شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
استاد فاطمی نیا

حوزه/ در این ایام حلول سال جدید، در اخلاق و رفتار خود تجدید نظر کنیم، مخصوصا مهربانی و حسن خلق و کنار گذاشتن خشم و غضب و پرخاش!

به گزارش خبرگزاری حوزه، به مناسبت سال نو، در صفحه مجازی استاد سید عبدالله فاطمی نیا آمده است:

تبریک حلول سال نو

استاد فاطمی نیا:

باعرض تبریک خدمت هموطنان عزیز به مناسبت حلول سال هجری شمسی، مطلبی به عرض عزیزان می‌رساند:
(البته این مطلب از مطالب عالیه علمی مفصل است که فقیر خلاصه‌ای از آن را عرض می‌کنم).

سنن تکوینیه خداوند متعال بر دو قسم است:

اول، سنن تکوینیه ظاهریه است و آن عبارت است از مظاهر قدرت حضرت حق و فعل و انفعالات و انسجام دقیق در آنها.
به عنوان مثال ساده، ما گندم می‌کاریم و آثاری که خداوند در دانه گندم، آب و هوا، خاک و تابش خورشید گذاشته است، موجب می‌شود گندم بروید و چنین نیست که کسی گندم بکارد و برحسب تصادف به جای آن اسپند بروید!

با وجود این سنن تکوینیه ظاهریه، این فرض ممکن نیست و در قرآن مکرّر خاطر نشان شده که در سنن خداوند هرگز تبدیل و تبدّلی نخواهد بود.

دوم، سنن تکوینیه باطنیه است، برای مثال ظلم آثار ظلمانی در پی دارد، عقوق والدین باعث بدبختی در دوجهان است؛ همانطوری که ده میلیون سال پیش اگر گندم می‌کاشتن، گندم می‌رویید، همانطور هم هزار سال پیش نماز شب نورانیت حاصل می‌کرد و یا عقوق والدین، باعث بدبختی می‌شده است.

اینجاست که حضرت حق می‌فرماید : «و لن تجد لسنة الله تبدیلا».

پس خوب است ما با توجه به عدم تبدّل سنن تکوینیه باطنیه، در این ایام حلول سال جدید، در اخلاق و رفتار خود تجدید نظر کنیم، مخصوصا مهربانی و حسن خلق و کنار گذاشتن خشم و غضب و پرخاش!

در این صورت بر حسب سنن تکوینیه باطنیه، خداوند مهربان، این تجدید نظرهای ما را مؤثر می‌سازد، به شرط اینکه استقامت داشته باشیم.

در خاتمه از خداوند کریم مسألت دارم که این سال جدید، سال عافیت و توفیق و تندرستی و شادی برای همگان باشد بحق محمد و آله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین.

الاسیر الفانی سید عبدالله فاطمی نیا ابن العارف بالله آیت الله الحاج سید اسماعیل قدّس سرّه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha