدرانمان و  کودکانمان  را فراموش نمی کنیم و حقشان را می گیریم. از لحاظ صلح، مسوولان سیاسی ما گفتند؛ اگر واقعا آنها می خواهند جنگ را تمام کنند، بایستی محاصره را کاملا  بردارند و حملات هوایی را متوقف کنند. ما تاکنون فقط حرف شنیدیم و یک علامت از توقف جنگ را ندیدیم، اگر محاصره را بردارند و حملات هوایی را متوقف کنند، می توانیم بر سر میز مذاکره به راه حل برسیم .

وعده رهبر انقلاب مایه تقویت روحیه مجاهدان یمنی است

ما از جمهوری اسلامی به خاطر مواضعش در حمایت از یمن مظلوم تشکر می کنیم و همچنین از رهبر بزرگوارشان آیت الله سید علی خامنه ای که از اول جنگ حامی ما بودند و وعده های ایشان که فرمودند؛  "بینی آل سعود به خاک مالیده می شود"، موجب  تقویت روحیه مجاهدان ما بود و ان‌شاءالله  پیروزی کل یمن پیروزی کل محور مقاومت می شود.

حوزه: با حضور سفیر ایران در یمن ارزیابی شما درخصوص همکاری ایران و یمن در شرایط کنونی چه خواهد بود؟

سفیر ایران در یمن جلساتی را  با وزرا و مسئولین برگزار کردند و بعد از  ملاقات محمد عبد السلام سخنگوی انصار الله با رهبر انقلاب امام خامنه ای، جناب سید عبد الملک  الحوثی چند ماه پیش یک سخنرانی ایراد کردند و فرمودند رابطه ما با ایران در زمینه اقتصادی، سیاسی و تجاری ان‌شاء الله خوب و بسیار قوی است. دشمن سعی کرده طی جنگ چند ساله رابطه بین ما و مسلمان های آزاده جهان را قطع کند، اما ما به گفته رهبر آزاده یمنی ها، با مسلمانان آزاده جهان رابطه بر قرار می کنیم و قوی ترمی شویم. رابطه ما  با ایران روز به روز قوی تر و تبادل ها بیشتر می شود، در حالی که دشمن می خواست این رابطه را قطع کند و البته محور مقاومت نیز متحدتر و با عزت و قوی تر خواهد شد.  هر کس برای آزادی یمن سعی می کند، ان‌شاء الله خداوند او را یاری کند و به زودی شاهد پیروزی محور مقاومت، یمن ، سلامت و عزت یمنی ها باشیم.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha