پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ مدرّس و کارشناس رسانه با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: بی شک یکی از عواملی که زمینه ساز رفع موانع فراروی تولید در کشور می باشد، مطالبه گری مردم در حمایت از تولید و به خصوص استفاده از ظرفیت رسانه در این راستاست.

معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن سال "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها" اظهار داشت: ما سال ۱۴۰۰ را با امید و ایمان مضاعف آغاز کرده ایم؛ آغازی که به رسم هر سال با ترسیم نقشه راه برای یکسال پیش رو توسط سکاندار حکیم و بیدار کشور، همراه شده است.

وی افزود: نکته مهم در فهم این نامگذاری ها، درک تفاوت میان ترسیم افقِ مبتنی بر شناسایی مسأله اصلی کشور و اعلام آن، و تقلیل نقشه راه به شعار است. امسال و در شرایط کنونی کشور، به نظر می رسد توجه به چند نکته در تحقق این نقشه راه دارای اهمیت است، چه آن که باید مصداق این مصرع شعر شویم که "ز عمل کار برآید".

مدرّس و پژوهشگر سواد رسانه ای همچنین گفت: نکته نخست در این باره آن که نهادها، سازمان ها و دستگاه‌ها به جای چاپ بنر، نصب بیلبورد و برگزاری همایش و توجه نمادین به این مقوله، می بایست برنامه اجرایی خود را برای تحقق شعار «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» با همان سرعتِ چاپ بنر و برگزاری همایش، ارائه دهند.

وی افزود: از سوی دیگر می بایست نهادهای ناظر بر تحقق برنامه ها و قوانین، نظارت لازم را داشته باشند، چه آن که به هر حال، برخی از موانع در نبود ناظران ایجاد می شوند و مجال ریشه دار شدن پیدا می کنند.

نصیری همچنین در ادامه با تأکید بر این که رسانه ها بیش از همیشه بازوی تحقق این نقشه راه هستند، ابراز داشت: رسانه در بُعد تولید باید در برآیندِ فعالیت، امید به رونق و امنیت در این بخش را تقویت کرده و ضمن ایفای نقش پشتیبانی از برنامه ها نزد افکار عمومی و با پیوست دقیق، موانع را تشریح، مانع تراشان را معرفی و تسهیل کنندگان را تشویق کنند.

وی افزود: در عصر حاضر هیچ برنامه و نقشه راهی بدون پیوست رسانه‌ایِ مبتنی بر مطالبه گری و شفافیت در اطلاع رسانی، قابلیت موفقیت در تحقق را ندارد؛ این پیوست، باید با محوریت مطالبه گری جدی با رویکرد حفظ منافع ملی و نفع رسانی به مردم همراه باشد.

وی بیان داشت: از سوی دیگر، تحقق نقشه راه ۱۴۰۰ به مدیرانی نیاز دارد که مقطعی، حزبی، جریانی و محدود به مسائل ننگرند و نگاهی افق گشا داشته باشند؛ مدیرانی که قوانین پشتیبانی کننده از تولید وضع کرده، موانع را برطرف کنند و مجریانی که با نگاه و باور به توان داخلی، همه عزم خود را برای تحقق این مهم بکار گیرند.

مدرس و کارشناس رسانه همچنین با اشاره به این که نقش مردم در این مسیر بسیار حائز اهمیت است، گفت: مردم امروز از دو منظر می توانند در تحقق این نقشه راه ایفای نقش کنند، به این خاطر که اولاً شرایط مطالبه و نظارت بر تحقق وعده ها با استفاده از ابزارهای نوین امروز بیش از هر زمانی فراهم است و در گام مهم تر، توجه به تولید داخل می تواند ضمن حمایت و پشتیبانی از تولید، در نهایت منجر به رفع موانع نیز شود که تجربه نشان داده، نقص ها از این مسیر رفع شدنی هستند.

وی در خاتمه افزود: البته باید توجه داشت که نکات مطرح شده، اولیات و بدیهیات تحقق یک نقشه راه در گام نخست هستند که در گام های بعد، با پیوند نظرات نخبگانی، به یکسال محدود نشده و به عنوان قطعه مهمی از پازل پیشرفت و تحقق ایران قوی، همواره مورد توجه قرار گرفته و به فرهنگ تبدیل خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha