شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
چهار فانوس

حوزه/ "چهار فانوس"؛ کتابی خواندنی درباره نواب اربعه امام زمان(عج) است که همچنین حاوی اطلاعات جذابی در قالب داستان در خصوص شبکه وکالت در جامعه شیعی پس از آغاز غیبت صغری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از کتاب های خواندنی با موضوع مهدویت به خصوص نواب اربعه حضرت حجت (عج)، کتاب "چهار فانوس" است که دربردارنده چهار داستان از گزیده زندگی نواب خاص امام زمان (عج) است که به خصوص سبک زندگی و منش آنها برای تدبیر شبکه ارتباطی شیعیان در خفقان جامعه پس از آغاز غیبت صغری و همچنین چگونگی حفظ و استمرار ارتباط محبان و ارادتمندان اهل‌بیت (ع) با امام و رهبر خویش را بیان می کند.

در واقع این کتاب ارزشمند به قلم نویسنده معروف، سعید تشکری که از سوی انتشارات مسجد مقدس جمکران به زیور طبع آراسته شده است، در چهار فصل به روایت بخش‌هایی از زندگی نمایندگان خاص امام عصر (عج) و زوایای پنهانی آغاز عصر غیبت و فضای بحث‌برانگیز نیابت ایشان می پردازد.

آنچه قابل ذکر است این که سازمان وکالت، شبکه‌ای ارتباطی متشکل از امام معصوم(ع) و عده‌ای از شیعیان نزدیک و وفادار به حضرت است که تقریباً همزمان با روی کار آمدن بنی عباس (۱۳۲ق.) و عصر امام صادق(ع) تأسیس و با فرارسیدن عصر غیبت کبری و وفات علی بن محمد سمری آخرین سفیر امام زمان (۳۲۹ق) منحل شد.

این سازمان نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد اهداف اهل بیت (ع) داشته است. ساختار و شالوده این سازمان به ظاهر برای جمع‌آوری و تحویل وجوه شرعی و پاسخگویی به مسائل و شبهات شیعیان ایجاد شد اما در واقع هدف اصلی، حفظ و انسجام‌بخشی به ارتباط میان شیعیان و محبان و حضرات معصومین (ع) بوده است.

نکته حائز اهمیت دیگر این که اقتضای پنهانی این قضایا و آفت روزگار، اطلاعات کمی از نایبان امام زمان(عج) را به ما رسانده، با این حال شرایط خاص آن دوران و جزئیات محدود تاریخی نکات بسیار ارزشمند و کاربردی در خود دارد که دستمایه ی این کتاب خواندنی به قلم سعید تشکری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha