شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مصاجبه/ رستم نژاد معاون آموزش

حوزه/حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد، معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: تربیت ۷ هزار مبلّغ توانمند و مؤثر از جمله برکات فعالیت مدارس سفیران هدایت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در نخستین روز از سال جدید، فرصتی دست داد تا راجع به مدارس سفیران هدایت، مسایل و مشکلات و به خصوص چشم انداز آینده آن با حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه، گفت‌وگویی داشته باشیم.

با توجه به برخی حواشی و گمانه زنی هایی که در خصوص آینده فعالیت مدارس سفیران در هفته های گذشته مطرح بوده، بی شک صحبت های معاون آموزش حوزه های علمیه در این باره برای طلاب و دانش آموختگان این مدارس و البته دیگر طلاب و فضلای حوزه، مفید و قابل توجه خواهد بود. آن چه در ادامه می آید مشروح همین گفت‌وگوست؛

با سلام و تبریک اعیاد ماه شعبان و نیز فرارسیدن سال نو، از این که در ایام تعطیل، فرصتی در اختیار خبرگزاری رسمی حوزه‌های علمیه قرار دادید، بسیار سپاسگزارم. برای شروع بحث لطفاً درباره اهمیت مدارس سفیران هدایت در نظام آموزشی حوزه و تعداد طلاب مشغول به تحصیل در این قسمت توضیح بفرمایید و این که اساساً تفاوت آن با دیگر نظام‌های آموزشی حوزه در چیست!؟

بنده هم اعیاد شعبانیه و همچنین حلول سال جدید را خدمت شما و همکارانتان تبریک عرض می کنم. در رابطه با سوال شما آن چه قابل توجه است این که به هر حال، برنامه سفیران یکی از برنامه های آموزشی رسمی حوزه های علمیه است که طی مصوبه ای در سال ۷۸ توسط شورای عالی حوزه به تصویب رسید و از همان زمان ابلاغ شد و سال ها نیز در حال اجراست.

این طرح و برنامه بر اساس مطالبات و منویات زعمای حوزه و مراجع بزرگوار، جهت تأمین مبلغین در سطح عموم جامعه طراحی شده و هم اکنون حدود ۶۰ مدرسه در سطح کشور آن هم عمدتاً در مناطق مورد نیاز در حال اجرای این برنامه آموزشی هستند.

حدود ۱۵ هزار طلبه در این مدارس تحصیل کرده یا در حال تحصیل هستند که حداقل ۶۰ درصد از مجموعه این افراد، به نحوی در عرصه تبلیغ کشور نقش آفرینی نموده یا در حال نقش آفرینی هستند.

و اما درباره بخش دیگر پرسش شما باید بگویم که تفاوت برنامه سفیران هدایت با دیگر برنامه های آموزشی حوزه در این است که در علوم پایه، مثل ادبیات عرب، عقائد، حدیث و احکام تا حدودی مانند دیگر برنامه هاست و در فقه و اصول به اندازه مورد نیاز در این برنامه دیده شده، ضمن آن که از آن سو، به قرآن کریم و مهارت های تبلیغ به شکل جامع و همچنین به علوم انسانی مورد نیاز در عرصه تبلیغ از قبیل روان شناسی، جامعه شناسی و مباحث تربیتی توجه ویژه ای صورت گرفته و لذا معتقدم که سفیران هدایت، یکی از بهترین و موفق ترین برنامه ها با رویکرد تبلیغی در کل کشور است.

اگر اجازه بفرمایید با توجه به برخی حاشیه سازی‌هایی که درباره مجموعه آموزشی سفیران ایجاد شده، به طور صریح و بی مقدمه از شما این پرسش را داشته باشم که اساساً شورای عالی، مرکز مدیریت حوزه و شورای گسترش چه نگاهی نسبت به سفیران دارند و نظر آنها درباره این نظام آموزشی و از جمله مدارک علمی آن چیست؟

در ارتباط با برنامه سفیران و نظر شورای عالی و مرکز مدیریت، آنچه قابل توجه است این که این برنامه حداقل دو بار توسط شورای عالی بازنگری شده، ضمن آن که در باب سطح ۳ سفیران، شورای عالی مصوبه خاص دارد. از این رو باید بگویم که نگاه شورای عالی، مرکز مدیریت و شورای گسترش نسبت به این برنامه کاملاً مثبت است.

مدیرانی که از سال های قبل مجری این برنامه بوده اند و نیز مدیران فعلی این مدارس در ادوار مختلف از این طرح و برنامه آموزشی به عنوان یکی از فرصت های مناسب جهت جذب و تربیت مبلغان توانمند یاد کرده اند که این نکته بسیار مهمی است.

از سویی مدیریت کنونی حوزه های علمیه در راستای تقویت این برنامه، مدیریت مدارس سفیران را از چند سال پیش از حالت متمرکز خارج کرده تا همه بخش ها و معاونت ها به تقویت و توسعه این برنامه مبادرت کرده و به شکل مستقیم در این امر مشارکت داشته باشند.

همچنین به خصوص در ساختار معاونت آموزش حوزه، دو نیروی خاص به تازگی برای تقویت و رسیدگی به امور مدارس سفیران کشور دیده شد که این دو نفر در حال بررسی موضوع و رسیدگی و تفقدهای میدانی هستند.

البته باید عرض کنم که برای پیشبرد این برنامه، نیازمند اقدام عملی و عزم جدی و همگانی هستیم.

در سال های اخیر نیز در دوره جدید مدیریت، همه مسایل و مشکلات مدارس سفیران یک بار احصا شده و یکی دو سال قبل نیز البته در شورای معاونان مدیریت حوزه، این مباحث مورد بررسی قرار گرفته که مواردی از اشکالات که نیاز به مصوبه شورای عالی و یا شورای گسترش نداشته، برطرف شده و درباره آن ها تصمیم گیری به عمل آمده است.

البته این را هم باید متذکر شوم که دانش آموختگان سفیران، جهت جذب در برخی نهادهای فرهنگی و نظامی و ادارات دچار مشکلاتی شده اند که گویا به تلقی برخی از مسئولان مربوطه از مدرک علمی سفیران برمی گردد که البته رایزنی های بسیاری در این خصوص انجام شده و به لطف الهی برخی از آن ها برطرف گشته و در قسمت های دیگر که نیاز به پیگیری بیشتر دارد، این کار در حال انجام است.

از منظر شما، مدارس سفیران هدایت و فعالیت آن ها در این سال ها در کل کشور، چه دستاوردهایی برای حوزه، نظام اسلامی و مردم جامعه ما به همراه داشته است!؟

در خصوص دستاوردهای سفیران، آنچه قابل توجه است، تربیت حدود ۷ هزار مبلغ توانمند، دلسوز، متعهد و دارای روحیه جهادی است که به لطف الهی در عرصه های مختلف کشور حضور دارند و این ها از جمله برکات و آثار این برنامه است.

در واقع تربیت و پرورش طلاب انقلابی با روحیه انجام اقدامات میدانی از جمله ثمرات این برنامه و این نوع از تربیت در حوزه های علمیه است؛ انسان های فاضل و بزرگواری که در این برنامه پرورش یافته اند امروز بسیاری از آن ها، سکانداران عرصه ها و میدان های فرهنگی در شهرها و روستاها و مناطق مختلف می باشند، ضمن آن که نگارش ده ها مقاله و کتاب و متن و تقریرات از سوی دانش آموختگان مدارس سفیران و حضور آن ها در بسیاری از نشست ها و سخنرانی ها و برنامه ها از دیگر برکات این مساله است.

بسیاری از آن ها همچنین در قسمت های مدیریتی حضور دارند و البته موفقیت های فراوان دیگری که در این مجال شاید فرصت بحث درباره همه آن ها نباشد.

به عنوان سؤال پایانی، چشم‌انداز آینده سفیران هدایت چیست و شما چه طرح و برنامه‌هایی برای ارتقا و گسترش آن دارید؟

در خصوص چشم انداز آینده، خُب مطالب و گفتنی ها بسیار است که از آن جمله می توان به طرح ساماندهی و تقویت مدارس سفیران در مناطق مورد نیاز کشور اشاره کرد که این کار مهم با توجه به آمایش سرزمینی انجام می شود.

تقویت علمی این برنامه با تخصیص ساعات مناسب در هر حوزه دانشی، تدوین متون مناسب و رفع مشکلات علمی دانش آموختگان به خصوص در باب اقداماتی که در رابطه با مدرک سفیران رخ داده و اصلاح همان تلقی ها که عرض کردم از دیگر برنامه های ما در چشم انداز پیش روست.

توجه به دغدغه هایی که درباره ادامه تحصیل طلاب سفیران وجود دارد و نیز تهیه و تنظیم بسته ای برای مدارس سفیران به منظور ارتقای آن ها، همچنین طراحی برنامه ای با نگاه به رفع اشکالات و ارایه آن به شورای گسترش و احیاناً شورای عالی حوزه از دیگر برنامه ها و طرح های ماست، ضمن آن که سرکشی به مدارس تحت پوشش این طرح جهت عرض ادب و خداقوت به مسئولان و مدیران زحمت کش سفیران هدایت که شروع شده، ان‌شاءالله با قوت ادامه می یابد و در پایان نیز برنامه ریزی و همکاری جهت تقویت پذیرش و ارتقای کمّی و کیفی متقاضیان ورود به عرصه تحصیل در مدارس سفیران هدایت مورد عنایت ویژه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه حوزه قم IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    2 0
    پس این حرفا چیه که تو بعضی از سایت ها اومده؟ چرا اجازه میدین به اسم حوزه اخبار جعلی کار کنند
    • یا علی IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      1 0
      سلام برادر عزیز قرار نیست تلاش های مجاهدانه طلاب سفیران هدایت در حوزه تبلیغ و نشر معارف دین، با این بگو مگوها و بازی های رسانه ای خدشه دار بشه. سفیران هدایت در دوره اخیر مورد توجه و عنایت مسئولین حوزه بوده و صحبت های امروز معاون اموزش حوزه نشان از همت بالا و تلاش جهت ارتقاء سفیران هدایت بوده است.
    • رضا IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      0 0
      این کاربر یاعلی انگار جز مسئولان هستن خسته نباشید
  • سفیری IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    1 0
    از خبرگزاری حوزه بخاطر این روشنگری سپاسگزاریم. رسانه حوزه خوب به مسائل صنفی ورود می کند. اما کاش مطالبات طلاب سفیران نیز منتشر می شد
    • مهدی IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      0 0
      سلام علیکم مطالبات سفیران هدایت از طریق سفر های استانی، دیدار با منتخبین سفیران، دیدار با طلاب شاغل به تحصیل سفیران جمع اوری میشه و نشونه اون هم آیین نامه ایه که سال گذشته ابلاغ شده. این رو از مدیر سفیران هدایت مدرسه ای که نزدیکتون هست پی گیر باشید. البته مسائلی هم مونده که در حال پی گیری هستند البته اگر باز هم مسئله ای هست با اداره امور سفیران مدعاونت آموزش در میون بذارید
  • سال نو مبارک IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    آقای رستم نژاد توضیحاتتان خیلی امیدوار کننده بود ولی در عمل چقدر از ما حمایت می شود
  • محمد IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    به نظر من سفیران هدایت از موفق ترین پروژه های حوزه بوده اما فکر میکنم با رفتن آقای نبوی سفیران مثل قبل مورد توجه نیست. شاید کم شدن متقاضی با خدمات ارائه شده به سفیران بی ارتباط نباشد
  • ریپورت IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    چرا اصلا دو نوع نظام آموزشی به اسم سفیران و بلند مدت درست شده است؟ مگر سفیرانی ها چه گناهی کرده اند که چون تبلیغ می روند از ادامه تحصیل محرومند... به داد ما برسید کاش سفیران و بلند مدت ادغام شوند
    • بنده خدا IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      0 0
      سلام ظاهرا در حوزه یک نظام اموزشی وجود دارد و نه چند تا! ولی برنامه های آموزشی متفاوتی با ماموریت های متفاوتی هم داره. مثلا برنامه آموزشی مشکات، برنامه آموزشی جدید، برنامه آموزشی سفیران و .... نکته دوم اینکه ظاهرا ادامه تحصیل طلاب سفیران هدایت حل شده. آیین نامه جدید که پارسال ابلاغ شده رو مطالعه کنید. حتی طلبه های سفیران می تونند غیرحضوری و یا حتی حضوری دروس عادی حوزه رو بخونند و این فرصت برای بقیه طلبه ها به آسونی فراهم نیست
  • به امید خدا IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    از استاد اعرافی خواهش میکنیم با همان همتی که رشته های مختلف و اسناد مختلف برای حوزه آماده کرده اند، برای سفیران هم یک سند جامع ابلاغ کنند تا ما بتوانیم برای آینده برنامه ریزی کنیم. خدا پشت و پناهتان
  • رک ولی رکیک نه IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    از همه مدیرانی که برای رشد حوزه و به ویژه سفیران تلاش می کنند واقعا ممنون هستیم ولی خواهش میکنم دیگر صحبت ها و گفتگوهای مدیران و نعاونان آموزش حوزه در این سال ها را بررسی کنید تا خودتان قضاوت کنید که سفیران نزد ایشان چه جایگاهی دارد
    • ابو داوود IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      0 0
      سلام دوست من دیگه چی باید می گفتند مگه؟ خیلی واضح بود که هم سفیران رو قبول دارند و هم دنبال کارهاش هستند. حتی شنیدم که بای رفع مشکل مدرک تحصیلی، مدرک موقت هم می دهند که این کار اساسا طرح ایشونه. ضمن اینکه گفتند دو نیرو برای کارهای شما گذاشتند و این کار رو برای برنامه بلند مدت نکردند حتی برنامه جدید آموزشی که حدود 60 درصد مدارس کشور دارند اجرا می کنند نیروی خاص و اختصاصی نداره (این همه تبعیض هم خوب نیست)
  • فدایی زهرا IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    0 1
    ممنون هستم از معاون آموزش حوزه بخاطر پی گیری شون. کاش فکری هم برای اطلاع رسانی مناسبت تر و وسیع تر نسبت به کارهایی که برای سفیران شده است، می شد. مثلا اینکه تعهد تبلیغی شون کم شده و مدرکشون چنین و چنان شده. شنیدم مدرک موقت هم حتی بهشون می دهند. شنیدم تحصیل غیرحضوری براشون فراهم شده علاوه بر حضوری (طلاب بلند مدت این کار رو نمی تونند بکنند مگر انکه توی یه نهادی شاغل باشند.)
  • علی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    0 0
    خدا قوت
  • احمدرضا IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 0
    با وعده و وعید کاری درست نمیشه الان کسانی که در نیروها ی نظامی هم استخدام شدن دچار مشکل شدن وای به حال بقیه سفیرانی که در مراکز تخصصی مدرکش مورد قبول نیست چطور انتظار داریم در در سپاه و ارتش پذیرفته بشه