چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
صفحه مجازی علی شاملو

حوزه/ تنها راه رسیدن به آرامش، فهم دو مفهوم توحید و معاد است. باید بفهمیم و بپذیریم که خالق بی‌نیازی داریم، و حیاتی ابدی در پیش. در این هفتاد سال بدنبال لذت و خوشی خالص نباشیم و بدانیم ذات دنیا آمیخته با رنج و سختی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در صفحه مجازی حجت‌الاسلام علی شاملو آمده است:

وعده کرده بودم درباره راهکار حال خوب داشتن، بنویسم.

دورو بر ما پیشنهادهای زیادی هست برای رسیدن به آرامش و رضایت از زندگی و ... . از مثبت‌اندیشی و جذب و کارما و NLP و موسیقی‌درمانی و یوگا و تلقین مثبت، تا معنادرمانگری و روان‌درمانی اگزیستانسیال و... . و خیلی محکم و جدی عرض کنم، همه اینها سراب و مخدّر و مسکّنی بیش نیستند. مدتی درد ما را تسکین می‌دهند اما درمان نمی‌کنند. درد باقی است و در اعماق وجود ما در حال پیشرفت است. و مدتی بعد دوباره عود می‌کند، شدیدتر و عمیق‌تر. و باز به مخدر و مسکن قویتری نیاز داریم و... و این چرخه رجوع افسردگی و نیاز به مسکن قویتر تا پایان عمر و اوردوز شدن ما ادامه دارد.

تنها راه رسیدن به آرامش، فهم دو مفهوم توحید و معاد است. باید بفهمیم و بپذیریم که خالق بی‌نیازی داریم، و حیاتی ابدی در پیش. در این هفتاد سال بدنبال لذت و خوشی خالص نباشیم و بدانیم ذات دنیا آمیخته با رنج و سختی است. ثروتمند و فقیر، سالم و معلول، باسواد و بیسواد، همه بهره‌ای از این رنج دارند و نمی‌شود حذفش کرد. بدانیم این عالم هتل نیست. مثل سال‌های پشت کنکور است و باید قدرش را بدانیم و در این دوران، یک ابدیت خوب برای خودمان بسازیم و آسایش و لذت خالص ، فقط در بهشت حاصل خواهد شد.

گاهی می‌شود مبنا و اندیشه توحیدی، را در قالب تلقین، یا جذب، یا مثبت‌اندیشی ارائه کرد. اینجا قطعا اثر حقیقی وجود دارد چون اصل و ماده مطلب، توحید است. اما تلقین و مثبت‌اندیشی و.. با مبنای اومانیستی و غربی، راه به جایی نخواهد برد.

البته فهم کردن توحید و معاد، کار راحتی نیست. یک‌شبه و یک‌ماهه و یک‌ساله حاصل نمی‌شود. نیاز به کتاب خواندن، استاد دیدن، و مهمتر از همه خلوت و تفکر و تعقل دارد. و البته مراقبه و عمل. ولی بالاخره می‌شود رسید. و بعد از رسیدن، همه اضطراب‌ها و تشویش‌های ما را از بین می‌برد و ما را به مقام امن و اطمینان می‌رساند.

همانطور که گفتم، متأسفانه راهکار سریع و راحتی برای این کار نیست ولی این راه تضمینی است و به زحمتش می‌ارزد. امتحان کنید...

پ.ن: خدا رحمت کند مرحوم استاد صفایی حائری را. من این فهم را با آثار ایشان بدست آوردم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha