پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 949266
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
حجت الاسلام والمسلمین ملکی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ملکی در سلسله نشست های پژوهشی مدرسه علمیه سعادت به تبیین «بررسی مقیاس سفر شرعی» پرداخت و دورنمایی از مباحث تعالیم تعیین، تشخیص و تحدید مسافت شرعی را عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ملکی، استاد درس حوزه علمیه خراسان در ادامه سلسله نشست های پژوهشی مدرسه علمیه سعادت به تبیین «بررسی ملاک و مقیاس سفر شرعی» پرداخت و دورنمایی از مباحث تعالیم تعیین، تشخیص و تحدید مسافت شرعی را عنوان کرد.

وی با بیان این که بحث مسافت شرعی از زمان قدیم تا کنون محل گفتگوی فقها و محققین بوده است، تصریح کرد: نظریه مشهوری در این راستا در عالم فقه پدید آمده که مستحکم است اما مسافت شرعی برای سفر هشت فرسخ راه مصداق دارد و از سوی دیگر با فرض اینکه ۱۴۰۰ سال از زمان تشریع این حکم از طرف شارع مقدس می‌گذرد، بنیان‌های این نظریه از بنیان‌هایی است که می‌شود به حسب زمان تغییر کند. یعنی موضوعی که در عصر شریعت وجود داشته دارای قیود و شروطی در آن زمان بوده که به حسب زمان دچار تغییر و تحولات شده است.

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: البته ضوابطی که در باب الفاظ وجود دارد و همچنین به لحاظ عرف و تمام مبانی موجود در استنباط احکام شریعت، شکل زندگی و مسافرت‌ها، شرائط به گونه ای بوده که تا پیش از دویست سال اخیر آن حکم را اقتضا می‌کرده که مسافت شرعی مطابق با عرف در همان حدود باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که محققین در فقه قائلند که فقه اسلام، مطابق با زمان و مکان پاسخ‌گو بوده و اساسا انعطاف خاصی در منابع وحیانی دارد، خاطر نشان کرد: این انعطاف از سوی خود اولیاء دین، پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت عصمت (علیهم السلام) و عقل مورد قبول می باشد.

وی با بیان این که البته این انعطاف به معنای تغییر اصول نیست بلکه در قالب تغییر موضوع مورد بحث قرار می‌گیرد، اظهار کرد: عده ای معتقدند موضوع سفر شرعی در زمان معصوم (ع) و بعد از آن تا حدود دوازده، سیزده قرن اینگونه بوده و حالا این موضوع تغییراتی داشته و پس بالتبع حکم هم می‌تواند عوض شود.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که همه روایات، پس از بررسی های فراوان در قالب دوازده، سیزده طائفه دسته بندی شده اند، ابراز کرد: دسته اول، روایاتی‌ هستند که بر آن مبنا معتقدند مسافت شرعی برای یک سفری که نماز شکسته و روزه افطار می‌شود، هشت فرسخ و یا دو برید است. به تعبیر دیگر روایاتی که تحدید مسافت را با مقیاس‌های متری و مسافت جغرافیایی، بر مبنای آن تعیین کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که طائفه دوم آن دسته روایاتی هستند که نظریه جدید را طرح و مسافت شرعی و تحدید مسافت را در مسیرة یومٍ آن هم با قید بیاض یومٍ تعریف می‌کنند، تصریح کرد: با ملاحظه این دو طایفه و مباحث پیرامون آن، به این نتیجه رسیده شد که روایات طایفه اول فرع‌ و روایات طائفه دوم اصل هستند و در این راستا می توان چنین گفت که روایات اول جایگاه اماره‌ای، توضیحی و تبیینی اما روایات طایفه دوم جایگاه اصل، مبنا، ملاک و میزان را دارند و در این راستا، ملاک در باب تحدید مسافت شرعی زمان است.

وی در نهایت از طلاب و پژوهشگران معزز خواست تا در زمینه ملاک و مقیاس سفر شرعی به تتبع بپردازند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علیمحمدی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    1 0
    ظاهرا این استاد عزیز خلط مبحث کرده.هردو دسته روایاتی که ایشان دسته بندی کرده است یک مطلب را میگویند وهمه روایات یک دسته بیشتر نیستند،ملاک در قصر طی کردن مسافتی است که انسان در یک روز انجام می دهد. تقاضا داریم برای اثبات خود دین را،اصولا و فروعا ملعبه قرار ندهیم و بترسیم از حکم بغیر ما انزل الله. لطفا برای افراد مریض خوراک تبلیغاتی ،آنهم از نوع خوراک کاذب،درست نکنیم. بابا طاهر گفته:: اگر نوشم نی ای نیشم چرایی
    • صادقی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      0 0
      سلام علیکم ظاهرا در اینکه دودسته روایت داریم شکی نیست دو دسته روایت هم متمایز از یکدیگرند. بر اساس گفتار حضرتعالی، آيا مقدار مسافت پیموده شده در یک روز 8فرسخ است؟! با توجه به روایات مقدر پیمایش یک روز به 80 فرسخ هم نماز شکسته نخواهد شد تا برسد به 8 فرسخ ظاهرا فقها روایات ناظر به مسافت را اصل ومعیار سفر شرعی می‌دانند
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    0 0
    سلام علیکم در آدرس زیر مقاله‌ای در این باره بارگذاری شده که مسافت زمانی را قویا تأیید می‌کند: http://javahery.blogfa.com/post/373/مسافت مسافت شرعی، زمانی یا مکانی؟ مقاله ذیل در باره ملاک مسافت شرعی نگاشته شده و دیدگاه نگارنده ملاک زمانی است. مطالعه مقاله ذیل به غیر طلاب و پژوهشگران حوزه فقه توصیه نمی‌شود. این مقاله با تقویت توضیحات رجالی (که به دلیل ضیق مجال از ورود تفصیلی خودداری شده است) می‌تواند الگویی برای آموزش در سطوح عالی فقه باشد؛ بدین شیوه که اساتید محترم خارج فقه مسائلی را برای طلاب مشخص کنند و طلاب به شیوه ذیل و البته کمی تفصیلی‌تر مسائل را به صورت اجتهادی نگاشته و در کلاس درس عرضه کنند تا مورد نقد قرار گیرد. به باور نگارنده اتخاذ این شیوه میانبری به قوه اجتهاد است. مسافت شرعی، زمانی یا مکانی؟ سیدمحمدحسن جواهری چکیده: یکی از مسائل مهم فقهی زمانی یا مکانی بودن مسافت شرعی است. در این باره مقالات متعددی به نگارش درآمده و فقهای مشهور بسیاری در دروس خارج فقه خود به آن پرداخته‌اند، لیکن اختلاف همچنان برجاست و گفتمان علمی در این خصوص هنوز به پایان نرسیده است. نگارنده با بررسی مقالات و مکتوبات موجود در این باره، به این نتیجه رسیده که اولاً: عمده اختلاف فتاوی به جمع‌بندی و تفسیر روایات باب باز می‌گردد و نه قواعد اصولی مورد استفاده در مسئله و ثانیاً: روایات باب آن‌گونه که در خور آن است، مورد تفسیر و توجه قرار نگرفته‌اند و یا نگارنده در مکتوبات موجود- تا آن‌جا که بررسی کرده- نیافته است. نگارنده در این مقاله کانون توجه خود را روایات باب قرار داده و با پیش‌فرض‌هایی از مباحث اصولی مربوط و نیز از بررسی سخنان و اقوال علما عبور کرده است. فرضیه مورد توجه نگارنده ملاک بودن زمانی برای وسایل تندرو معمول زمان ماست که به طور حتم در یک روز بسیار بیشتر از هشت فرسخ راه می‌پیمایند. واژگان کلیدی: مسافت شرعی، بیاض یوم، مسیرة‌ یوم، هشت‌فرسخ مقدمه (مفهوم‌شناسی و موضوع مسئله) مسئله ملاک زمانی یا مکانی بودن سفر شرعی پردامنه و بسیار تأثیر‌گذار است و در ابواب مختلف فقه مانند نماز مسافر،‌ نماز جمعه، روزه و جز این‌ها دخالت دارد. منظور از زمانی بودن ملاک سفر شرعی، بر اساس غالب روایات پیمودن یک روز راه و منظور از مکانی بودن آن پیمودن هشت فرسخ (چهل و اندی کیلومتر) و یا چهار فرسخ با رفت و