جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حیا

حوزه/ برگزیده جشنواره علامه حلی از آذربایجان غربی گفت: حیا مهم ترین عامل حفظ بقای عمومی جامعه و در واقع تنظیم کننده روابط اجتماعی بوده و موجب امنیت و آرامش و رشد و تعالی جامعه در عرصه های مختلف مادی و معنوی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم فاطمه خیرآبادی، طلبه مدرسه علمیه الزهرا(س) ارومیه با اشاره به تحقیق پایانی برگزیده خود در جشنواره علامه حلی با عنوان «شیوه های نهادینه سازی حیا در جامعه»، اظهار داشت: در این تحقیق به اهمیت حیا در جامعه و روش های احیا و نهادینه کردن آن پرداخته شده است.

وی افزود: همانطور که در گفته معصومین آمده است که «لا ایمان لمن لا حیاء له؛ یعنی ایمان ندارد کسی که حیا ندارد»، پس حیا یکی از مهم ترین ارکان اخلاقی در جامعه است تا جامعه با ایمان شکل بگیرد.

برگزیده جشنواره علامه حلی از آذربایجان غربی با بیان این که این تحقیق از دو فصل اصلی شامل «شیوه های نظری تعمیق(نهادینه سازی)حیا» و «شیوه های عملی تعمیق حیا» تشکیل شده است، ادامه داد: فصل اول تحقیق دربردارنده عناوینی همچون ضرورت شناخت حیا، توجه به هدف آفرینش، تقویت باورهای دینی، تقویت ایمان و تعقل و تفکر است.

وی خاطرنشان کرد: فصل دوم نیز شیوه های عملی تعمیق حیا شامل «شیوه هدایتی؛ باید در ابتدا جامعه را به طرف با حیا بودن هدایت کرد»، «شیوه حمایتی؛ باید از طرق گوناگون افراد جامعه را حمایت کرد تا حیا در درون رفته رفته نهادینه شود»، «شیوه نظارتی؛ باید از طریق دستگاه های اجرایی نظارت بر عملکرد دولت در این خصوص داشت و «شیوه حفاظتی؛ برای رسیدن به اثر مطلوب باید از این ارزشها حفاظت کرد تا این موضوع مهم در جامعه نهادینه شود»، مورد بررسی قرار گرفته است.

خانم خیرآبادی با اشاره به این که حیا مهم ترین عامل حفظ بقای عمومی جامعه و در واقع تنظیم کننده روابط اجتماعی بوده و موجب امنیت و آرامش و رشد و تعالی جامعه در عرصه های مختلف مادی و معنوی می شود، گفت: از دیدگاه اسلام، حیا در نظام تربیتی از جایگاه والایی برخوردار است، به طوری که در مکارم اخلاق، حیا در رأس همه امور قرار دارد و یکی از مهم ترین عوامل نظم دهی نفس انسان است.

طلبه مدرسه علمیه الزهرا(س) ارومیه با تأکید بر نهادینه سازی حیا در جامعه، بیان داشت: نهادینه سازی یعنی عمق بخشیدن به باورها و این عمق بخشی با تقویت باورهای دینی، با شناخت صحیح حیا و تقویت ایمان و تعقل و تفکر امکان پذیر است.

چکیده تحقیق:

حیا به عنوان موهبتی الهی، از مهم ترین عوامل حفظ و بقای عفت عمومی جامعه است که در همه ادیان آسمانی، مورد تأکید قرار گرفته است.

هدف از این پژوهش، بررسی شیوه‌های نهادینه سازی حیا در جامعه است. روش این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است که سعی نموده با محور قرار دادن آیات و روایات موجود درباره حیا و نیز با بررسی شیوه‌های تعمیق حیا در دو بعد نظری و عملی به تحلیل و بررسی پرداخته تا به نهادینه سازی حیا در جامعه دست یابد.

از نتایج مهم این تحقیق این است که حیا سرچشمه تمامی خوبی ها اگر در جامعه نهادینه شود، سلامت، امنیت و پویایی نسل موفق را به ارمغان می آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha